WPI/200000/43/864/2018 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a pakiet medyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/864/2018 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a pakiet medyczny.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 650) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu w dniu 20 lipca 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników wartości pakietu medycznego w części finansowanej przez Pracodawcę, oraz

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników wartości kart Multisport w części finansowanej przez Pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji Indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Powyższy wniosek został uzupełniony w zakresie formalnym w dniu 3 sierpnia 2018 r.

Spółka postanowiła, że zatrudnieni w niej pracownicy będą otrzymywać dofinansowanie (dodatkowe świadczenie) w postaci;

1.

pakietów medycznych

2.

kart Multisport Spółka postanowiła podpisać umowę o udzielanie świadczeń zdrowotnych w ramach abonamentu medycznego Zgodnie z przywołani) powyżej umową pracownicy, którzy przystąpią do programu będą mogli korzystać ze świadczeń na rzecz życia i zdrowia w ramach dostępnych zakresów tzw. pakietów medycznych.

W ramach umowy będą mogli korzystać z usług medycznych, wizyt u lekarzy specjalistów, szczepień ochronnych oraz innych świadczeń objętych zakresem umowy szczegółowo opisanych w poszczególnych, oferowanych pakietach Zakres usług i tym samym koszt poszczególnych pakietów medycznych jest zróżnicowany w zależności od ilości i zakresu świadczeń. Pracownik ma prawo wyboru, czy chce przystąpić do któregokolwiek programu i zakupić świadczenie zdrowotne czy też nie. W zależności od tego jaki wariant zostanie wybrany przez pracownika, pracownik będzie opłacał część składki w wysokości od 1.00 zł (jeden złoty) do kilkudziesięciu złotych natomiast pozostałą część składki zapłaci zakład.

Dodatkowo Spółka planuje podpisać umowę z operatorem kart sportowych tzw. Multisport. W odniesieniu do kart Multisport, która będzie umożliwiała korzystanie przez pracowników i ogólnie dostępnych placówek Sportu i Rekreacji, pracodawca zdecydował, że będzie częściowo dofinansowywał koszt zakupu karty. Pracownicy mogą zakupić powyższe usługi również dla wybranych przez siebie osób (np. członków rodziny). Pracodawca będzie finansował wartość karty z własnych środków obrotowych w wysokości 50% wartości karty, natomiast drugie 50% będzie płacone przez pracownika, przy czym odpłatność pracownika za osoby dodatkowe np. członków rodzin będzie wynosiła 100%. Podobnie, jak w przypadku pakietów medycznych Spółka uprawnia pracowników do zakupu tych świadczeń i to pracownik ma prawo wyboru, czy chce przystąpić do któregokolwiek programu i zakupić świadczenie.

Oznacza to, ze pracownicy, którzy zdecydują się przyłączyć do któregokolwiek z programów oferowanych przez pracodawcy mają prawo do ich nabycia za część ceny, czyli po cenie niższej niż detaliczna, dostępna na rynku.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wartość powyższych świadczeń w wysokości różnicy pomiędzy ceną rynkową a odpłatnością ponoszoną przez pracownika stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie:

1.

zapisu w Regulaminie Wynagradzania, który został utworzony przez Spółkę na podstawie i zgodnie z art. 771 Kodeksu Pracy, do którego zostanie wprowadzony zapis, że pracodawca może finansować inne dodatkowe świadczenia zdrowotne zgodne z odrębnymi przepisami oraz z treści zapisu będzie wynikało współfinansowanie składki na wyżej wymienione pakiety przez pracownika. W konsekwencji tego zapisu pracownik w ramach wynagrodzenia będzie otrzymywał świadczenie zdrowotne oraz świadczenie w postaci pakietów sportowych, pracodawca natomiast zapewnienia pracownikowi te świadczenia po cenach niższych niż ceny detaliczne wynegocjowane na rynku z usługodawcami tych świadczeń oraz

2.

zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - "Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: 26) korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów Środkami lokomocji.

Spółka reprezentuje stanowisko, ze różnica w wysokości ceny usługi, którą będzie opłacała za pracownika, stanowi wprawdzie przychód pracownika, jednakże z racji faktu, ze spełnione zostały wymogi, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego wyże) Rozporządzenia, przychód ten me stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zawarcie przez pracodawcę umowy dotyczącej świadczeń zdrowotnych w ramach abonamentu medycznego oraz umowy na pakiety sportowe ze składkami częściowo finansowaną przez obie strony (pracownik i pracodawca) powoduje, że z punktu widzenia pracownika, przystąpienie do takich umów będzie polegało na uprawnieniu do zakupu usługi po cenach niższych, niż detaliczne (to jest takich, które miałyby zastosowanie, gdyby pracodawca me finansował określonej części ceny świadczenia). Należy zaznaczyć, że w opisywanym stanie faktycznym, spełniony zostanie wymóg by pracownik, choćby w minimalnej części partycypował finansowo w opłaceniu składki a także zawarcia odpowiednich zapisów w Regulaminie Wynagradzania.

Wnioskodawca wskazał, ze wartość wykupionych dla pracownika świadczeń zdrowotnych w ramach abonamentu medycznego oraz wartość wykupionych kart Multisport będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.). Wysokość przychodu ze stosunku pracy będzie uzależniona od przyjętego przez pracownika programu.

Z zapisów w Regulaminie Wynagradzania będzie wynikało współfinansowanie usługi tj. jednoznacznie zostanie wpisane do ww. regulaminu, że pracownicy, którzy zdecydują się przyłączyć do któregokolwiek z programów oferowanych przez pracodawcy mają prawo do ich nabycia za część ceny, czyli po cenie niższej niż detaliczna, dostępna i obowiązująca na rynku.

Spółka stoi na stanowisku, ze uzyskanie przez pracownika prawa do tych świadczeń po cenach niższych niż detaliczne umożliwi wyłączenie wartości tych korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe oraz analogicznie (na zasadzie przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe.

Wnioskodawca wnosi o wskazanie czy jego interpretacja przepisów jest prawidłowa.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie mniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy 1 Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem

1.

przychodów wymienionych w par. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie Inne kwoty niezależnie od tego, czy Ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, podkreślić należy, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu. Wnioskodawcy, że finansowana przez pracodawcę część świadczeń zdrowotnych w ramach abonamentu medycznego oraz kart Multisport stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, należących do katalogu źródeł prawa pracy, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.), wówczas korzysta z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczeń zdrowotnych w ramach abonamentu medycznego oraz kart Multisport, a ponoszoną przez pracowników odpłatnością.

Ponadto, w myśl art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Reasumując, w opisanych we wniosku złożonym w dniu 20 lipca 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) zdarzeniach przyszłych, gdy zostaną spełnione kumulatywnie wszystkie przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. tj. uprawnienie do korzystania ze świadczeń zdrowotnych w ramach abonamentu medycznego oraz kart Multisport po cenie niższe) niż detaliczna oraz zasady ich współfinansowania będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu Wynagradzania, a wartość tych świadczeń w części finansowanej przez pracodawcę będzie przychodem pracowników ze stosunku pracy, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 20 lipca 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników wartości pakietu medycznego w części finansowanej przez Pracodawcę oraz w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników wartości kart Multisport w części finansowanej przez Pracodawcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do ar! 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu Jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl