WPI/200000/43/839/2014 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od nagród pieniężnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lipca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/839/2014 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od nagród pieniężnych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 7 lipca 2014 r. przez przedsiębiorcę: (...) uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od nagród pieniężnych w postaci zasilenia rachunku karty przedpłaconej przekazanej uczestnikowi akcji promocyjnej oraz odmawia wydania interpretacji w sprawie obowiązków wnioskodawcy dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż organizuje okresową akcję promocyjną. Celem tej akcji jest promocja określonych produktów danej marki (produkty te zostały nazwane produktami promocyjnymi).

Uczestnikami akcji są pełnoletnie osoby fizyczne, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych i mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a które wykonują czynności sprzedawcy w punktach sprzedaży prowadzących sprzedaż produktów promocyjnych. Uczestnikami akcji nie są: pracownicy organizatora, osoby, które wykonują pracę na rzecz organizatora na podstawie umów cywilnoprawnych oraz osoby związane z przygotowaniem akcji na zlecenie organizatora. Uczestnictwo w akcji promocyjnej jest dobrowolne. Aby wziąć udział w akcji promocyjnej należy w terminie objętym akcją promocyjną dokonać sprzedaży produktów objętych akcją, prawidłowo wypełnić formularz zgłoszeniowy oraz nie później niż do dnia zakończenia akcji promocyjnej dostarczyć go do organizatora. Formularz stanowi podstawę rejestracji danej osoby w akcji promocyjnej. Uczestnik przy każdej sprzedaży produktów promocyjnych rejestruje to zdarzenie na utworzonym koncie, zbierając w ten sposób punkty. Uzyskanie odpowiedniej ilości punktów uprawnia uczestnika do nagrody pieniężnej W postaci zasilenia rachunku posiadanej przez niego karty przedpłaconej (uczestnik otrzymuje od organizatora kartę przedpłaconą po jego uprzednim zarejestrowaniu w akcji promocyjnej). Szczegółowe warunki omawianej akcji zapisane są w regulaminie.

Biorąc pod uwagę powyższe, wnioskodawca powziął wątpliwość w kwestii czy uzyskane przez uczestnika akcji promocyjnej nagrody pieniężne w postaci zasilenia rachunku posiadanej przez niego karty przedpłaconej winny zostać oskładkowane.

Zdaniem wnioskodawcy, nagrody pieniężne w postaci zasilenia rachunku posiadanej przez uczestnika akcji promocyjnej karty przedpłaconej nie powinny być oskładkowane.

Ponadto spółka uważa, ze nagrody w tego typu akcjach podlegają wyłącznie opodatkowaniu na zasadach ogólnych (czyli ich wartość dolicza się do dochodu nagrodzonego i opodatkowuje według skali). Organizatorzy akcji są zobowiązani tylko do sporządzenia i wysłania do uczestników akcji i do ich urzędów skarbowych informacji PIT 8c.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, ze przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zakład Ubezpieczeń Społecznych nic jest natomiast właściwy do wydawania decyzji w zakresie podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Z treści wniosku z dnia 10 czerwca 2014 r. wynika, ze wnioskodawca będzie przekazywał uczestnikom akcji promocyjnej, spełniającym określone w regulaminie warunki, nagrody pieniężne w postaci zasilenia rachunku przekazanej karty przedpłaconej, przy czym podkreślono, że uczestnicy akcji nic będą pracownikami spółki ani osobami wykonującymi pracę na jej rzecz na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazuje, że w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani postępowania dowodowego, opierając się jedynie na treści przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe wskazane przez przedsiębiorcę informacje w powyższym zakresie, zwracając jednocześnie uwagę, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu przedstawionego we wniosku z dnia 30 czerwca 2014 r.

Należy zauważyć, u obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne jest nierozerwalnie związany z istnieniem tytułu do objęcia tym obowiązkiem. Przepis art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zawiera zamknięty katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, wśród których wskazano m.in. pracowników i osoby świadczące pracę na podstawie umów zlecenia. Wspomniany przepis nie wymienia natomiast wśród osób objętych obowiązkiem ubezpieczeń społecznych osób otrzymujących nagrody pieniężne za udział w akcjach promocyjnych, nic powiązanych z organizatorem akcji innym stosunkiem np. pracy.

Z powyższego wynika, iż osoby takie nie podlegają z tytułu otrzymywania rzeczonych świadczeń obowiązkowi ubezpieczeń społecznych, a w konsekwencji brak jest również obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne do przekazanych nagród pieniężnych.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawione przez spółkę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał m prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od nagród pieniężnych w postaci zasilenia rachunku karty przedpłaconej wypłacanych w rezultacie prowadzonej akcji promocyjnej osobom nie pozostającym z wnioskodawcą w stosunku pracy i nic wykonującym na jego rzecz umów zlecenia.

Jednocześnie Zakład wskazuje, iż z brzmienia wskazanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W przypadku, gdy wniosek o wydanie pisemnej interpretacji dotyczy sprawy nie odnoszącej się do powyżej wskazanego zakresu, organ obowiązany jest odmówić wydania interpretacji. W rezultacie, brak jest podstaw prawnych umożliwiających potwierdzenie przez Zakład w pisemnej interpretacji przepisów na podstawie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej spraw z zakresu istnienia obowiązku opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych, jak również sposobu dokonywania rozliczeń podatków dochodowych z właściwymi organami podatkowymi.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odmówił wydania interpretacji w powyżej wskazanym zakresie.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nic jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl