WPI/200000/43/83/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/83/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm. ) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje ta prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 stycznia 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych w części finansowanej przez Pracodawcę

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 lutego 2018 r

Wnioskodawca wskazał, iż spółka (...) zamierza w 2018 r. wprowadzić dla swoich pracowników możliwość zakupu karnetów umożliwiający dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych. Dzięki temu pracownicy, którzy wyrażają chęć korzystania z tego typu świadczenia uzyskają możliwość zakupu określonych usług po cenach niższych niż detaliczne. Możliwość i zasady nabywania oraz korzystania z tego typu karnetu zostaną uregulowane w Regulaminie Wynagradzania. Pracownik będzie pokrywa! część ceny karnetu, a pozostała część będzie finansowa! pracodawca ze środków obrotowych, co oznacza, ze pracownik będzie miał udział w poniesieniu kosztów danego świadczenia, a pracodawca będzie to świadczenie współfinansował

W związku z tym. Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy wartość oferowanych pracownikom w ramach ww. benefitu w postaci dofinansowania przez pracodawcę kosztu zakupu karnetu sportowo-rekreacyjnego, z którego tytułu pracownik otrzyma korzyść materialną ze względu na możliwość zakupu usług po cenach niższych niż detaliczne powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeśli pracownicy ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność, a prawo do tych świadczeń zostanie uregulowane w Regulaminie Wynagradzania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej stanie faktycznym, wartość korzyści materialnych polegających na umożliwieniu pracownikom zakupu usług po preferencyjnych cenach, które będą w części finansowane przez pracodawcą na zasadach, które zostaną uregulowane Regulaminie Wynagradzania Wnioskodawcy nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach detalicznych niektórych artykułów, przedmiotów lub usług nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Umowy, jakie ma zamiar zawrzeć pracodawca z dostawcami usług oferowanych w ramach benefitów będą powodować, ze pracownik będzie częściowo pokrywać koszt karnetu, a jednocześnie będzie uzyskiwać korzyść materialną polegającą na uprawnieniu do zakupu usług sportowo-rekreacyjnych po cenach niższych niż detaliczne Korzyść ta będzie stanowić dla pracownika przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku, w dniu 1 lutego 2018 r. wskazał, iż wartość dofinansowania karnetu sportowego, która będzie finansowana przez pracodawcę, będzie stanowiła dla pracownika przychód z tytułu zatrudnienia, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej Interpretacji, co do zakresu I sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne tub zdrowotne, w jego indywidualne! sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona Jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji Podkreślenia przy tym wymaga fakt. Iz rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego zdarzenia przyszłego tak. by umożliwił! przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych prawnie w tym zakresie.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949)

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art, 20 ust, 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy 1 Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r, o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto, podkreślić należy, że w mysi powołanego powyżej art. 83d ust, 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ścisłe określonym katalogu spraw Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu, że finansowana przez Wnioskodawcę część opisanego świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych stanowi dla pracowników przychód 20 stosunku pracy rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z par. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Natomiast, za przychody ze stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się; wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz. wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź Ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności; wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie Inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto Świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w par 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów. przedmiotów lub usług Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Zatem, w opisanym przez Przedsiębiorcę (...) zdarzeniu przyszłym, o którym mowa w złożonym w dniu 26 stycznia 2018 r. wniosku, w sytuacji gdy prawa do korzystania ze świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych po cenie niższej niż detaliczna i zasady jego współfinansowania będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu Wynagradzania, a wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe pracownika.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 22 stycznia 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości świadczenia w postaci karnetów umożliwiających dostęp do obiektów sportowo-rekreacyjnych w części finansowanej przez Pracodawcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl