WPI/200000/43/817/2015 - Brak uprawnienia do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/817/2015 Brak uprawnienia do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 lipca 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie prawa wnioskodawcy do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty nie niższej jednak niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w (...) wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż do dnia (...) lutego 2015 r. pracował na stanowisku Kierownika Oddziału (...) w (...) na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Wnioskodawca rozwiązał umowę z pracodawcą na mocy porozumienia stron z trzymiesięcznym okresem wypowiedzenia bez konieczności świadczenia pracy. Wypowiedzenie upływało w dniu (...).05.2015 r. W dniu (...).03.2015 r. wnioskodawca podpisał umowę o współpracę z (...) na otwarcie i prowadzenie placówki partnerskiej banku w (...) na zasadach franczyzy.

W dniu (...) stycznia 2015 r. przedsiębiorca rozpoczął własną działalność gospodarczą zgodną z PKD 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów, jako działalność główną. Ponieważ jest to jego pierwsza działalność gospodarcza (wnioskodawca nie prowadzi i nie prowadził w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej pozarolniczej działalności), przedsiębiorca chce skorzystać z preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 24 miesięcy od daty rozpoczęcia działalności przysługującej osobom prowadzącym pierwszą działalność gospodarczą.

Wątpliwość wnioskodawcy dotyczy w przedstawionej sytuacji możliwości skorzystania z obniżonych składek na ubezpieczenia w przypadku prowadzenia oddziału banku na zasadzie franczyzy.

Zdaniem przedsiębiorcy, aktualny zakres obowiązków nie pokrywa się z tym jaki miał przy zatrudnieniu na umowę o pracę. Wnioskodawca przedstawił zakres czynności wykonywanych jako kierownik oddziału:

1.

Odpowiedzialność za realizację powierzonych planów sprzedaży produktów banku i planów efektywności sprzedaży oraz realizację zleconych zadań w tym zakresie.

1.1.

Współtworzenie planów sprzedażowych dla oddziału.

1.2.

Odpowiedzialność za realizację zleconych planów sprzedażowych oddziału oraz za realizację planów efektywności sprzedaży.

1.3.

Monitorowanie otoczenia rynkowego oddziału (możliwości rynku, konkurencji).

1.4.

Prowadzenie sprzedaży produktów bankowych i koordynowanie procesów związanych z ruchem wychodzącym - telefonicznym (analiza zasobów, podział zadań, kontrola wykonywania) i na bieżąco raportowanie o efektach.

2.

Zarządzanie podległymi pracownikami oddziału w celu realizacji powierzonych zadań zgodnych z polityką banku.

2.1.

Odpowiedzialność za rekrutację, ocenę i rozwój pracowników podległego oddziału zgodnie z istniejącymi regulacjami wewnętrznymi.

2.2.

Odpowiedzialność za organizację pracy oddziału (czas pracy, urlopy etc).

2.3.

Odpowiedzialność za utrzymanie właściwego poziomu motywacji wśród pracowników,

2.4.

Odpowiedzialność za inne czynności niezbędne w celu zapewnienia realizacji ww. zadań.

2.5.

Odpowiedzialność za komunikację ze strukturami banku jako przedstawiciel oddziału.

3.

Odpowiedzialność za jakość i efektywność wykonywanych czynności związanych z funkcjonalną i operacyjną działalnością placówki.

3.1.

Odpowiedzialność za współpracę z zewnętrznymi dostawcami usług na rzecz oddziału.

3.2.

Odpowiedzialność za przestrzeganie wszystkich procedur i przebieg wszystkich procesów w placówce zgodny z wymogami bezpieczeństwa.

3.3.

Odpowiedzialność za system bezpieczeństwa w oddziale.

3.4.

Odpowiedzialność za raportowanie związane z działalnością oddziału.

3.5.

Odpowiedzialność za mienie oddziału.

3.6.

Inicjacja i przekazywanie wniosków mających na celu zmiany i ulepszanie procesów mających miejsce w oddziale.

3.7.

Odpowiedzialność za zamawianie właściwych, zgodnych z polityką banku materiałów marketingowych, OWU.

3.8.

Odpowiedzialność za jakość wizualizacji (wewnętrznej i zewnętrznej) oddziału wg zleconych standardów.

3.9.

Odpowiedzialność za poprawność operacji i rozliczeń kasowych.

3.10.

Odpowiedzialność za stan techniczny infrastruktury i urządzeń znajdujących się w Oddziale.

3.11.

Zarządzanie uprawnieniami i upoważnieniami w oddziale (pilnowanie ich ważności, dbanie o liczbę pracowników z odpowiednimi uprawnieniami w celu zapewnienia ciągłości pracy w oddziale).

3.12.

Odpowiedzialność za efektywność kosztową funkcjonowania oddziału.

3.13.

Odpowiedzialność za realizację innych czynności zapewniających prawidłowe funkcjonowanie oddziału.

4.

Odpowiedzialność za jakość sprzedaży i obsługi klienta w oddziale.

4.1.

Odpowiedzialność za przygotowanie podległych pracowników do pracy,

4.2.

Przeprowadzanie szkolenia w ramach przygotowywania nowego pracownika do pracy oraz w trakcie pracy wg obowiązujących regulacji i na zlecenie przełożonego.

4.3.

Odpowiedzialność za aktualizację wiedzy (własnej i pracowników) w zakresie procedur, procesów i wykorzystywanych aplikacji informatycznych.

4.4.

Identyfikacja potrzeb szkoleniowych podległych pracowników i przekazywanie swoich wniosków w tym zakresie przełożonemu.

4.5.

Odpowiedzialność za poziom wyszkolenia podległych pracowników.

4.6.

Odpowiedzialność za przestrzeganie obowiązujących standardów obsługi klienta.

4.7.

Na bieżąco udzielanie informacji zwrotnej podległym pracownikom, a w sytuacjach tego wymagających budowa i wdrażanie planów naprawcze.

4.8.

Podejmowanie działań uwzględniających długotrwałą relację z klientem.

4.9.

Reakcja na reklamację i sytuacje trudne podczas obsługi klienta.

Następnie wnioskodawca wskazał, że w ramach aktualnego zakresu wykonywanych czynności na rzecz byłego pracodawcy znajduje się współpraca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej w ramach której pośredniczy w zawieraniu i zmianie umów o produkty finansowe znajdujące się w ofercie banku: umów rachunków bankowych, umów kredytu konsumenckiego, umów o przyznanie limitu kredytowego i wydanie karty, zawieranych z konsumentem jako produkty własne banku, oraz produktów finansowych innych podmiotów oferowanych przez bank działający w charakterze pośrednika lub agenta, a także wykonywanie czynności faktycznie związanych z promocją i dystrybucją tych produktów finansowych. Do obowiązków wnioskodawcy należy:

1.

Dokonywanie w imieniu i na rzecz banku oraz podmiotów, których produkty finansowe znajdują się w ofercie produktów banku czynności prawnych i faktycznych związanych z pośrednictwem w zawieraniu i zmianie umów o produkty finansowe znajdujące się w ofercie banku oraz czynności związanych z promocją i dystrybucją tych produktów obejmujących:

a. promocja produktów finansowych znajdujących się w ofercie banku,

b. pozyskiwanie klientów zainteresowanych produktami finansowymi znajdującymi się w ofercie banku,

c. przekazywanie potencjalnym klientom rzetelnych i szczegółowych informacji o produktach Finansowych znajdujących się w ofercie banku oraz o warunkach związanych z ich oferowaniem,

d. zawieranie umów o produkty Finansowe w imieniu i na rzecz banku i/lub podmiotów, których produkty finansowe znajdują się w ofercie produktów banku, w oparciu o pełnomocnictwo udzielone przez bank. Na mocy pełnomocnictwa udzielonego przez bank wnioskodawca może udzielać dalszych pełnomocnictw dla swoich pracowników.

e. przyjmowanie wpłat od klientów i dokonywanie na rzecz klientów wypłat gotówkowych z tytułu zawartych umów o produkty finansowe,

f. umożliwienie sprzedaży indywidualnych produktów ubezpieczeniowych znajdujących się w ofercie banku,

g. przeprowadzanie wstępnej oceny klientów i oceny wiarygodności dokumentów przedstawianych przez klientów,

h. pomoc klientom w wypełnieniu dokumentów,

i. udzielanie klientom informacji o procesie obsługi,

j. obecność przy składaniu przez klientów podpisów na dokumentach,

k. potwierdzanie tożsamości klientów i autentyczności składanych przez nich podpisów na dokumentach, na zawieranych umowach,

l. kompletowanie dokumentów niezbędnych w procesie obsługi,

m. obsługa posprzedażowa klientów w zakresie: udzielania klientom informacji o zawartych umowach o produkty finansowe, przyjmowania dla takich umów wniosków dotyczących tych umów, przyjmowania od klientów oświadczeń o spłacie zobowiązań z tytułu tych umów ii wydawanie zaświadczeń potwierdzających spłatę, jak również przyjmowania od ww. klientów oświadczeń o zastrzeżeniu dokumentów tożsamości a także przyjmowania wniosków o zmianę terminu obowiązywania umów o przyznanie limitu kredytowego i wydanie karty oraz podpisywania w imieniu i na rzecz banku porozumień o rozwiązaniu umów o przyznanie limitu kredytowego i wydanie karty. Wszystkie czynności wymienione wyżej są wykonywane w placówce partnerskiej wnioskodawcy osobiście przez niego lub przez jego pracowników, świadczących pracę w ramach stosunku pracowniczego, zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi. Do marca 2016 r. wszystkie czynności wymienione powyżej będą wykonywane tylko przez pracowników wnioskodawcy.

2.

Zachowanie należytej staranności przy podejmowanych czynnościach, w tym rzetelne przedstawianie przez wnioskodawcę informacji na temat banku i jego oferty.

3.

Posługiwanie się przy realizacji umowy odpowiednim personelem w minimalnej liczbie osób jednocześnie przebywających w placówce określonej w umowie z bankiem, a także odpowiednie przeszkolenie personelu zatrudnionego przez niego w zakresie niezbędnym do wykonywanie czynności będących przedmiotem umowy z bankiem.

4.

Używanie przy dokonywaniu czynności będących przedmiotem umowy odpowiednich druków oraz posługiwanie się tylko i wyłącznie szablonami dokumentów udostępnionych lub zatwierdzonych przez bank.

5.

Zachowanie przez wnioskodawcę oraz jego pracowników wykonujących czynności będące przedmiotem umowy tajemnicy bankowej zgodnie z wymogami zawartymi w ustawie - Prawo Bankowe oraz postanowieniami umowy z bankiem oraz tajemnicy ubezpieczeniowej zgodnie z zasadami określonymi w Ustawie o działalności ubezpieczeniowej oraz postanowieniami umowy z bankiem w trakcie trwania umowy oraz bezterminowo po jej wygaśnięciu.

6.

Zachowanie odpowiedniego standardu ochrony placówki, dokumentów, gotówki.

7.

Przetwarzanie danych osobowych klientów w zgodzie z zapisami zawartymi w umowie z bankiem.

8.

Znalezienie lokalizacji na oddział odpowiadającej wymogom banku, przygotowanie oddziału do prowadzenia działalności spełniając standardy wyglądu zewnętrznego, funkcjonalności, wystroju, palety kolorów itd.

9.

Zachowanie wymogów w zakresie dokonywanych czynności pozwalających wywiązać się bankowi z nałożonych nań obowiązków w zakresie zapobiegania wprowadzaniu do obrotu środków pochodzących z przestępstwa, w szczególności gromadzenie niezbędnych danych wymaganych przy ewidencjonowaniu transakcji, wskazanych w procedurach, regulacjach wewnętrznych przekazanych przez bank do wiadomości i stosowania przez partnera.

10.

Sporządzanie raportów z zakresu działań sprzedażowych i marketingowych, zleconych przez bank, w terminach określanych przez bank,

11.

Zachowanie wysokiego poziomu usług oferowanych w placówce franczyzowej.

12.

Uczestniczenie w szkoleniach zapewnianych przez bank.

13.

Umożliwienie pracownikom udziału w szkoleniu.

14.

Realizacja obowiązków informacyjnych nałożonych na pośredników kredytowych przepisami ustawy o kredycie konsumenckim w odniesieniu do produktów finansowych oferowanych przez wnioskodawcę w imieniu banku, do których ma zastosowanie ustawa o kredycie konsumenckim (kredyty konsumenckie).

15.

Niezwłoczne informowanie banku o wszelkiego rodzaju skargach, wnioskach, zastrzeżeniach, pretensjach, roszczeniach (itp.) klientów lub osób działających na ich rzecz, a także wystąpieniach, zapytaniach, przesłuchaniach oraz pismach pochodzących od organów państwowych lub organizacji społecznych, których przedmiotem działalności jest przeciwdziałanie naruszeniu prawa. Jednocześnie wnioskodawca jest zobowiązany do niezwłocznego informowania o wszelkich sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa fizycznego pracowników jak i placówki partnerskiej (tj.: napad, włamanie, kradzież na terenie placówki partnerskiej lub kradzież w transporcie wartości pieniężnych). W sytuacjach, o których mowa w niniejszym ustępie wnioskodawca jest zobowiązany do postępowania w sposób ściśle odpowiadający zaleceniom banku oraz wynikający z obowiązujących procedur.

16.

Transportowanie środków pieniężnych pochodzących z obrotu placówki franczyzowej.

17.

Podjęcie wszelkich niezbędnych czynności mających na celu zabezpieczenie (przed dostępem osób nieuprawnionych) informacji stanowiących tajemnicę bankową i tajemnicę ubezpieczeniową.

18.

Wykonywanie obowiązków wynikających z umowy z należytą starannością, odpowiednią do profesjonalnego charakteru działalności, z uwzględnieniem merytorycznych zaleceń i wskazówek banku lub osób przez niego wskazanych oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi.

19.

Posiadanie planu działania zapewniającego ciągłe i niezakłócone prowadzenie działalności przez bank oraz zobowiązanie do jego okresowego aktualizowania, a także testowania i przekazywania bankowi wyników testu.

20.

Zapewnienie przebywającym w placówce partnerskiej osobom wymaganych prawem standardów bezpieczeństwa dla ich zdrowia i życia.

21.

Ponoszenie wszelkiej odpowiedzialności zgodnie z przepisami prawa za szkodę w postaci utraty życia lub zdrowia przez osoby przebywające w lokalu, w którym prowadzona jest działalność.

22.

Prowadzenie działań reklamowych produktów finansowych banku o zasięgu lokalnym, zgodnie z zaleceniami i wytycznymi banku określonymi w regulacjach wewnętrznych,

23.

Zobowiązanie do prowadzenia obsługi kasowej polegającej na przyjmowaniu wpłat oraz na dokonywaniu wypłat środków wynikających z zawartych umów o produkty finansowe oraz do otwarcia rachunku bankowego służącego do transferu (otrzymywania środków pieniężnych z banku oraz zwrotu do banku) środków niezbędnych do prowadzenia obsługi kasowej.

24.

Ponoszenie pełnej odpowiedzialności za prowadzenie obsługi kasowej.

25.

Zobowiązanie do podjęcia wszelkich możliwych starań aby zapewnić ciągłość działalności placówki.

26.

Zobowiązanie do przetwarzania danych osobowych zgodnie z przepisami prawa, w szczególności art. 36-39 ustawy o ochronie danych osobowych oraz rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.

Biorąc pod uwagę powyżej opisany stan faktyczny, wnioskodawca uznał, że może korzystać z preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne przez okres 24 miesięcy od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W myśl art. 18a ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Stosownie do ustępu 2 pkt 1 i 2 tego artykułu, z opłacania składek od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty, nie niższej jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia nie mogą skorzystać osoby, które;

- prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej prowadziły pozarolniczą działalność,

- wykonują działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Powyższe oznacza, iż składek na ubezpieczenia społeczne od zadeklarowanej kwoty, nie niższej jednak niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia nie mogą opłacać osoby, które już prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej prowadziły działalność pozarolniczą czyli: pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, działalność twórczą lub artystyczną, działalność gospodarczą w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bądź z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozostawanie wspólnikiem jednoosobowej spółki z o.o., spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej, a także prowadzenie publicznej lub niepublicznej szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego, placówki lub ich zespołu, na podstawie przepisów o systemie oświaty.

Ponadto z treści art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, iż aby osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej miała prawo do opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia, niezbędne jest aby nie wykonywała tożsamych czynności na rzecz byłego pracodawcy w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym. Powyższe oznacza, iż zakres czynności świadczonych na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy na rzecz którego wykonywana jest działalność nie może pokrywać się z zakresem obowiązków wykonywanych w ramach stosunku pracy. Przez zwrot "czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności" należy rozumieć czynności powierzone przez pracodawcę i wykonywane przez pracownika w ramach stosunku pracy.

Należy zaznaczyć, że wystarczy aby zakres wykonywanej przez daną osobę działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy choćby w części pokrywał się z czynnościami wykonywanymi w ramach łączącego ją uprzednio z tym pracodawcą stosunku pracy, żeby osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej nie miała prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru składek nie niższej niż 30% minimalnego wynagrodzenia. Dopiero, gdy wykonywana w ramach prowadzonej działalności praca ma zupełnie inny charakter, niż zakres czynności świadczonych w okresie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę - osoba prowadząca działalność może skorzystać z preferencyjnej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Potwierdzeniem powyższego stanowiska może być treść wyroku Sądu Najwyższego z dnia 23 marca 2010 r. (sygn. I UK 323/09), w którym Sąd stwierdził, że dla spełnienia warunku wykonywania czynności wchodzących w zakres prowadzonej działalności wystarczającym jest realizowanie jakichkolwiek czynności, które były uprzednio wykonywane podczas świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę. Zgodnie z powyższym wyrokiem, dopiero ustalenie, że świadczone na rzecz byłego pracodawcy usługi nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, umożliwia skorzystanie z preferencyjnych składek na ubezpieczenia społeczne.

Z treści wniosku z dnia 14 lipca 2015 r. wynika, iż wnioskodawca do maja 2015 r. był zatrudniony na stanowisku kierownika oddziału banku, a w marcu 2015 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał umowę o współpracę na prowadzenie placówki partnerskiej tegoż banku na zasadach franczyzy.

Należy zauważyć, że franczyzę bankową cechuje trwały, kontraktowy stosunek umowny łączący franczyzodawcę i franczyzobiorcę, z którego wynika obowiązek franczyzodawcy do przekazywania franczyzobiorcy know-how w sposób ciągły, przez okres obowiązywania umowy, zaś franczyzobiorca zobowiązuje się do przestrzegania wszelkich regulacji prawnych związanych z prowadzeniem placówki bankowej, sprzedawania produktów franczyzodawcy, zgodnie z obowiązującymi standardami, dbania o jego dobre imię oraz nienaganny wizerunek. Istotą tego systemu jest z jednej strony korzystanie przez franczyzobiorcę ze znaku towarowego franczyzodawcy, know-how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej a także stałej pomocy handlowej czy technicznej franczyzodawcy, natomiast po drugiej stronie - franczyzodawca ma możliwość rozbudowy kanałów dystrybucyjnych, a w konsekwencji zwiększenia sprzedaży usług i produktów oraz wzmocnienia pozycji na danym rynku.

Wprawdzie z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca nie prowadzi i nie prowadził pozarolniczej działalności w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, jednakże jest to tylko jedna z przesłanek warunkujących możliwość opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od obniżonej podstawy wymiaru składek. Istotnym w powyższej sytuacji staje się spełnienie przesłanki braku tożsamości czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej i stosunku pracy. Należy zauważyć, iż z treści wniosku, w tym również ze wskazanych przez wnioskodawcę zakresów czynności wynikających z obu umów, nie wynika jednoznacznie, aby czynności wykonywane przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy były całkowicie odmienne od zakresu czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę. Biorąc pod uwagę fakt, iż wnioskodawca był uprzednio zatrudniony na stanowisku kierownika oddziału banku, a aktualnie prowadzi inną placówkę tego banku, odmienności wykonywanych w ramach obu umów czynności nie można się również doszukiwać w specyficznej formie i charakterze umowy franczyzy bankowej.

W świetle powyższego, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do deklarowania i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej od podstawy wymiaru składek w wysokości nie niższej niż 30% obowiązującego minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2015 r., co do obowiązującej wnioskodawcę najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl