WPI/200000/43/800/2014 - Braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (pakiet medyczny).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/800/2014 Braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (pakiet medyczny).

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy i dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 poz. 672 z późn zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 czerwca 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (pakiet medyczny).

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca wskazał, iż chce popisać umowę Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie z firma ubezpieczeniową. Wnioskodawca poinformował, ze pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą objęci ochroną ubezpieczeniową, gwarantującą wypłatę określonych w umowie świadczeń pieniężnych w przypadku zajścia określonych zdarzeń, dotyczących sfery ich życia lub zdrowia. Ponadto w ramach umowy będą korzystali z usług medycznych i szczepień ochronnych, objętych zakresem ubezpieczenia, a także świadczeń zmniejszających koszt zakupu leków w aptece. Wnioskodawca wskazał, że składka miesięczna ma być finansowana przez zakład i pracownika. Pracownik będzie opłacał składkę w wysokości 1 zł (słownie: jeden zł 0/100), a różnicę w zależności od wybranego wariantu ubezpieczenia pokryje pracodawca.

Wnioskodawca zacytował art. 3 pkt 10 własnego Regulaminu Wynagradzania:

"Pracodawca może finansować świadczenia medyczne w ramach tzw. pakietu medycznego (Grupowe Ubezpieczenie na Życie i Zdrowie).

Składka miesięczna będzie finansowana przez pracodawcę i pracownika. Pracodawca pokryje koszty składki ubezpieczeniowej w kwocie wartości wybranego wariantu ubezpieczenia, pomniejszonej o kwotę 1 zł (słownie: jeden zł 0/100). którą zapłaci pracownik".

Wnioskodawca przywołał treść § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) (.godnie z którym podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: (...) 26) korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji".

Wnioskodawca reprezentuje stanowisko, ze różnica w wysokości składki, którą będzie opłacał za pracownika, stanowi wprawdzie przychód pracownika, jednakże z racji faktu, że spełnione zostały wymogi, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego wyżej Rozporządzenia, przychód ten mc stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca wskazał, ze ubezpieczenia (w tym ubezpieczenia na życie/zdrowotne) kwalifikowane są do grupy usług finansowych (przykładowo: zgodnie z art. 16a Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów ora) o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, "usługami finansowymi" w rozumieniu ustawy są w szczególności: czynności bankowe, umowy kredytu konsumenckiego, czynności ubezpieczeniowe, umowy uczestnictwa w: funduszu otwartym, specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym, funduszu inwestycyjnym zamkniętym, specjalistycznym funduszu inwestycyjnym zamkniętym i funduszu inwestycyjnym mieszanym).

Wnioskodawca stwierdził, że zawarcie przez pracodawcę (ubezpieczającego) umowy Grupowego z ubezpieczenia na życie i zdrowie ze składką częściowo sponsorowaną powoduje, ze z punktu widzenia pracownika (ubezpieczonego), przystąpienie do umowy ubezpieczenia grupowego prowadzić będzie w aspekcie finansowym do osiągnięcia korzyści, polegającej na uprawnieniu do zakupu usługi ubezpieczeniowej po cenach niższych niż detaliczne (to jest takich, które miałyby zastosowanie, gdyby ubezpieczający nie finansował określonej części składki). Wnioskodawca zaznacza, że w opisywanym stanie faktycznym, spełniony zostanie wymóg by ubezpieczony, choćby w minimalnej części partycypował w opłaceniu składki, a także zawarcia odpowiednich zapisów w Regulaminie Wynagradzania.

W związku z przedstawionym powyżej stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się prośbą o potwierdzenie, czy przedstawione stanowisko jest prawidłowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca nie złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia I stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. W sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych nie detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, ze aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężna (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów zakupionej przez pracodawcę usługi, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę. Ponadto należy podkreślić, że fakt przyznania pracownikom powyższego świadczenia powinien wynikać z obowiązującego w firmie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że planuje on podpisanie umowy Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową. Pracownicy przystępujący do ubezpieczenia będą objęci ochrona ubezpieczeniowa, która gwarantuje wypłatę określonych w umowie świadczeń pieniężnych w sytuacji zajścia określonych zdarzeń ze sfery ich życia i zdrowia, oraz w ramach umowy ubezpieczenia będą korzystali z usług medycznych i szczepień ochronnych, a także świadczeń zmniejszających koszt zakupu leków w aptece. Wnioskodawca wskazał, że składka miesięczna za pakiet medyczny ma hyc finansowana przez wnioskodawcę i pracownika, pracownik będzie opłacał składkę w wysokości 1,00 (jeden złoty), a różnicę składki, w zależności od wybranego wariantu ubezpieczenia, będzie pokrywać pracodawca. Wnioskodawca zamieścił zapis o finansowaniu pakietu medycznego przez pracownika i pracodawcę w obowiązującym W spółce Regulaminie Wynagradzania z dnia (...) który to zapis obowiązuje od dnia (...).

Reasumując wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne różnicy w wysokości składki miesięcznej ubezpieczenia na zdrowie i życie w zależności od wybranego przez pracownika wariantu, którą będzie finansował za pracownika, ponieważ z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że spełnia warunki przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki i Socjalnej.

Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Mając na uwadze Oddział stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład (.Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl