WPI/200000/43/763/2018 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od premii wypłaconej prezesowi zarządu spółki kapitałowej wykonującemu tę funkcję na podstawie powołania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/763/2018 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od premii wypłaconej prezesowi zarządu spółki kapitałowej wykonującemu tę funkcję na podstawie powołania.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 czerwca 2018 r. przez Przedsiębiorcę: (...) sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od premii wypłaconej Prezesowi Zarządu spółki kapitałowej wykonującemu tę funkcję na podstawie powołania w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów w trybie art. 34 ustawy Prawo przedsiębiorców złożony przez Przedsiębiorcę: (...)

Wnioskodawca wskazał, iż uchwałą Rady Nadzorczej Spółki przyznano jednorazowa premię Prezesowi Zarządu. Prezes Zarządu spółki pełni te funkcję na zasadzie powołania, nie jest ze spółka związany żadną umową w zw. z czym spółka ma wątpliwości czy premia będzie objęta obowiązkowymi składkami społecznymi.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że Prezes pełni swoją funkcję na zasadzie powołania (bez umowy o pracę, zlecenia czy dzieło) nie ma podstaw do naliczania składek. Wnioskodawca jako podstawę prawną wskazał na: art. 6, 11 pkt 1,12, 13 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie indywidualnej sprawy Wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą.

W myśl art. 1 § 1 zasady i tryb tworzenia, organizacji, funkcjonowania, rozwiązywania, łączenia, podziału i przekształcania spółek handlowych regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.). Natomiast z § 2 ww. art. 1 wynika, że spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

Zgodnie z art. 201 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych członek zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Art. 2011. § 1 i § 2 stanowi, iż. uchwała wspólników lub umowa spółki może określać, że członek zarządu jest powoływany przez radę nadzorczą po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego, może także określać szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania postępowania kwalifikacyjnego na stanowisko członka zarząd. Natomiast zgodnie z art. 2031. uchwała wspólników może ustalać zasady wynagradzania członków zarządu, w szczególności maksymalną wysokość wynagrodzenia, przyznawania członkom zarządu prawa do świadczeń dodatkowych lub maksymalną wartość takich świadczeń. Wynagrodzenie członków zarządu zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub innej umowy określa organ albo osoba powołana uchwałą zgromadzenia wspólników do zawarcia umowy z członkiem zarządu.

Powołanie jest ogólnym terminem obejmującym każdą formę prowadzącą do nawiązania stosunku organizacyjnego. Następstwem nawiązanego stosunku organizacyjnego może być nawiązanie stosunku obligacyjnego np.: podpisanie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej. Jednakże to od woli spółki zależy czy to stosunek organizacyjny będzie wyłączną podstawą wykonywania obowiązków członka zarządu oraz czy będzie się wiązał wynagrodzeniem czy też nie. Zaznaczyć w tym miejscu należy, że osoba powołana na członka zarządu, aby otrzymywać wynagrodzenie nie musi być zatrudniona jedynie na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy innej umowy cywilnoprawnej, do której stosuje się przepisy o zleceniu. W konsekwencji podstawą pełnienia funkcji członka zarządu może być w rezultacie zarówno zatrudnienie na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług jak też jedynie powołanie uchwałą rady nadzorczej.

Katalog osób, za które płatnik jest zobowiązany opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określono w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Treść przepisu art. 6 ust. 1 oraz powiązanych art. 11 i art, 12 powyżej powołanej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pozwala uznać, iż powołanie w znaczeniu bezumownego powierzenia funkcji organu spółki - członka zarządu (na podstawie przepisów k.s.h.) nie stanowi samoistnego tytułu podlegania ubezpieczeniom. Poprzez samo powołanie w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych członek zarządu spółki kapitałowej nie staje się więc pracownikiem czy zleceniobiorcą. Tym samym wynagrodzenie tu: premia - wypłacone członkowi zarządu z tytułu pełnionej funkcji (w tym przypadku prezesa) na podstawie samego powołania nie będzie podlegało obowiązkowi opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Powołane przepisy nie obejmują obowiązkiem zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne wypłat (wynagrodzenia, premii) uzyskiwanych przez osoby pełniące funkcję członka zarządu m.in. prezesa, pod warunkiem, że funkcja ta nie jest wykonywana w ramach stosunku prawnego określonego w tych przepisach (np. umowy o pracę, umowy zlecenia).

Z przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 26 czerwca 2018 r. stanu faktycznego wynika, że Uchwałą Rady Nadzorczej Spółki przyznano jednorazową premię Prezesowi Zarządu, który pełni funkcję na podstawie powołania w rozumieniu przepisów k.s.h. Z Wnioskodawcą nie łączy ww. osoby żaden inny stosunek prawny, tj. umowa o pracę, umowa zlecenia czy umowa o dzieło.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że dla osoby pełniącej funkcję członka zarządu (tu: prezesa) wyłącznie na podstawie stosunku organizacyjnego, jakim jest powołanie w rozumieniu przepisu Kodeksu spółek handlowych, fakt uzyskania z tego tytułu premii, nie będzie skutkował zaistnieniem obowiązku naliczenia i opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od tejże premii uzyskanej z tytułu pełnionej funkcji.

Uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny i stanowisko w sprawie oraz obowiązujący stan prawny" Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowiska przedstawione we wniosku złożonym w dniu 26 czerwca 2018 r. przez (...)

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia S marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...).Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, Która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl