WPI/200000/43/701/2014 - Brak obowiązku uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne wartości świadczenia z zakresu Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/701/2014 Brak obowiązku uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne wartości świadczenia z zakresu Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 04 czerwca 2014 r. przez (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, wartości świadczenia, wynikającego z Regulaminu Wynagradzania, współfinansowanego przez pracownika i pracodawcę w zakresu Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, ze chce podpisać umowę w zakresie Grupowych Ubezpieczeń na Życie i Zdrowie tzw. Pakiet Medyczny z firma ubezpieczeniową. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia, będą mogli korzystać i. usług medycznych objętych ubezpieczeniem. Wnioskodawca wskazuje, ze zgodnie z § 15a regulaminu Wynagradzania pracowników (...) z dnia (...) r. za zgodą pracownika. Spółdzielnia może zawrzeć z wybraną placówką medyczną urnowe o świadczenie usług medycznych na jego rzecz z tytułu, której pracownik będzie ponosić opłatę w wysokości ustalonej uchwalą Zarządu Spółdzielni. Uchwałą z dnia (...) r. Zarząd Spółdzielni ustalił, że pracownik będzie opłacał składkę w wysokości 1, 00 zł za wybrany Pakiet Medyczny, zaś różnicę w cenie detalicznej za ww. Pakiet będzie regulował Wnioskodawca.

Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie wskazał, że zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu zatrudniania w ramach stosunku pracy.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody stanowiące korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania tub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Mają na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychód. który pracownik osiąga w związku z częściowo nieodpłatnego korzystania z pakietów medycznych w Spółdzielni nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku uraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) sprawy dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należą do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 18 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające ? układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów. przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści.

Z przedstawionego przez przedsiębiorcę opisu stanu faktycznego wynika, ze zapisy dotyczące współfinansowania świadczenia w postaci pakietu medycznego zostaną zawarte w uchwale Zarządu Spółdzielni, jednakże odwołanie do tej uchwały będzie zawarte w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym u Wnioskodawcy. W konsekwencji pracownicy Wnioskodawcy uzyskają świadczenie po cenach niższych niż detaliczne.

W związku z uzyskaniem przez pracownika prawa do tych świadczeń po cenach niższych niż detaliczne możliwe będzie wyłączenie wartości tych korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz analogicznie (na zasadach przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe, ponieważ wspołfinansowanie pracownika w poniesieniu kosztów nabycia świadczenia, przysługującego na podstawie regulaminu wynagrodzenia, oznacza nabycie przez pracownika świadczenia po cenach niższych niż detaliczne.

Ponadto stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotne; finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W konsekwencji wartość świadczenia opisanego we wniosku nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Podsumowując, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, wartości świadczenia, wynikającego z Regulaminu Wynagradzania, współfmansowanego przez pracownika i pracodawcę w zakresie Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez te jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl