WPI/200000/43/678/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/678/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.J. Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10 lipca 2019 r., uzupełnionym w dniu 26 lipca 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W 10 lipca 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji Indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Sp z o.o Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony w dniu 26 lipca 7.019 r. poprzez wniesienie stosownej opłaty za złożony wniosek.

Wnioskodawca przedstawił:

Pracodawca umożliwia pracownikom zakup Karty MultiSport po cenach niższych niż detaliczne. W tym celu zawarł umowę o świadczenie usług Benefit Systems oraz współfinansuje koszt usługi Przystąpienie do umowy jest dobrowolne. Zawarcie przez pracodawcę umowy o świadczenie usług Benefit Systems prowadzić będzie w aspekcie finansowym do osiągnięcia korzyści polegającej na uprawnieniu do skorzystania z usług sportowych po cenach niższych niż detaliczne. Kwota Karty wynosi (...) zł. Osoby chcące przystąpić do programu będą partycypować w zakupie Karty MultiSport w wysokości zł, a różnicę będzie dopłacał zakład pracy, która będzie opodatkowanym przychodem pracownika. Pracodawca obecnie zatrudnia pracowników. Wszelkie dodatkowe świadczenia dla pracowników reguluje zapisami w Regulaminie Płacowym.

W Regulaminie Płacowym pracodawca zawarł: (...) pracodawca umożliwia pracownikom zakup Karty Multisport po cenach niższych niż detaliczne.

* wartość powyższych korzyści ma wartość niepieniężną,

* składka miesięczna jest finansowana przez pracownika i zakład pracy,

* wartość składki, którą finansuje zakład pracy jest przychodem pracownika ze stosunku pracy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) - podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Wartość ubezpieczenia medycznego w części dofinansowana przez pracodawcę stanowi przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy i nie stanowi ekwiwalentu w formie pieniężnej. Zapis o ww. korzyściach został zawarty w regulaminie placowym Zgodnie z art. 772 § 1 k.p. Pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników, nieobjętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w § 3, ustala warunki wynagradzania ?a pracę w regulaminie wynagradzania Spółka zatrudnia pracowników i nie jest zobowiązana do wprowadzenia regulaminu wynagradzania ani układu zbiorowego pracy. W zakresie zasad wynagradzania, tj. wypłaty wynagrodzenia, innych świadczeń zawiązanych z pracę, m.in. wypłat pozapłacowych, premii, delegacji są w spółce wprowadzone w drodze regulaminu płacowego wydanego przez zarząd spółki. Regulamin wynagradzania, jeśli obowiązuje w jednostce wchodzi w życie pα upływie 2 tygodni od dnia przedstawienia go pracownikom. Regulamin płacowy w tym zakresie wchodzi w życie na Identycznych zasadach Wobec powyższego regulamin płacowy firmy, który stanowi podstawę do naliczania świadczeń płacowych i pozapłacowych, należy traktować jako przepisy o wynagradzaniu w myśl paragrafu 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 12.1998 r.

Reasumując Wnioskodawca uważa, że Karta MultiSport nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, ponieważ:

* pracodawca zawarł w regulaminie wynagradzania zapis, że umożliwia pracownikom oraz zleceniobiorcom zakup Karty MultiSport po cenach niższych niż detaliczne.

* wartość powyższych korzyści ma wartość niepieniężną,

* składka miesięczna jest finansowana przez pracownika-zleceniobiorcę i zakład pracy,

* wartość składki, którą finansuje zakład pracy jest przychodem pracownika ze stosunku pracy/umowy zlecenia i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcą daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego Indywidualne! sprawie (Interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 2998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe |tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści złożonego wniosku wynika, ze Wnioskodawca umożliwia pracownikom zakup Karty MultiSport po cenach niższych niż detaliczne. W tym celu zawarł umowę o świadczenie usług Benefit Systems oraz współfinansuje koszt usługi Przystąpienie do umowy jest dobrowolne. Kwota Karty wynosi zł. Osoby chcące przystąpić do programu będą partycypować w zakupie Karty MultiSport w wysokości zł, a różnicę będzie dopłacał zakład pracy, która będzie opodatkowanym przychodem pracownika. Wszelkie dodatkowe stwierdzenia dla pracowników reguluje zapisami w Regulaminie Płacowym. Wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę usług sportowych tzw. Kart MultiSport na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 10 lipca 2019 r., uzupełniony w dniu 26 lipca 2019 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl