WPI/200000/43/640/2017

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/640/2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedsiębiorcy (...) zawarte we wniosku złożonym w dniu 18 maja 2017 r.

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz FP i FGSP różnicy w wysokości składki z tytułu umowy o Grupowe Ubezpieczenie na Życie i Zdrowie, która ma być zawarta przez pracodawcę z firmą ubezpieczeniową, w części finansowanej przez pracodawcę.

2.

odmawia wydania interpretacji w sprawie rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz FP i FGŚP z tytułu wypłacanego na rzecz pracowników wnioskodawcy wynagrodzenia.

W dniu 18 maja 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał:

Wnioskodawca podpisał umowę na grupowe ubezpieczenie na życie z towarzystwem ubezpieczeń. Składka miesięczna jest finansowana przez zakład pracy i pracownika. Pracodawca opłaca część składki w wysokości (...) złotych (...), pozostałą część składki opłaca pracownik. Wysokość składki opłacanej przez pracownika uzależniona jest od wybranego przez niego wariantu ubezpieczenia i wynosi minimum (...) złotych (...).

Na podstawie:

1)

Zapisu § 13 Regulaminu Wynagradzania Pracowników (...)

- stanowiącego, iż pracownik jest uprawniony do przystąpienia za pośrednictwem pracodawcy do grupowego ubezpieczenia na życie

- informującego o zasadach opłacania składki przez pracodawcę i pracownika tj. pracodawca opłaca część składki w kwocie (...) złotych, a pracownik opłaca pozostałą część składki w kwocie odpowiadającej różnicy pomiędzy całą składką przekazywaną towarzystwu ubezpieczeń a częścią opłacaną przez pracodawcę;

oraz

2)

Zapisu § 2 ust. 1p. 26) Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zmianami:

"Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody (...)

p. 26 korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wysokość składki, pokrywana przez Spółkę nic powinna stanowić dla pracowników i płatnika podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Do przedstawionego stanu faktycznego oraz przepisów prawnych wnioskodawca sformułował pytanie:

Czy wobec przytoczonego stanu faktycznego oraz przepisów prawnych część składki finansowana przez zakład pracy powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?

W dniu 25 maja 2017 r. Zakład wezwał wnioskodawcę o uzupełnienie braków złożonego wniosku poprzez:

- doprecyzowanie opisu stanu faktycznego wniosku poprzez wskazanie czy część składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie finansowana przez wnioskodawcę pracownikom stanowi przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.)

W dniu 13 czerwca 2017 r. Wnioskodawca złożył odpowiedź na wezwanie Zakładu, w której poinformował, ze część składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie finansowana przez pracodawcę pracownikom stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.)

Wnioskodawca ponadto w odpowiedzi na wezwanie złożonej w dniu 13 czerwca 2017 r. poinformował, że wynagrodzenie dla pracowników jest wypłacane w jego spółce do 10 dnia miesiąca następnego po miesiącu, za który przysługuje. Wnioskodawca sformułował pytanie do Zakładu, w przypadku uzyskania interpretacji zgodnej ze stanowiskiem Wnioskodawcy, czy w momencie otrzymania interpretacji zgodnej ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprzestanie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powinno nastąpić od miesiąca kolejnego liczonego według daty wypłaty czy od miesiąca kolejnego traktowanego jako miesiąc, za który dane wynagrodzenie przysługuje.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska wnioskodawcy pod katem prawidłowości przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa tj. przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej przedsiębiorcy, której zakres przedmiotowy wyznacza opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację. Podkreślenia wymaga fakt, że procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, ani dowodowego. Powyższe oznacza, iż wiedzę o stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Zakład opiera wyłącznie na treści złożonego przez przedsiębiorcę wniosku, nie posiadając uprawnień do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W rezultacie celem interpretacji jest prawidłowa wykładnia rozumienia treści przepisów prawnych z zakresu przedmiotowego art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez przedsiębiorcę, a tym samym uchronienie w ten sposób przed błędnym zastosowaniem danych przepisów.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów' ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1793) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Zgodnie zaś z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2015 r. 11, poz. 149 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 11 o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (t.j. Dz. U. z 2016 r. 11, poz. 1256 z późn. zm.) analogicznie ustala się podstawę wymiaru składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma, czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W złożonej w dniu 13 czerwca 2017 r. odpowiedzi na wezwanie wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że część składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie finansowana przez pracodawcę pracownikom stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.)

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią jedynie te korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiąca przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, że dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

W konsekwencji podsumowując, Wnioskodawca wskazał, że podpisał umowę o grupowe ubezpieczenie na życie z towarzystwem ubezpieczeniowym. Składka miesięczna jest finansowana przez zakład pracy i pracownika. Pracodawca opłaca część składki w wysokości złotych (...) a pozostałą część składki opłaca pracownik. Wnioskodawca w Regulaminie Wynagradzania pracowników posiada zapis, że pracownik jest uprawniony do przystąpienia za pośrednictwem pracodawcy do grupowego ubezpieczenia na życie i jednocześnie posiada zapis o zasadach opłacania składki przez pracodawcę i pracownika tj. pracodawca opłaca część składki w kwocie złotych a pracownik opłaca pozostałą część składki w kwocie odpowiadającej różnicy pomiędzy całą składką przekazywaną towarzystwu ubezpieczeń a część opłacaną przez pracodawcę.

W związku z powyższym mając na względzie opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o interpretację złożonym w dniu 18 maja 2017 r., uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2017 r. należy przyjąć, że zostaną spełnione warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS z dnia 18 grudnia 1998 r.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy: wyrażone we wniosku złożonym w dniu 18 maja 2017 r., uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2017 r., w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz FPiFGŚP różnicy w wysokości składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie, która ma być zawarta przez pracodawcę z firmą ubezpieczeniową, w części finansowanej przez pracodawcę.

Ponadto Zakład wskazuje, że mając na uwadze brzmienie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych indywidualne interpretacje dla przedsiębiorców są wydawane wyłącznie zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Podkreślić należy, że nie każda sprawa leżąca we właściwości Zakładu jest możliwa do rozstrzygnięcia przez wydanie interpretacji. W przypadku, gdy wniosek o wydanie pisemnej interpretacji zostanie złożony w sprawie nie odnoszącej się do powyżej wskazanego zakresu przedmiotowego, właściwy miejscowo Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest odmówić wydania interpretacji ze względu na brak podstaw prawnych. W katalogu spraw, w których Zakład wydaje pisemne interpretacje (art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych), nie mieszczą się zatem sprawy dotyczące zasad rozliczania składek na ubezpieczenia i składania dokumentów ubezpieczeniowych.

W złożonej w dniu 13 czerwca 2017 r. odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca sformułował zapytanie, czy w momencie w otrzymania interpretacji zgodnej ze swoim stanowiskiem zaprzestanie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz FP i FGŚP powinno nastąpić od kolejnego miesiąca liczonego według daty wypłaty czy od miesiąca kolejnego traktowanego jako miesiąc za który wynagrodzenie przysługuje.

Oddział mając na uwadze ściśle określony przez ustawodawcę zakres przedmiotowy spraw możliwych do rozstrzygnięcia w trybie pisemnej interpretacji (art. 10 w związku z art. 83d ustawy o sus) nie ma podstaw prawnych do wypowiedzenia się za pośrednictwem interpretacji w zakresie zagadnienia przedstawionego przez Wnioskodawcę w odpowiedzi na wezwanie złożonej w dniu 13 czerwca 2017 r. i w związku z powyższym w tej sprawie odmawia wydania pisemnej interpretacji.

Pouczenie

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. S ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl