WPI/200000/43/613/2017 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń w postaci Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/613/2017 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń w postaci Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy / dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy: (...) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 maja 2017 r. uzupełnionym w dniu 26 maja 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń w postaci Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2017 r. doręczonym w dniu 26 maja 2017 r.

Wnioskodawca (...) z siedzibą w (...) jako pracodawca zamierza zawrzeć z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia pracowniczego. Grupowym ubezpieczeniem pracowniczym będą objęci pracownicy, którzy zadeklarują chęć przystąpienia do lego ubezpieczenia. Zawarta polisa będzie przewidywać wypłatę odszkodowania m.in. w razie śmierci pracownika, trwałego uszczerbku na zdrowiu pracownika, za leczenie szpitalne, zakup leków itp. Uposażonymi będą pracownicy lub członkowie ich rodzin. Składka na opisane wyżej ubezpieczenie finansowana będzie w części przez pracodawcę, a w części przez pracownika, a ponadto zapis odnośnie prawa otrzymania świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia znajdzie się w regulaminie wynagradzania.

W związku z powyższym wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację odnośnie kwestii, czy składka z tytułu grupowego ubezpieczenia pracowniczego w części finansowana przez pracodawcę będzie stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy tak/c wtedy, gdy prawo otrzymania świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia zostanie zapisane w regulaminie wynagradzania lub zakładowym układzie zbiorowym.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, \z część składki / tytułu grupowego ubezpieczenia pracowniczego refundowana przez pracodawcę będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczeniu społeczne. Z chwilą zaś dokonania zapisu w regulaminie wynagradzania obowiązującym w spółce o refundowaniu pracownikom przez wnioskodawcę części składki z tytułu grupowego ubezpieczenia pracowniczego, refundowana przez pracodawcę część składki powinna być wyłączona z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem, jest partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis. Ponadto, świadczenia te muszą wynikać z. układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Jeżeli więc wartość współfinansowanych prze/ przedsiębiorcę części świadczeń np. z tytułu grupowego ubezpieczeniu pracowniczego ponoszona na rzecz pracowników kwalifikowana jest jako przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz u przedsiębiorcy nie obowiązuje zakładowy bądź ponadzakładowy układ zbiorowy pracy oraz prawo do tego świadczenia nie wynika z regulaminu wynagradzania, to świadczenia te będą uwzględniane w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Świadczenia te będzie wyłączone / podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli przedsiębiorca dokona zapisu np. w regulaminie wynagradzania, z którego będzie wynikało prawo pracowników do ich otrzymywaniu, co znalazło odzwierciedlenie choćby w interpretacji indywidualnej Oddziału ZUS w Gdańsku z 5 kwietnia 2013 r. znak: DI/100000/451/140/2013.

Pismem Oddziału z dnia 15 maja 2017 r. Wnioskodawca został wezwany o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie:

- czy wypłacane pracownikom świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. /. 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.),

- czy zapis w Regulaminie Wynagradzania lub Zakładowym Układzie Zbiorowym dotyczący wskazanych we wniosku świadczeń wykupionych w- Towarzystwie Ubezpieczeniowym, będzie regulował kwestie współfinansowania składki na ww. świadczenie przez pracownika i pracodawcę.

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 19 maja 2017 r., doręczonym w dniu 26 maju 2017 r. Wnioskodawca poinformował, że:

- wypłacane pracownikom świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

- zapis w Regulaminie Wynagradzania lub Zakładowym Układzie Zbiorowym dotyczący wskazanych we wniosku świadczeń wykupionych w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, będzie regulował kwestie współfinansowania składki na ww. świadczenie przez pracownika i pracodawcę.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważy ł, co następuje: Zgodnie z aπ. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto stosownie do art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. po/- 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje ponadto, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe. Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w treści wniosku informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu / bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w ponoszeniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę stanowi ono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia. W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku złożonego w 11 maja 2017 r. uzupełnionego w dniu 26 maja 2017 r. wynika, ze Wnioskodawca zamierza zawrzeć z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego. Pracownicy korzystający z ubezpieczenia będą współfinansować wraz z pracodawcą kwotę składki na ubezpieczenie. Powyższe będzie wynikało z Regulaminu Wynagradzania Spółki lub Zakładowego Układu Zbiorowego. Wartość powyższych świadczeń dla pracowników, będzie stanowić przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 maja 2017 r., uzupełnionym w dniu 26 maja 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń w postaci Grupowego Ubezpieczenia Pracowniczego.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wy dała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl