WPI/200000/43/60/2017 - Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zawodników klubu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/60/2017 Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zawodników klubu.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 stycznia 2017 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zawodników klubu.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie prawidłowego ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny:

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji dotyczącej następującego stanu faktycznego (...) ma zawarte umowy cywilnoprawne (kontrakty o profesjonalne uprawnianie piłki nożnej) z zawodnikami uprawiającymi piłkę nożną, zgłoszonymi do ubezpieczenia z kodem 04.11.X.X. Wynagrodzenia wypłacane zawodnikom są oskładkowane w przypadku zawodników nie posiadających statusu ucznia lub studenta, a składki odprowadzane do ZUS. Dodatkowo zawodnicy mają wypłacane stypendia sportowe płatne przez Urząd Miasta w (...) na podstawie umów stypendialnych zawartych między poszczególnymi zawodnikami a Gminą. Rada Miejska w (...) uchwałą nr (...) z dnia 27 września 2016 r. w sprawie określenia warunków oraz finansowania rozwoju sportu na terenie Gminy Miejskiej (...) wprowadziła nowe zasady w zakresie wypłat stypendiów sportowych. Zamiast wypłacania ich przez Gminę bezpośrednio zawodnikom wnioskodawca jako klub sportowy otrzyma od Gminy dotację celową, która będzie przeznaczona m.in. na finansowanie stypendiów sportowych, które w związku z tym będą wypłacane zawodnikom bezpośrednio przez wnioskodawcę.

Celem dostosowania do nowych zasad dotyczących stypendiów sportowych w styczniu 2017 r. Spółka planuje zawrzeć z zawodnikami aneksy do umów cywilnoprawnych (kontaktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej) na mocy których w umowie znajdzie się zapis, że kwoty należne zawodnikom za reprezentowanie wnioskodawcy jako klubu sportowego w charakterze piłkarza mogą być wypłacane ze środków własnych wnioskodawcy jak i w formie stypendium sportowego. Zawodnicy zostaną zgłoszeni do ubezpieczeń z kodem 07.10.X.X. Kwoty stypendiów sportowych określone w umowach będą zróżnicowane w zależności od osiągnięć sportowych i będą wyższe od kwot wynagrodzeń ujętych w kontraktach. Spółka jako płatnik składek z tytułu wykonywania na jej rzecz pracy przez zawodników, zamierza zadeklarować jako podstawę wymiaru kwotę minimalnego wynagrodzenia.

Wobec powyższego zachodzi wątpliwość czy Spółka powinna odprowadzać do ZUS składki od całości kwot które mają być wypłacane zawodnikom, tylko od zadeklarowanej kwoty.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca z uwagi na to, że:

1.

Przepisy art. 6 ust. 1 pkt 4 i 7 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stanowią o odrębnych tytułach do obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego osób fizycznych, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy zlecenia oraz osób pobierającymi stypendia sportowe,

2.

Przepis art. 18 ust. 7 ww. ustawy stanowi, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż kwota minimalna wynagrodzenia,

3.

Przepis art. 8 ust. 12 ww. ustawy stanowi, że za stypendystę sportowego uważa się osobę pobierająca stypendium sportowe, z wyjątkiem osób uczących się lub studiujących, jeśli nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu,

zajmuje stanowisko, że w opisanym stanie faktycznym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne od kwot które będą wypłacane zawodnikom, stanowić będzie zadeklarowana kwota minimalnego wynagrodzenia, natomiast pozostała kwota, stanowiąca w całości stypendium sportowe nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek.

W związku z powyższym wnioskodawca w petitum wniosku wnosi o wydanie pisemnej interpretacji w formie decyzji.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Oddział zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji o Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, a w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Przedstawiając pisemną interpretację przepisów Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe wskazane przez Wnioskodawcę informację, zwracając jednocześnie uwagę, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Katalog tytułów, z których wynika obowiązek ubezpieczeń emerytalnych i rentowych został zawarty w art. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. pkt 4 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, z zastrzeżeniem ust. 4 tegoż artykułu. Osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i ubezpieczeniu wypadkowemu. Zleceniobiorca może również przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Przy czym w myśl art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - cyt. powyżej - zleceniobiorcy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia wykonywania pracy do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia tej umowy.

Z kolei na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 7 i art. 12 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 12 ustawy obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami pobierającymi stypendium sportowe. Natomiast w świetle art. 11 ww. ustawy stypendyści sportowi nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu, zarówno obowiązkowo jak i dobrowolnie. Jednocześnie za stypendystę sportowego w rozumieniu powołanej ustawy, uważa się osobę pobierającą stypendium sportowe, z wyjątkiem osób uczących się lub studiujących, jeśli nie podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu. Przez inny tytuł do ubezpieczeń społecznych należy rozumieć tytuł wymieniony w art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Obowiązkowo tym ubezpieczeniom stypendyści sportowi (art. 13 pkt 7 ustawy) podlegają od dnia spełnienia warunków, o których mowa w ww. art. 8 ust. 12, do dnia zaprzestania spełnienia tych warunków.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu umowy agencyjnej lub zlecenia, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie. (art. 18 ust. 3 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy). W myśl art. 18 ust. 7 ustawy o sus podstawę wymiaru ubezpieczonych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 (zleceniobiorców) stanowi zadeklarowana kwota nie niższa jednak niż kwota minimalnego wynagrodzenia, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 4 pkt 9 ustawy za przychód w rozumieniu ustawy o sus uważa się przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania;

Z treści wniosku złożonego w dniu 16 stycznia 2017 r. wynika, że (...) ma zawarte umowy cywilnoprawne (kontrakty o profesjonalne uprawianie piłki nożnej) z zawodnikami uprawiającymi piłkę nożną. Dodatkowo zawodnicy mają wypłacane stypendium sportowe płatne przez Urząd Miasta w (...) na podstawie umów stypendialnych zawartych między zawodnikami a Gminą. Wnioskodawca wskazał, że obecnie Rada Miejska w (...) uchwałą wprowadziła nowe zasady w zakresie wypłat stypendiów sportowych. Obecnie wnioskodawca jako klub sportowy otrzyma dotacje celową na finasowanie stypendiów sportowych, które wnioskodawca będzie wypłacał zawodnikom bezpośrednio. Wnioskodawca poinformował, że ma zamiar zawrzeć z zawodnikami aneksy do umów cywilnoprawnych - umów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, na mocy których w umowie znajdzie się zapis że kwoty należne zawodnikom za reprezentowanie wnioskodawcy jako klubu sportowego w charakterze piłkarza mogą być wypłacane ze środków własnych wnioskodawcy jak i w formie stypendium sportowego. Wnioskodawca wskazał ponadto, że kwoty stypendiów sportowych określone w umowach będą zróżnicowane w zależności od osiągnięć sportowych i będą wyższe od kwot wynagrodzeń ujętych w kontraktach. Wnioskodawca ma zamiar jako płatnik składek z tytułu kontraktów o profesjonalne wykonywanie sportu zadeklarować jako podstawę wymiaru składek kwotę minimalnego wynagrodzenia. W opisanym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca powziął wątpliwość czy powinien odprowadzać składki do ZUS od całości kwot wypłacanych zawodnikom czy też wyłącznie od kwoty zadeklarowanej.

Mając na uwadze treść wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonego w dniu 16 stycznia 2017 r., przedstawione stanowisko w sprawie, obowiązujące przepisy oraz fakt, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie jest związany opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku należy uznać, że w przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miał art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zatem tytułem do ubezpieczeń będzie umowa cywilnoprawna - umowa o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, a podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla wskazanych podmiotów należy ustalić w oparciu o art. 18 ust. 3, a nie w oparciu o art. 18 ust. 7 ustawy o sus. Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wyraźnie stwierdził, że podstawą wypłaty środków dla zawodników klubu będą umowy cywilnoprawne - umowy o profesjonalne uprawianie piłki nożnej z zawodnikami, które będą aneksowane w związku ze zmiana zasad wypłaty stypendiów sportowych. W ramach umów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej wnioskodawca ma zamiar dokonać podziału środków podlegających wypłacie zawodnikom, a tym samym podziału podstawy wymiaru składek: część środków w kwocie minimalnego wynagrodzenia dla zawodnika ma stanowić podstawę wymiaru składek a druga część wynagrodzenia należna zawodnikom za reprezentowanie wnioskodawcy, która będzie pochodzić z środków klubu lub z dotacji gminy, która ma być kwotą zróżnicowaną w zależności od osiągnięć sportowych i wyższą od kwoty wynagrodzenia zawodnika nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ponieważ wnioskodawca traktuje tę część jako kwotę stypendium sportowego.

Powyższe stanowisko wnioskodawcy Zakład Ubezpieczeń społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe, bowiem jak wskazano powyżej podstawą prawną wypłaty wynagrodzenia dla zawodników klubu jest umowa cywilnoprawna umowa o profesjonale uprawianie piłki nożnej. Oddział podkreśla, że podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych jest przychód określony jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychód z tytułu wykonywania umów zlecenia, które jak wskazał wnioskodawca będą aneksowane celem wypłaty dodatkowych środków pochodzących z dotacji gminy. Oddział podkreśla, że brak jest możliwości podziału przychodu pochodzącego z jednego tytułu prawnego stanowiącego podstawę do jego wypłaty w zależności od źródła jego finasowania.

Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wskazuje, że wnioskodawca ma obowiązek odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne od łącznej kwoty która będzie wypłacana zawodnikowi z tytułu umowy o profesjonalne uprawianie piłki nożnej bez względu na źródła finansowania przychodu w ramach powyższej umowy tj. od kwot minimalnego wynagrodzenia oraz od kwot przyznanych zawodnikom za reprezentację klubu.

W konsekwencji Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 16 stycznia 2017 r. w powyższym zakresie.

Mając na uwadze powyższe Oddział stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl