WPI/200000/43/585/2015 - Obowiązek ubezpieczenia społecznego z tytułu szkolenia dla członka rady nadzorczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 maja 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/585/2015 Obowiązek ubezpieczenia społecznego z tytułu szkolenia dla członka rady nadzorczej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 15 maja 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne członka rady nadzorczej pobierającego wynagrodzenia z tytułu pełnienia tej funkcji kosztu szkolenia finansowanego przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 usuwy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że w Spółdzielni członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach. Jeden z członków Rady Nadzorczej uczestniczył w szkoleniu finansowanym przez Spółdzielnię

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do członków rad nadzorczych w związku z par. 5 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe mają odpowiednie zastosowanie § 2-4 tego rozporządzenia. Zgodnie z tym rozporządzeniem podstawy wymiaru składek nie stanowi wartość świadczeń przyznanych na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia. Tym samym, według Wnioskodawcy, wydatki na szkolenie na rzecz członków rady nie są objęte koniecznością opłacania składek emerytalno-rentowych, o co za tym idzie również składki zdrowotnej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego powyżej przepisu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Z kolei w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej-powyżej powołanym, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Jednocześnie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazuje, iż rozpatrując wniosek złożony w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie prowadzi postępowania wyjaśniającego lub dowodowego, a jedynie dokonuje analizy opisanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i wskazuje czy w świetle obowiązujących przepisów prawił stanowisko wnioskodawcy, w zakresie wskazanym w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, należy uznać za prawidłowe czy niewłaściwe. w rezultacie, dla wydania niniejszej decyzji istotne jest stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w świetle opisanego stanu faktycznego.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla m.in. członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Natomiast, zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne ww. osób reguluje art. 81 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149). Zgodnie z nowym brzmieniem, obowiązującym od I stycznia 2015 r. powyżej wskazanego art. 81 ust. 1 - do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rad nadzorczych, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Przychodami w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych są w myśl jej art. 4 pkt 9: przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanego bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Z powyższego wynika, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób należących do składu rad nadzorczych (członków rad nadzorczych), niezależnie od sposobu ich powołania - stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że na podstawie stosownych przepisów zostały wyłączone z podstawy ustalania składek.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z. późn. zm.).

Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1967). Według nowego brzmienia § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dniu 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn. Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m.in. członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji. Tym sam przy stosowaniu wyłączeń z podstawy wymiaru składek dla tych ubezpieczonych powinny być przyjęte następujące zasady:

1)

powołane przepisy § 2-4 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. mają zastosowanie do członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji i nie wcześniej niż przy ustalaniu podstawy wymiaru za styczeń 2015 r.;

2)

w zakresie odpowiedniego stosowania wyłączeń z podstawy wymiaru.

Z treści wniosku złożonego w dniu 15 maja 2015 r. wynika, iż członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie za udział w posiedzeniach, a jeden z członków Rady Nadzorczej uczestniczył w szkoleniu finansowanym przez Wnioskodawcę. Jednocześnie zdaniem Wnioskodawcy wydatki na ww. szkolenie - nie są objęte koniecznością opłacania składek emerytalno-rentowych, a co za tym idzie również składki zdrowotnej. Wnioskodawca wskazał jako podstawę prawną zapisy § 2-4 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 29 ww. rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączona jest wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyłączeniem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz. za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych. Należy w tym miejscu zaznaczyć, iż obecnie nie obowiązują przepisy odrębnie regulujące przyznawanie świadczeń na podnoszenie kwalifikacji członkom rad nadzorczych. Zatem przepis § 2 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia wyłączający ww. świadczenia nie ma odpowiedniego zastosowanie do tych osób.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcą stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 15 maja 2015 r. w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości kosztu szkolenia finansowanego przez Wnioskodawcę członkowi rady nadzorczej pobierającego wy nagrodzenia z tytułu sprawowania tej funkcji - uznał za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl