WPI/200000/43/562/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, tzw. pakietów medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 maja 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/562/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, tzw. pakietów medycznych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 maja 2018 r., uzupełnionym w dniu 24 maja 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, tzw. pakietów medycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...). Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony w dniu 24 maja 2018 r.

Opis zdarzenia przyszłego:

Firma (...) z siedzibą w (...) zamierza podpisać z firmą ubezpieczeniową umowę, której przedmiotem będzie grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny. Pracownicy przystępujący do ubezpieczenia, będą mogli korzystać z usług medycznych i szczepień ochronnych objętych zakresem ubezpieczenia. Wnioskodawca podkreśla, ze składka miesięczna (koszt pakietu) będzie finansowana w części przez zakład pracy, a w części przez pracownika. W zależności od wybranego wariantu pakietu i kosztu pakietu), pracownik będzie opłacał składkę w wys. minimum (...) zł (...) a pozostałą część składki pokryje pracodawca. Możliwość wykupienia pakietu medycznego ubezpieczenia w dla pracowników wynika z regulaminu wynagradzania stanowiącego, iż firma zapewnia taką możliwość pracownikom. Zatem mając na uwadze, iż w przyszłości zajdzie okoliczność, do której będą miały zastosowanie par 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zgodnie z którym wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z regulaminów wynagradzania i przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji; nie podlegają obowiązkowi naliczenia składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne z tytułu dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego.

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o interpretację, czy kwota dofinansowania przez Pracodawcę a także kwota opłacana przez pracownika (...) min. (...) zł) podlega ubezpieczeniu społecznemu i zdrowotnemu.

Pismem z dnia 8 maja 2018 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku poprzez;

* wskazanie, czy wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, tzw. pakiet medyczny, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.)

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 22 maja 2018 r. doręczonym w dniu 24 maja 2018 r. Wnioskodawca wskazał, ze kwota opłaty tytułem udostępnienia pracownikom w ramach umowy grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny, który Wnioskodawca zamierza zawrzeć z firmą ubezpieczeniową - świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będą stanowiły przychód pracowników z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca powyższe uzasadnił w następujący sposób;

Otrzymane nieodpłatnie pakiety medyczne, do przekazania których me zobowiązują pracodawcy przepisy prawa pracy, stanowią dla pracowników przychód ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu.

Dnia 2405.2010 r. NSA podjął uchwałę (II FPS 1/10), zgodnie z którą wykupione przez pracodawcę pakiety świadczeń medycznych, których wartość me jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 PDOFizU, stanowią dla pracowników uprawnionych do ich wykorzystania nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1.

Wartość przedmiotowego przychodu ustala się zgodnie t regulacjami zawartymi w art. 11 ust. 2a ustawy o PDOFizU. Jeżeli zatem pakiety medyczne zostały uprzednio przez pracodawcę zakupione, to wartość uzyskanego przez pracowników przychodu ustala się według cen zakupu tych pakietów (art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o PDOFizU),

Zdaniem Wnioskodawcy zapewnienie pracownikom przez pracodawcę pakietów medycznych, za które pracownicy będą musieli uiścić tylko częściową cenę, me będzie rodził obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu stosunku pracy Podstawa prawna dla takiego rozstrzygnięcia znajduje się w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (dalej Rozporządzenie). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz § 1 wskazanego Rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób.

Jednakże zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy i regulaminów wynagradzania przy czym, mają one polegać na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, produktów czy usług oraz na korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Tym samym w związku z tym, ze w przedstawionym przez Wnioskodawcę przypadku tzw. pakiet medyczny będzie współfinansowany przez pracodawcę i pracownika, wykupione świadczenie będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy oraz uregulowania dotyczące pakietu medycznego będą zapisane w regulaminie pracy i wynagrodzenia, wartość składki na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie będzie zwolniona z oskładkowania.

Wnioskodawca dołączył również dowód wniesienia stosownej opłaty za złożony wniosek

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna) W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawą wymiaru składek no ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm. z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznymi w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Z. treści wniosku złożonego w dniu 2 maja 2018 r. uzupełnionego w dniu 24 maja 2018 r. wynika, ze Wnioskodawca zamierza podpisać z firmą ubezpieczeniową umowę, której przedmiotem będzie grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny Pracownicy przystępujący do ubezpieczenia, będą mogli korzystać z usług medycznych I szczepień ochronnych objętych zakresem ubezpieczenia. Składka miesięczna (koszt pakietu) będzie finansowana w części przez zakład pracy, a w części przez pracownika. Kwota opłaty tył ulem udostępnienia pracownikom w ramach umowy grupowego ubezpieczenia na życie t zdrowie tzw. pakiet medyczny, w części Finansowanej przez pracodawcę będą stanowiły przychód pracowników z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto uregulowania dotyczące pakietu medycznego będą zapisane w regulaminie pracy i wynagrodzenia.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego Finansowania przez Pracodawcę dopłaty do grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie, tzw. pakietów medycznych, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

W konsekwencji uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 2 maja 2018 r. uzupełnionym w dniu 24 maja 2018 r., opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast Jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl