WPI/200000/43/547/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne części składki ubezpieczeniowej na pakiet medyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/547/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne części składki ubezpieczeniowej na pakiet medyczny.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy (...) zawarte we wniosku złożonym w dniu 7 maja 2015 w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne części składki ubezpieczeniowej z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową pokrywanej przez wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 27 marca 2015 r. opisał stan faktyczny.

Wnioskodawca poinformował, że zakład nosi się z zamiarem zakupu polis ubezpieczeniowych na życie i zdrowie pracowników. Polisy te są polisami grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie. Przedmiotem tej polisy są dwa zakresy:

1.

w formie indywidualnej - życie i zdrowie ubezpieczonego,

2.

w formie rodzinnej - życie i zdrowie ubezpieczonego oraz współubezpieczonych (to jest członków rodziny a także partnerów).

Wnioskodawca wskazał, że uprawnienia do korzystania z tych polis wynikać będą z regulaminu wynagradzania to jest w spółce do regulaminu wynagradzania zostaną wprowadzone dodatkowe świadczenia, tj. ubezpieczenie na zdrowie i życie ubezpieczonego oraz zdrowie współubezpieczonych.

Wnioskodawca wskazał, że takie ubezpieczenia będą dodatkowym świadczeniem, jakie pracodawca zobowiąże się zapewnić pracownikom. Warunkiem przystąpienia do polis będzie częściowa odpłatność za ubezpieczenie. Konstrukcja tej odpłatności będzie polegała na tym, iż pracodawca będzie opłacał polisę w składkach miesięcznych, następnie będzie pobierał częściową odpłatność od pracownika. Wnioskodawca podkreślił, że świadczenia nie będą darmowe, będą świadczeniami odpłatnymi w wielkości ustalonej przez pracodawcę, z zastrzeżeniem, iż odpłatność za obie polisy nie będzie rozdzielona, a pracownik będzie zobowiązany do ponoszenia opłaty za ubezpieczenia, w jednej kwocie. Wysokość odpłatności za zakupione polisy ubezpieczeniowe dla pracowników nie będzie wynikała wprost z regulaminu wynagradzania, będzie ustalona na podstawie ustalenia zarządu. Wnioskodawca poinformował, że prawa do ubezpieczenia będą przysługiwały zawsze to znaczy do czasu obowiązywania Zarządzenia Zarządu Spółki. Zarządzenie będzie obowiązywało do chwili, do której Zarząd będzie mógł zdecydować o jego uchyleniu. Świadczenia powyższe będą stanowiły przychód pracownika, będą opodatkowane, a spółka jako płatnik będzie odprowadzała zaliczki na podatek dochodowy.

Wnioskodawca jest zainteresowany uzyskaniem odpowiedzi na pytania:

1.

Czy świadczenia wynikające z polisy dotyczącej ubezpieczenia na życie i zdrowie ubezpieczonego (pracownika), inne niż medycyna pracy, wchodzą do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne,

2.

Czy świadczenia wynikające z polis ubezpieczenia na życie i zdrowie ubezpieczonego obejmujące również swoim zakresem rodzinę i wskazanego partnera ubezpieczonego wchodzą do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca jest zdania, że w zakresie świadczeń wynikających z polisy dotyczącej ubezpieczenia na życie i zdrowie ubezpieczonego (pracownika), innych niż medycyna pracy, oraz w zakresie świadczeń wynikających z polis ubezpieczenia na życie i zdrowie ubezpieczonego obejmujących również swoim zakresem rodzinę i wskazanego partnera ubezpieczonego, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych pracowników stanowi przychód w rozumieniu art. 4 - zgodnie z tym przepisem - przychód ten oznacza przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendiów i stypendiów wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy wykonywaniu umowy.

Wnioskodawca stwierdził, że źródła przychodów wskazuje rozdział 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Wnioskodawca jest zdania, że od zasady, że podstawą wymiaru składek są przychody, rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przewiduje wyjątki. Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, lub usług. Wnioskodawca wskazał, że Sąd Najwyższy stanął na stanowisku, że skoro z treści § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia wynika, iż podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody w postaci korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu polegające między innymi na korzystaniu z odpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, to do materii normatywnej tych aktów lub przepisów prawa pracy należy określenie tego rodzaju korzyści materialnych, które są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca stwierdził, że pracownicy spółki będą każdorazowo upoważnieni do zakupienia polis po cenie niższej niż cena detaliczna oferowana przez zakład ubezpieczeniowy pracodawcy. W ocenie wnioskodawcy świadczenia te stanowić będą przychód podatnika, będą doliczone do przychodów podatnika, od których jest odprowadzana zaliczka na podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawcy z konstrukcji § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego rozporządzenia wynika, iż wyłączeniu na tej podstawie mogą podlegać takie świadczenia, które spełniają łącznie dwa warunki, tj. gdy zostaną przyznane pracownikom na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz gdy pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenia.

Koszt świadczeń, które będą udostępniane pracownikom spółki na podstawie zapisów w regulaminie wynagradzania i częściowo finansowane przez pracowników, spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia, zatem wnioskodawca jest zdania iż należy uznać iż świadczenia te me będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe.

Wnioskodawca podsumował, że jego stanowisko jest takie, iż świadczenia wynikające z polis ubezpieczeniowych obejmujących pracowników, jak i ich rodziny i partnerów nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zakład wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ściśle określony zakres przedmiotowy spraw, w których jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W myśl cytowanego przepisu brak podstaw prawnych potwierdzenia w trybie wydawania pisemnych interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w treści wniosku z dnia 27 marca 2015 r. informacji, zgodnie z którą świadczenia na rzecz pracownika w postaci indywidualnej polisy na życie i zdrowie ubezpieczonego oraz polisy na życie i zdrowie w formie rodzinnej będą stanowiły przychód pracownika i będą opodatkowane a spółka będzie odprowadzała zaliczki na podatek dochodowy.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle przytoczonego przepisu składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym)w pokryciu kosztów zakupu artykułów przedmiotów lub usług.

Powyższe wskazuje, że warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem jest uprawnienie pracowników do przedmiotowych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis.

We wniosku z dnia 27 marca 2015 r. wnioskodawca wskazał, że planuje zakupić dla pracowników polisy ubezpieczeniowe na życie i zdrowie w dwóch formach: w formie indywidualnej polisy na życie i zdrowie ubezpieczonego oraz w formie rodzinnej na życie i zdrowie ubezpieczonego i zdrowie współubezpieczonych. Wnioskodawca podkreślił, że uprawnienia do korzystania z tych polis będą wynikać z regulaminu wynagradzania oraz że warunkiem przystąpienia do polis będzie ich częściowa odpłatność. Konstrukcja odpłatności, jak wskazał wnioskodawca, będzie polegała na opłacaniu przez niego polis w miesięcznych składkach a następnie częściowa odpłatność będzie pobierana od pracownika. Wysokość odpłatności za zakupione polisy ubezpieczeniowe będzie ustalana na podstawie zarządzenia zarządu. Przy czym wnioskodawca wskazał, że świadczenia na rzecz pracownika w postaci finansowania polis na życie i zdrowie będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy.

Wobec przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i prezentowanego stanowiska wniosku z dnia 27 marca 2015 r. w oparciu o obowiązujące przepisy prawne Oddział uznał stanowisko za prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od części składki miesięcznej za polisy na życie i zdrowie pracownika finansowanej przez wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe Oddział stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej mniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub o protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl