WPI/200000/43/546/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne świadczenia w postaci polisy grupowego ubezpieczenia na życie obejmującej wybranych pracowników spółki tj. kadry menedżerskiej w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/546/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne świadczenia w postaci polisy grupowego ubezpieczenia na życie obejmującej wybranych pracowników spółki tj. kadry menedżerskiej w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie ort. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarcze) (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 650) oraz w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 kwietnia 2018 r., przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne świadczenia w postaci polisy grupowego ubezpieczenia na życie obejmującej wybranych pracowników Spółki tj. kadry menedżerskiej w części finansowanej przez pracodawcę

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej Interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż (...) zawarła z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia pracowniczego na życie.

Polisa na życie została zawarta w dniu 01.01 2018 r. w formie grupowej dla wskazanych pracowników Wnioskodawcy tj. kadry menadżerskiej. Ubezpieczającym jest firma (...), zaś ubezpieczonymi pracownicy kadry zarządzającej Stosownie do art. 808 § 1 Kodeksu cywilnego, ubezpieczający może zawrzeć umowę ubezpieczenia na cudzy rachunek Polisa będzie przewidywała wypłatę odszkodowania m in w razie zgonu pracownika. Uprawnienia do korzystania z tej polisy wynikają z regulaminu wynagradzania I świadczeń uzupełniających ten regulamin, a mianowicie we wspomnianym regulaminie wprowadzono dodatkowe świadczenie dla pracowników kadry zarządzającej, jakie pracodawca zobowiązał się zapewnić swym kluczowym pracownikom. Warunkiem przystąpienia do ubezpieczenia jest częściowa odpłatność, tj. miesięczna składka pracowników, którzy przystąpili do ubezpieczenia jest finansowana przez Wnioskodawcę i pracownika wysokość kwot finansowanych przez Spółkę (330,00 zł i pracownika (70,00 zł) wynika z ww. regulaminów Konstrukcja tej odpłatności polega na tym, że Wnioskodawca opłaca polisę (400,00 zł/m-c za każdego pracownika kadry zarządzającej) w składkach miesięcznych do Ubezpieczyciela, z którym podpisuje umowę ubezpieczenia, a następnie pobiera częściową odpłatność za pracownika w formie potrącenia z jego wynagrodzenia. Zatem te świadczenia dla pracowników me są darmowe. Powyższe świadczenia stanowią przychód pracownika, który jest opodatkowany, a Spółka (...) jako płatnik odprowadza zaliczki na podatek dochodowy.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy opisane w stanie faktycznym świadczenia wynikające z polisy dotyczącej ubezpieczenia na życie pracowników kadry menadżerskiej, inne niż medycyna pracy, finansowane przez pracodawcę, są przychodem tych pracowników stanowiącym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia, o których wyżej mowa. w części finansowane) przez Spółkę, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Zgodnie z par. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, oraz § 2. Przepis § 2 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia wskazuje katalog przychodów me stanowiących podstawy wymiaru składek. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania łub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wnioskodawca dodaje, iż z konstrukcji § 1 pkt 76 cytowanego rozporządzenia wynika, iż wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na tej podstawie mogą podlegać takie świadczenia, które spełniają łącznie następujące warunki:

* świadczenie te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy i stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenia,

* oraz świadczenia te zostaną przyznane pracownikom na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagrodzenia lub przepisów o wynagrodzeniu.

W praktyce powyższa regulacja oznacza więc, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podlega różnica pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, należy stwierdzić, ze spełnione zostaną ww. warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia dotyczące możliwości wyłączenia wartości przyznanych pracownikom kadry menedżerskiej świadczeń z tytułu polisy grupowego ubezpieczenia na życie, w części finansowanej przez pracodawcę z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ponieważ

* uprawnienia do korzystania z polisy za częściową odpłatnością ze strony pracownika wynikają z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce,

* oraz wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę jest przychodem ze stosunku pracy, podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia wynikające z polisy dotyczącej ubezpieczenia na Zycie pracownika kadry menadżerskiej. Inne niż medycyna pracy, finansowane przez pracodawcę, me stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 192 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 650| od dnia 10 kwietnia 2018 r. traci moc ustawa z dnia 2 lipca 2001 r. o swobodzie działalności gospodarczej Jednakże stosownie do art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej - do wniosków o wydanie interpretacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o swobodne działalności gospodarczej, w stosunku do których nie wydano interpretacji przed dniem wejścia w Życie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej Interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, i z ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej Interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej Interpretacji, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności me przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2. art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, podkreślić należy, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, me mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu, że finansowana przez Wnioskodawcę część opisanego świadczenia w postaci polisy grupowego ubezpieczenia na życie dla kadry zarządzającej w części finansowanej przez pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, iż przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w oparciu o które Wnioskodawca upatruje nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne o raz ubezpieczenie zdrowotne świadczenia, o których mowa we wniosku, mają zastosowanie wyłącznie do świadczeń, które stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy W świetle § 2 ust. 1 pkt 26 podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią przychody będące korzyściami materialnymi wynikającymi z układów zbiorowych pracy regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, Jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Reasumując, w opisanym we wniosku złożonym w dniu 27 kwietnia 2018 r. przez Przedsiębiorcę stanie faktycznym, gdy zostaną spełnione kumulatywnie wszystkie przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. tj. uprawnienie do korzystania ze świadczenia w postaci polisy grupowego ubezpieczenia na życie dla kadry zarządzającej po cenie niższej niż detaliczna oraz zasady jego współfinansowania będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania i świadczeń uzupełniających ten regulamin, a wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracownika Natomiast, w mysi art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotne) finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 kwietnia 2018 r. przez Przedsiębiorcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja me jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl