WPI/200000/43/506/2019 - Abonament na usługi medyczne finansowany przez pracodawcę a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/506/2019 Abonament na usługi medyczne finansowany przez pracodawcę a składki na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. e 2018 r. poz. 650 ze cm) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 październiku 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U z 2019 r. poz. 300) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złoconym w dniu 21 maja 2019 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawne nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczeń w postaci pakietów medycznych i karnetów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży elastycznych izolacji technicznych. Mając na uwadze chęć pozyskiwania najlepszych specjalistów oraz zmotywowanie pracowników do pracy. Spółka zapewnia dla swoich pracowników pozapłacowe świadczenia w postaci pakietów medycznych oraz karnetów sportowych.

Spółka posiada zawartą umowę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego pracowników z podmiotem oferującym prywatną opiekę medyczną W ramach powyższej umowy ubezpieczeniem, w rożnych zakresach, są objęci pracownicy Spółki oraz członkowie ich rodzin i partnerzy (dalej pakiety medyczne).

Objęcie pracowników oraz członków Ich rodzin opieką medyczną w ramach pakietów medycznych jest dla nich w pełni dobrowolne. Pracownik może zdecydować, czy chce skorzystać z opieki medycznej w ramach nabywanych usług medycznych oraz czy świadczenia te będą przysługiwały wyłącznie jemu, czy również członkom rodziny lub partnerowi W ramach nabywanych przez Spółkę pakietów medycznych pracownikom przysługują takie świadczenia jak min. dostęp do konsultacji u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, lekarzy specjalistów. kompleksowych badań diagnostycznych, czy kompleksowych zabiegów ambulatoryjnych Nabywane pakiety medyczne mogił zawierać również świadczenia zdrowotne wykonywane w ramach medycyny pracy.

Spotka planuje również wprowadzenie pozapłacowych świadczeń na rzecz swoich pracowników w postaci karnetów sportowych Pracownik korzystający z karnetu sportowego będzie uprawniony do otrzymania określonych świadczeń sportowych < rekreacyjnych (takich jak np. wstęp i korzystano i siłowni lub basenu) Możliwość uzyskania karnetu sportowego będzie dla pracowników w pełni dobrowolna.

Pracownicy maję możliwość zakupu pakietów medycznych lub karnetów sportowych po cenie niższej niż ich wartość rynkowa (cena detaliczna). Różnica pomiędzy wartością rynkową pakietów/karnetów a kwotą uiszczaną przez pracowników jest finansowana ze środków obrotowych Spółki Uprawnienie pracowników Wnioskodawcy do nabycia po obniżonych cenach pakietów medycznych oraz karnetów sportowych będzie wynikało z regulaminu wynagradzania, układu zbiorowego pracy lub z innych obowiązujących w Spółce przepisów o wynagradzaniu. Wartość dofinansowania do zakupu pakietów/karnetów zostanie ustalona w ww. dokumentach wewnętrznych obowiązujących u Wnioskodawcy. Spółka zakłada możliwość ustalenia dofinansowania na poziomie umożliwiającym pracownikom zakup pakietów/karnetów po cenie istotnie niższej od wartości detalicznej tych świadczeń (np. w cenie zł).

Wartość karnetu sportowego oraz pakietu medycznego dla pracownika (i jego najbliższych) finansowana przez Spółkę kwalifikowana będzie do przychodu pracownika na podstawie art, 12 ust, 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.; dalej - ustawa o PIT) jako część przychodu pracownika ze stosunku pracy, od którego odprowadzone zostaną zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych

Pytanie Wnioskodawcy:

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości przychodu pracowników odpowiadającego wartości nabywanych przez nich pakietów medycznych oraz karnetów sportowych, w części finansowanej przez pracodawcę.

Stanowisko Wnioskodawcy w sprawie;

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2. art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o SUS oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r., poz. 1949; dalej - Rozporządzenie), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony w § 2 ust. 1 Rozporządzenia zawiera w pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, ze Jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT:

1.

wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, oraz

2.

polegają na możliwości zakupu po cenach niższych niż detaliczne towarów usług (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, uprawnienie pracowników Wnioskodawcy do korzystania z pozapłacowych świadczeń w postaci prawa do nabycia po obniżonej cenie pakietów medycznych oraz karnetów sportowych będzie wynikało z regulaminu wynagradzania, układu zbiorowego pracy lub z innych obowiązujących w Spółce przepisów o wynagradzaniu. Wartość karnetu sportowego oraz pakietu medycznego dla pracownika (i jego najbliższych) finansowana przez Spółkę kwalifikowana będzie do przychodu pracownika na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT Ponadto, w omawianym scenariuszu pracownicy Wnioskodawcy niewątpliwie uzyskują korzyść w formie niepieniężnej - tj. w formie możliwości zakupu pakietów medycznych oraz karnetów sportowych po cenach niższych niż detaliczne,

W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, ze część kosztów zakupu karnetu sportowego lub pakietu medycznego, którą finansuje pracodawca nie będzie wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy na mocy § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia. Biorąc pod uwagę brzmienie obowiązujących przepisów, zdaniem Wnioskodawcy wyłączenie z podstawy wymiaru składek przysługuje niezależnie od tego, w jakiej części Spółka będzie dofinansowywała pracownikom koszty zakupu karnetów sportowych oraz pakietów medycznych (tj. niezależnie od tego czy Spółka pokryje, przykładowo, 1% czy 99% wartości danego świadczenia).

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w dotychczasowej praktyce Zakładu

Ubezpieczeń Społecznych, w tym m in. w następujących Interpretacjach indywidualnych:

decyzji nr 1351/2018 z 10 stycznia 2019 r. (sygn. nr DI/200000/43/1351/2018),

decyzji nr 1340/2018 z 7 stycznia 2019 r. (sygn. Di/200000/43/1340/2018),

decyzji nr 1308/2018 z 31 grudnia 2018 r. (sygn. DI/200000/43/1308/2018),

decyzji nr 1226/2018 z 10 grudnia 2018 r. (sygn. DI/200000/43/1226/2018),

decyzji nr 108 z 20 marca 2018 r. (sygn. DI/100000/43/264/2018)

Biorąc pod uwagę powyższe. Spółka wnosi jak we wstępie

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W mysi ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, udzielenie Interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności me przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasady opłacania tych składek regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2. art. 20 ust. 1 w zw. i art. d pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Oz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób Fizycznych (t.j. Dr. U z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź Ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego. czy Ich wysokość została z góry ustaloną, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, podkreślić należy, ze w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) należą do wyłączne) kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w mniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, że finansowana przez pracodawcę część opisanych świadczeń w postaci pakietów medycznych oraz karnetów sportowych stanowić będzie dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowić będzie przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy będą ponosić za mą częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajdzie się w przepisach wewnątrzzakładowych należących do katalogu źródeł prawa pracy, o których mowa w art. 9 par. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.), wówczas korzystać będzie z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność pokrywać będzie w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej. do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Zatem, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy, będzie podlegała wartość pomiędzy ceną nabycia świadczeń w postaci pakietów medycznych i karnetów sportowych, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

W konsekwencji, w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, gdy zostaną spełnione kumulatywnie wszystkie przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. tj. gdy pracownik nabędzie uprawnienie do korzystania ze świadczeń opisanych we wniosku - w postaci pakietów medycznych i karnetów sportowych - po cenie niższej niż detaliczna, a zasady jego współfinansowania będą wynikać ze zmienionych zapisów obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania, układu zbiorowego pracy lub z innych obowiązujących w Spółce przepisów o wynagradzaniu i wartość tych świadczeń w części finansowanej przez pracodawcę będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, wówczas ta kwota nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek pracowników na ubezpieczenia społeczne. Zatem, w sytuacji udostępnienia świadczenia w postaci pakietów medycznych oraz Karnetów sportowych, obowiązek opłacania składek na powyższe ubezpieczenia za pracowników, po strome Wnioskodawcy nie powstanie. Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 21 maja 2019 r. przez Przedsiębiorcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie Jego zaistnienia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana, Stosownie do art. 35 ust. 1 1 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl