WPI/200000/43/496/2017 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez pracodawcę części składki na pakiet świadczeń medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/496/2017 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez pracodawcę części składki na pakiet świadczeń medycznych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z. 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 kwietnia 2017 r. przez (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na pakiet świadczeń medycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy potwierdzenia, że w sytuacji zmiany obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania, opisany poniżej przychód nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Wnioskodawca poinformował, iż ma zawartą umowę o świadczenie usług medycznych gwarantującą pracownikom, którzy wyrażą taką zgodę na bezpłatne korzystanie z usług medycznych (w ramach określonego w umowie pakietu usług). Pracodawca w całości opłaca ryczałt w wysokości określonej w umowie za każdego pracownika, który zadeklaruje chęć korzystania z usług. Obowiązujący u Wnioskodawcy regulamin wynagradzania nic reguluje kwestii zakupu i korzystania przez pracowników z pakietu świadczeń medycznych. W związku z powyższym Wnioskodawca wartość pakietu medycznego traktuje jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Wnioskodawca planuje wprowadzić zmianę regulaminu wynagradzania polegającą na dodaniu § (...) w brzmieniu: "1. Pracodawca umożliwia Pracownikom zakup świadczeń medycznych po cenach niższych niż detaliczne poprzez: a) zawarcie umowy o świadczenie usług medycznych, b) współfinansowanie przez Pracodawcę kosztu usługi, o której mowa wyżej. 2. Wybór oraz ustalenie szczegółowych zasad finansowania świadczeń medycznych odbywa się w porozumieniu z Pracownikami."

W opinii Wnioskującego, powołany wyżej zapis w regulaminie wynagradzania będzie uprawniał pracowników do uzyskania dofinansowania świadczeń medycznych. W wyniku uzgodnień z reprezentacją pracowników składka miesięczna będzie finansowana wspólnie przez Pracodawcę oraz pracownika. Wnioskodawca reprezentuje stanowisko, że różnica w wysokości składki, która będzie opłacał za pracownika, stanowi wprawdzie przychód pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże z racji faktu, że po wprowadzeniu zmian w regulaminie wynagradzania spełnione zostaną wymogi, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego wyżej rozporządzenia, przychód ten nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zawarcie przez Pracodawcę umowy o świadczenie usług medycznych oraz wprowadzenie odpowiednich zmian w regulaminie wynagradzania (wprowadzających m.in. częściową odpłatność za miesięczny ryczałt) spowoduje osiągnięcie korzyści polegającej na uprawnieniu do zakupu usługi po cenach niższych niż detaliczne tj. takich jakie miałyby zastosowanie gdyby Pracodawca nie finansował określonej części składki. Należy zaznaczyć, że w sytuacji zmiany regulaminu wynagradzania spełnione zostaną wymogi by pracownik choćby w minimalnej części partycypował finansowo w opłacaniu składki a także zawarcia odpowiednich zapisów w obowiązującym u Wnioskodawcy regulaminie wynagradzania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy z oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez Organ kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w świetle przepisów podatkowych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych opierając się na zawartym w treści wniosku wskazaniu dotyczącym tego zakresu.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować opisane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Zaznaczyć należy przy tym, że wre wskazanym trybie Zakład nie wypowiada się co do praw pracownika wynikających z konkretnych zapisów zawartych w wewnętrznych dokumentach Przedsiębiorcy - takich jak regulamin wynagradzania, a jedynie co do skutków zawarcia tych zapisów na istnienie lub brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Z treści wniosku z 11 kwietnia 2017 r. wynika, że Wnioskodawca, w związku z zawartą umową o świadczenie usług medycznych, gwarantującą pracownikom korzystanie z usług medycznych w ramach określonego pakietu usług, zamierza dokonać zmiany treści regulaminu wynagradzania. Zgodnie z nowym brzmieniem zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania. Wnioskodawca umożliwi pracownikom zakup świadczeń medycznych po cenach niższych niż detaliczne poprzez zawarcie umowy o świadczenie usług medycznych i współfinansowanie przez Pracodawcę kosztu usługi. Składka miesięczna będzie finansowana wspólnie przez Pracodawcę i przez pracownika.

W konsekwencji, uznać należy, że finansowana przez Wnioskodawcę część składki za pakiet usług medycznych będzie podlegać, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 kwietnia 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na pakiet świadczeń medycznych.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl