WPI/200000/43/490/2015 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i FPiFGŚP części składki ubezpieczeniowej z tytułu umowy na grupowe ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową pokrywanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/490/2015 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i FPiFGŚP części składki ubezpieczeniowej z tytułu umowy na grupowe ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową pokrywanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy (...) zawarte we wniosku złożonym w dniu 21 kwietnia 2015 r. w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i FPiFGŚP części składki ubezpieczeniowej z tytułu umowy na grupowe ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową pokrywanej przez pracodawcę/wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 13 kwietnia 2015 r. opisał stan faktyczny.

Wnioskodawca poinformował, że chce podpisać Grupowe Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą mogli korzystać z usług medycznych i szczepień ochronnych objętych ubezpieczeniem. Składka miesięczna ma być finansowana przez zakład i pracownika. W zależności jaki wariant ubezpieczenia zostanie wybrany, pracownik będzie opłacał połowę składki w wysokości (w większości zadeklarowanych przypadków (...),00 zł) a drugą połowę w wysokości składki (w większości zadeklarowanych przypadków (...),00 zł) pokrywa zakład pracy.

Wnioskodawca wskazał, że w Dziale IX § 16 Regulaminu Wynagradzania wnioskodawcy widnieje zapis: "Pracownikowi, który podpisze oświadczenie wyrażające chęć przystąpienia do grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie będzie przysługiwało dofinansowanie przez pracodawcę w wysokości 50% składki na ww. ubezpieczenie grupowe, pozostała część składki na ww. ubezpieczenie zostanie potrącona z jego wynagrodzenia netto." Wnioskodawca powołał również § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), zgodnie z którym - Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody 26) korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych środków lokomocji."

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca wyraził stanowisko, że różnicę którą opłaca za pracownika w prawdzie jest przychodem, ale wolnym od składki społecznej, zdrowotnej, Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

(...) Wnioskodawca w petitum wniosku wnosi o potwierdzenie, czy jego interpretacja przepisów jest prawidłowa.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści z art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ściśle określony zakres przedmiotowy spraw, w których jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W myśl cytowanego przepisu brak podstaw prawnych potwierdzenia w trybie wydawania pisemnych interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w treści wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. informacji, zgodnie z którą kwota różnicy składki na ubezpieczenie, którą opłaca za pracownika pracodawca jest przychodem.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) - do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym, wyłączenie przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, będzie miało zastosowanie również do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie zaś z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.) oraz art. 29 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) analogicznie ustala się podstawę wymiaru składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie z podstawy wymiaru składek, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu to jego wartość, stanowiąca przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, iż dane świadczenie pracownicy otrzymają po cenach niższych niż detaliczne.

We wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r. wnioskodawca wskazał, że chce podpisać umowę o grupowe ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny z firmą ubezpieczeniową. Wnioskodawca posiada w regulaminie wynagradzania zapis o finansowaniu przez pracodawcę kosztów pakietu medycznego w wysokości 50% składki na ubezpieczenie, pozostałą część składki będzie finansował pracownik z wynagrodzenia netto.

Wnioskodawca jest zdania, że różnica składki z tytułu umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie, którą za pracownika będzie opłacał pracodawca jest przychodem, ale wolnym od składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zgodnie ze stanowiskiem wnioskodawcy, w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, wnioskodawca nie będzie zobowiązany odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne i FPiFGŚP od przychodu jaki uzyska pracownik w związku z finansowaniem przez wnioskodawcę części składki z tytułu umowy grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie z firmą ubezpieczeniową. Wobec przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i prezentowanego stanowiska wniosku z dnia 21 kwietnia 2015 r., w oparciu o obowiązujące przepisy prawne Oddział uznał stanowisko za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe Oddział stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl