WPI/200000/43/484/2020

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/484/2020

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020r. poz. 266 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawione we wniosku złożonym 17 czerwca 2020r. przez Przedsiębiorcę stanowisko:

1.

uznaje za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników korzyści materialnej w postaci Pakietu Sportowego dla pracownika, w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom

2.

uznaje za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników korzyści materialnej w postaci Pakietu Opieki Medycznej dla pracownika, w części współfinansowanej przez pracodawcę pracownikom.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 17 czerwca 2020r., (zwana dalej: "Przedsiębiorcą") wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zwany dalej: "Zakładem") o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Przedsiębiorca wskazał, iż zatrudnia ponad 100 pracowników. Oferuje swoim pracownikom pakiety sportowe oraz opiekę medyczna w ramach benefitów.

Przedsiębiorca wprowadził w Regulaminie Wynagradzania zapis:

1. "Pracodawca daje pracownikom możliwość zakupu Pakietu Sportowego oraz Pakietu Opieki Medycznej.

2. Pracownik jest uprawniony do zakupu Pakietu Sportowego po cenie niższej niż detalicznie. Pakiet jest współfinansowany przez pracodawcę i pracownika w proporcji:

A. pracodawca opłaca 50% wartości Korty.

B. pracownik opłaca 50% wartości Karty.

3. W przypadku zakupu Pakietu Sportowego dla osoby towarzyszącej pracownik opłaca cała wartość Karty. 4. Pracownik jest uprawniony do zakupu Pakietu Opieki Medycznej po cenie niższej niż detalicznie. Pakiet jest współfinansowany przez pracodawcę i pracownika w proporcji:

A. pracodawca opłaca 85% wartości Karty.

8. pracownik opłaca 15% wartości Karty.

5. W przypadku zakupu Pakietu Medycznego dla członka rodziny pracownik opłaca całą wartość Pakietu Medycznego."

Przedsiębiorca informuje, ze powyższa wartość Kart Sportowych oraz Opieki Medycznej finansowanej przez Spółkę stanowi przychód pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedsiębiorca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Przedsiębiorca stoi na stanowisku, ze część składki za Pakiet Sportowy oraz Pakiet Medyczny finansowana ze środków obrotowych pracodawcy wyłączona jest z podstawy wymiaru składek jako korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania oraz przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Dalej Przedsiębiorca podniósł, iż uregulował w Regulaminie Wynagradzania zasady opłacania Pakietów Sportowych oraz Pakietów Medycznych.

Z przywołanego przepisu wynika, że składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne nie powinny być naliczane od części przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, która stanowi korzyść materialną wynikającą z regulaminu wynagradzania, a dotyczy m.in. nabywania usług polegających na udostępnieniu przez pracodawcę, za częściową odpłatnością pakietów sportowych oraz pakietów medycznych.

Jak wynika z wprowadzonego w Spółce Regulaminu Wynagradzania, Przedsiębiorca sfinansuje swoim pracownikom Pakiet Sportowy oraz Pakiet Medyczny, za które pracownik będzie ponosił odpłatność w wysokości: 50% za Pakiet Sportowy oraz 15% za Pakiet Medyczny. Pracownik uzyska zatem efekt, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, gdyż na mocy Regulaminu Wynagradzania pracownik będzie uprawniony do dokonania zakupu usługi po cenach niższych niż detaliczne.

Jednocześnie Przedsiębiorca wskazał, że analogiczne stanowisko zostało wyrażone przez ZUS w interpretacji nr DI/200000/43/1416/2017 czy nr WPI/200000/43/90/2018.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Przedsiębiorcy różnica pomiędzy ceną rynkową zakupionych przez pracodawcę świadczeń, a odpłatnością ponoszoną przez pracowników nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, z uwagi na zapis w Regulaminie Wynagradzania.

Przedsiębiorca zwrócił się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska w sprawie.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład zważył, co następuje:

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują za pośrednictwem przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 powołanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zaznaczyć należy również, że w myśl art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne opierając się na zawartym we wniosku wskazaniu Spółki w powyższej kwestii.

Powołane wyżej rozporządzenie, wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby świadczenie (korzyść) stanowiące przychód pracownika nie rodziło obowiązku opłacania składek - powinno zostać przyznane pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W świetle powyższego, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystanie z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością.

Z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że Przedsiębiorca zamierza udostępnić pracownikom korzyść materialną w postaci: Pakietu Sportowego oraz Pakietu Opieki Medycznej. Pracownik będzie pokrywał część opłaty za korzyść materialną, a pozostałą kwotę będzie finansował Pracodawca. Uprawnienie pracowników do zakupu ww. świadczeń po cenie niższej niż detaliczna będzie wynikać z Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce, a pracownik w związku z dofinansowaniem dokonywanym przez Pracodawcę uzyska przychód ze stosunku pracy.

Wobec powyższego, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emertytalne i rentowe pracowników Przedsiębiorcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia opisanych we wniosku świadczeń tj. Pakietu Sportowego oraz Pakietu Opieki Medycznej, a ponoszoną przez pracowników odpłatnością. W rezultacie, finansowana przez Przedsiębiorcę część opłaty za ww. świadczenia nie będzie stanowiła, na mocy wskazanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania - podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Jednocześnie z uwagi na przyjęty w art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych sposób ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe oznacza, że przychody, które na mocy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe są wolne od składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyłączone są również z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe.

Jednocześnie, z uwagi na treść art. 18 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotne) finansowanych ze środków publicznych, kwota ta nie będzie również podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników.

Mając powyższe na uwadze, Zakład uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przez Przedsiębiorcę w sprawie:

1.

wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe} i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczenia w postaci Pakietu Sportowego, w części finansowanej przez pracodawcę,

2.

wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczenia w postaci Pakietu Opieki Medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla Przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl