WPI/200000/43/468/2016 - Uwzględnianie w podstawie wymiaru składek osób przebywających na zasiłkach chorobowych, urlopach macierzyńskich wartości pakietu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/468/2016 Uwzględnianie w podstawie wymiaru składek osób przebywających na zasiłkach chorobowych, urlopach macierzyńskich wartości pakietu medycznego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie przedstawione przez przedsiębiorcę (...) we wniosku złożonym w dniu 25 kwietnia 2016 r. o wydanie pisemnej interpretacji stanowisko:

Ia)

uznaje za prawidłowe stanowisko w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego, finansowanego w części przez wnioskodawcę, a w części przez pracownika, przysługującego osobom przebywającym przez cały miesiąc na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich, wychowawczych, które będzie zagwarantowane przepisami płacowymi i stosownym zapisem w Regulaminie Wynagradzania,

Ib)

uznaje za prawidłowe stanowisko w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego, finansowanego w części przez wnioskodawcę, a w części przez pracownika, z którego korzystają osoby przebywające przez część miesiąca na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich i wychowawczych, które będzie zagwarantowane przepisami płacowymi i stosownym zapisem w Regulaminie Wynagradzania,

Ic)

uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego, finansowanego w części przez wnioskodawcę, a w części przez pracownika, z którego korzystają osoby przebywające przez cały miesiąc na zasiłku chorobowym, zasiłku opiekuńczym lub świadczeniu rehabilitacyjnym, które będzie zagwarantowane przepisami płacowymi i stosownym zapisem w Regulaminie Wynagradzania,

Id)

uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego, finansowanego w części przez wnioskodawcę, a w części przez pracownika, z którego korzystają osoby przebywające przez część miesiąca na zasiłku chorobowym, zasiłku opiekuńczym lub na świadczeniu rehabilitacyjnym, a pozostałą część miesiąca świadczą pracę, które będzie zagwarantowane przepisami płacowymi i stosownym zapisem w Regulaminie Wynagradzania,

Ie)

uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w części dotyczącej braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego, finansowanego w części przez wnioskodawcę, a w części przez pracownika, z którego korzystają osoby świadczące pracę cały miesiąc, które będzie zagwarantowane przepisami płacowymi i stosownym zapisem w Regulaminie Wynagradzania.

UZASADNIENIE

W dniu 25 kwietnia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z dnia 13 maja 2016 r. (wpływ do Oddziału w dniu 16 maja 2016 r.) oraz pismem z dnia 27 maja 2016 r. (wpływ do Oddziału 30 maja 2016 r.).

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o odpowiedź i zajęcie stanowiska w opisanych poniżej przypadkach. Ponadto poinformował, że przedstawił poniżej własne stanowisko w sprawie oraz przesłał w załączeniu kopię pełnomocnictwa.

I. Pakiety medyczne w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Wnioskodawca wskazał, że Firma wykupiła dla pracowników pakiety medyczne w zakresie wykraczającym poza medycynę pracy. Świadczenia w ramach pakietów medycznych są w części finansowane przez firmę, pozostałą część wartości pakietu medycznego pokrywa pracownik. Pracownicy mogą korzystać ze świadczeń medycznych w ramach pakietów niezależnie od tego czy w danym miesiącu świadczą pracę czy też przebywają na nieobecności. Prawo do korzystania z pakietów medycznych Firma chce w przyszłości zagwarantować w przepisach płacowych firmy i zamieścić zapis na ten temat w Regulaminie Wynagradzania z zasadami jak powyżej.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego powyżej, po wprowadzeniu zapisów do Regulaminu Wynagradzania:

a)

Czy wartość pakietów medycznych, z których korzystają osoby przebywające przez cały miesiąc na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich, wychowawczych stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Stanowisko Wnioskodawcy: Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

b)

Czy wartość pakietów medycznych, z których korzystają osoby przebywające przez część miesiąca na urlopach macierzyńskich, rodzicielskich, ojcowskich, wychowawczych a pozostałą część miesiąca świadczą pracę stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Stanowisko Wnioskodawcy: Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

c)

Czy wartość pakietów medycznych, z których korzystają osoby przebywające przez cały miesiąc na zasiłku chorobowym, zasiłku opiekuńczym lub na świadczeniu rehabilitacyjnym stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Stanowisko Wnioskodawcy: Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

d)

Czy wartość pakietów medycznych, z których korzystają osoby przebywające przez cześć miesiąca na zasiłku chorobowym, zasiłku opiekuńczym lub na świadczeniu rehabilitacyjnym a pozostałą część miesiąca świadczą pracę stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Stanowisko Wnioskodawcy: Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

e)

Czy wartość pakietów medycznych, z których korzystają osoby świadczące pracę cały miesiąc stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?

Stanowisko Wnioskodawcy: Nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Pismem z dnia 4 maja 2016 r. Zakład na podstawie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 23), celem udzielenia wiążącej odpowiedzi wezwał o uzupełnienie złożonego wniosku poprzez doprecyzowanie zdarzenia przyszłego przedstawionego w pkt I złożonego w dniu 25 kwietnia 2016 r. wniosku o wydanie interpretacji i wskazanie: 1/ czy opisane w pkt 1 wniosku pakiety medyczne z których korzystają pracownicy, o których mowa w ppkt c, d i e - stanowi przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), 2/ czy stosowne zapisy dotyczące finansowania wskazanych we wniosku pakietów medycznych zostaną umieszczone w obowiązującym u Wnioskodawcy regulaminie wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu i czy będą one zawierały informację o współfinansowaniu pakietu przez pracownika i pracodawcę.

W odpowiedzi na wezwanie, pismem z dnia 5 maja 2016 r. (doręczonym 16 maja 2016 r.) Wnioskodawca wskazał, że: ad. 1 ( opisane w pkt I wniosku pakiety medyczne, z których korzystają pracownicy, o których mowa w ppkt c, d i e stanowią przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ad. 2) stosowne zapisy dotyczące finansowania wskazanych we wniosku pakietów medycznych zostaną umieszczone w obowiązującym w Firmie (...) Regulaminie Wynagradzania i będą zawierały one informację o współfinansowaniu pakietu medycznego przez pracownika i pracodawcę.

Dodatkowo, pismem z dnia 27 maja 2016 r. (doręczonym 30 maja 2016 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 20 maja 2016 r. Wnioskodawca poinformował, że z zapisów, które zamierza umieścić w przepisach płacowych i Regulaminie Wynagradzania będzie jednoznacznie wynikać, iż pracownik będzie miał prawo do składników płacowych tj. pakietu medycznego w okresie choroby lub też w okresie pobierania zasiłków.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy pod kątem prawidłowości przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa, tj. przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy stanowi opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony przez przedsiębiorcę w treści wniosku. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż wiedzę o stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Zakład opiera wyłącznie na treści złożonego przez Przedsiębiorcę wniosku nie mając uprawnień do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W rezultacie celem interpretacji jest udzielenie Wnioskodawcy informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne i uchronienie w ten sposób przed błędnym zastosowaniem przez niego danego przepisu.

Mając na uwadze problematykę podniesionej w treści złożonego w dniu 25 kwietnia 2016 r. wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wskazać należy, iż stosownie do zapisów art. 4 pkt 2, art. 36 ust. 2, art. 46 ust. 1 i art. 47 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych: obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, naliczenia i opłacania składek na te ubezpieczenia oraz sporządzenia dokumentacji ubezpieczeniowej i terminowego przekazania jej do Zakładu, według zasad wynikających z przepisów ustawy - spoczywa na płatniku składek i dotyczy osób, które podlegają tym ubezpieczeniom z uwagi na posiadanie odpowiedniego tytułu do tych ubezpieczeń.

Odnosząc się do zdarzenia przyszłego przedstawionego w punkcie I ppkt a) i b) Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia co następuje:

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym reguluje ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.), wskazując w art. 6 katalog podmiotów, które podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Należy zaznaczyć, że określony tym przepisem katalog osób fizycznych, podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jest wyczerpujący i zamknięty.

Z przepisu art. 6 ust. 1 pkt 1 wynika, iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami. Natomiast zgodnie z zapisem pkt 19 powołanego powyżej art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej są osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Stosownie do art. 184 powołanej ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.), za okres urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego oraz urlopu ojcowskiego przysługuje zasiłek macierzyński na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 372). Natomiast zgodnie z. art. 186 § 1 pracownik zatrudniony co najmniej 6 miesięcy ma prawo do urlopu wychowawczego w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Do sześciomiesięcznego okresu zatrudnienia wlicza się poprzednie okresy zatrudnienia. Wymiar urlopu wychowawczego wynosi do 36 miesięcy. Urlop jest udzielany na okres nie dłuższy niż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 6 rok życia.

Z treści art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jednoznacznie wynika, iż przebywanie na urlopie wychowawczym oraz pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł (niż stosunek pracy) do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym. Okres urlopu wychowawczego jak również pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego jest bowiem okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Tytułem zatem do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest korzystanie z urlopu wychowawczego, jeżeli osoba ta nie ma ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych - co wynika z dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 19 w zw. z art. 9 ust. 6 ustawy, lub pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Jednocześnie należy wskazać, iż z zapisów art. 11 i art. 12 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jednoznacznie wynika, że osoby o których mowa w powołanym powyżej art. 6 ust. 1 pkt 19 tejże ustawy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu i ubezpieczeniu wypadkowemu.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym zgodnie z art. 18 ust. 5b i ust. 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, że stanowi kwota 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, na dany rok kalendarzowy z tym zastrzeżeniem, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przebywających na urlopie wychowawczym nie może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacane za okres 12 miesięcy poprzedzających urlop wychowawczy. Z kolei podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w przypadku ubezpieczonych pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego zgodnie z art. 18 ust. 6 ww. stanowi kwota tego zasiłku - z wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy (np.: zaległe wynagrodzenie, premia, nagroda roczna) wypłacanych w okresie przebywania na urlopie wychowawczym lub pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. W takim bowiem przypadku wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy, gdyż są one należne za okres wykonywania pracy.

Natomiast obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015. poz. 581 z późn. zm.) uzależniając zaistnienie tegoż obowiązku, a w konsekwencji również podstawę wymiaru składki na to ubezpieczenie, od statusu ubezpieczonego (posiadanego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego). Zgodnie z treścią art. 81 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 66 ust. 1 pkt 32 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób korzystających z urlopu wychowawczego niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, jest kwota odpowiadająca wysokości specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Mając z kolei na uwadze obowiązki płatnika składek w zakresie naliczania i opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne osób w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego, to z art. 67 ust. 6 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych wynika, iż zasiłek macierzyński nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Inne świadczenia, takie jak składka na świadczenia w ramach tzw. pakietów medycznych w zakresie wykraczającym poza medycynę pracy opłacane przez pracodawcę za okres urlopu wychowawczego lub okres pobierania zasiłku macierzyńskiego (a więc za okres nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy tylko z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego lub z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym, a więc z tytułu odrębnego od stosunku pracy tytułu do ubezpieczeń.

Uwzględniając powyższe, wartość tzw. pakietu medycznego w kwocie finansowanej przez Wnioskodawcę, opłacanego przez pracodawcę w okresie kiedy pracownik przebywał będzie przez cały miesiąc na urlopie wychowawczym oraz w okresie kiedy przez cały miesiąc pracownik przebywał będzie na urlopie macierzyńskiego, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie ojcowskim za okres którego pobierał będzie zasiłek macierzyński na zasadach określonych ww. w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego (to jest w okresie faktycznego nie świadczenia pracy), nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, gdyż prawo do świadczeń w postaci Pakietu medycznego nie przysługuje za okres świadczenia pracy, lecz z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym lub pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, a więc odrębnych od stosunku pracy tytułów do ubezpieczeń.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 kwietnia 2016 r., uzupełnione pismem złożonym w dniu 16 maja 2016 r. w zakresie pkt I ppkt a) - za prawidłowe.

Natomiast odnosząc się do sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w pkt I ppkt b, gdy pracownik na urlopie macierzyńskiego, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie ojcowskim przebywał będzie przez część miesiąca, w okresie za który pobierał będzie zasiłek macierzyński na zasadach określonych ww. w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub przebywał będzie przez część miesiąca na urlopie wychowawczym, a pozostałą część miesiąca będzie świadczył pracę:

- wartość świadczenia w postaci pakietu medycznego w części finansowanej przez Wnioskodawcę, które przypadać będzie na okres pobierania zasiłku macierzyńskiego (tj. okres przebywania przez część miesiąca na urlopie macierzyńskiego, urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim oraz urlopie ojcowskim) lub które przypadać będzie na okres przebywania przez część miesiąca na urlopie wychowawczym - to jest w okresie faktycznego nie świadczenia pracy, w części przypadającej na ten okres - nie należy wliczać do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, gdyż prawo do świadczeń w postaci tzw. pakietu medycznego nie będzie przysługiwało za okres świadczenia pracy, lecz z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym lub pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, a więc odrębnych od stosunku pracy tytułów do ubezpieczeń. Zatem wartości tegoż świadczenia w części finansowanej przez Wnioskodawcę, przypadającego za te okresy nie należy uwzględniać w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne;

- natomiast, wartość świadczenia w postaci pakietu medycznego w części finansowanej przez Wnioskodawcę, które przypadać będzie na okres świadczenia pracy w części finansowanej przez Wnioskodawcę, jak wskazał sam Przedsiębiorca w piśmie z dnia 13 maja 2016 r. uzupełniającym złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - będzie stanowiła dla pracownika przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając jednak na uwadze fakt, że z treści przedstawionego we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy będą uprawnieni do zakupu usług medycznych po cenie niższej niż detaliczna, a uprawnienie pracowników oraz obowiązek ponoszenia części kosztu nabycia usług medycznych będzie wynikał ze stosownych zapisów w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce należy uznać, że wartość stanowiącej przychód z tytułu stosunku pracy korzyści przypadającej również za okres świadczenia pracy, uzyskiwanej przez pracownika w związku z finansowaniem części składki na te usługi przez pracodawcę, nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników na mocy § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Jednocześnie Oddział informuje, iż za tę część miesiąca, w której pracownik świadczy pracę brak obowiązku naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego w części finansowanej przez Wnioskodawcę przypadającego za okres świadczenia pracy pracownik, będzie wynikał ze stanu prawnego powołanego w pkt I ppkt e decyzji (...).

W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 kwietnia 2016 r., uzupełnione pismem złożonym w dniu 16 maja 2016 r. w zakresie pkt I ppkt b) - za prawidłowe.

Odnosząc się do zdarzenia przyszłego przedstawionego w punkcie I ppkt c) i d) Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia co następuje:

Z treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236) wynika że, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Stosownie natomiast do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanych przez Wnioskodawcę informacji dotyczących kwalifikacji i ustalania wysokości przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji w powyższym zakresie. W treści wniosku z dnia 22 kwietnia 2016 r., uzupełnionego pismem z dnia 13 maja 2016 r. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że opisane w pkt 1 ppkt c, d i e wniosku pakiety w części finansowanej przez Wnioskodawcę stanowią dla pracowników przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym Rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 24 powołanego wyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku.

Na podstawie powołanego przepisu z podstawy wymiaru składek wyłączone są te składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie choroby lub też w okresie pobierania zasiłków. Natomiast składniki wypłacone za okres, w którym praca była świadczona stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepis § 2 ust. 1 pkt 24 powołanego rozporządzenia ma zastosowanie do tych składników wynagrodzenia, do których pracownik zachowuje prawo w okresie choroby czy też pobierania zasiłków. Dotyczy więc takich składników, które za te okresy mu przysługują, a nie wypłacenie ich przez pracodawcę powoduje, iż pracownik będzie mógł wystąpić z roszczeniem o ich wypłatę. Oznacza to, iż wewnętrzne przepisy płacowe obowiązujące u pracodawcy winny wyraźnie wskazywać, iż pracodawca jest zobowiązany finansować koszty związane z pakietami również za ten okres. Gdy takiego zapisu nie ma to świadczenia finansowane za okres choroby pracownika stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Z treści przedstawionego we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. zdarzenia przyszłego uzupełnionego pismem z dnia 13 maja 2016 r. i pismem z dnia 27 maja 2016 r. wynika, iż uprawnienie pracowników do nabycia pakietów medycznych w zakresie wykraczającym poza medycynę pracy, które w części finansowane będą przez firmę a w pozostałej części wartość pakietu medycznego będzie pokrywał pracownik - a zatem po cenie niższej niż cena detaliczna obowiązująca na rynku ponoszona przez Spółkę, uregulowane zostanie w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce, a korzyść jaką uzyskają w związku z udostępnieniem im tychże świadczeń po cenie niższej niż detaliczna, będzie dla pracowników stanowić przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Ponadto, zgodnie z brzmieniem zapisów ww. regulaminu pracownicy będą mogli korzystać ze świadczeń medycznych w ramach pakietów medycznych niezależnie od tego czy w danym miesiącu świadczą pracę czy też przebywają na nieobecności. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że z zapisów, które zamierza umieścić w przepisach płacowych i Regulaminie Wynagradzania będzie jednoznacznie wynikać, iż pracownik będzie miał prawo do składników płacowych tj. pakietu medycznego w okresie choroby lub też w okresie pobierania zasiłków.

Jednocześnie należy uznać, iż przepis § 2 ust. 1 pkt 24 powołanego powyżej rozporządzenia ma zastosowanie nie tylko do składników wynagrodzenia wypłacanych w gotówce ale również innych przychodów jakie otrzymuje pracownik. Wobec tego finansowane przez Wnioskodawcę pakiety medyczne, jeżeli są przychodem uzyskiwanym ze stosunku pracy, należy traktować jako składnik wynagrodzenia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W związku z powyższym kosztów związanych z pakietem medycznym w kwocie finansowanej przez pracodawcę, a zatem w kwocie pokrywanej za pracownika równocześnie pobierającego przez cały miesiąc zasiłek chorobowy, zasiłek opiekuńczy, świadczenie rehabilitacyjne nie należy wliczać do podstawy wymiaru składek za ten miesiące.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 kwietnia 2016 r., uzupełnionym pismem z dnia 13 maja 2016 r. oraz pismem z dnia 27 maja 2016 r. w zakresie pkt I ppkt c) - za prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w pkt I ppkt d), gdy pracownik przebywa przez część miesiąca na zasiłku chorobowym, zasiłku opiekuńczym lub na świadczeniu rehabilitacyjnym a pozostałą część miesiąca świadczy pracę:

- kosztów związanych z pakietem medycznym w kwocie finansowanej przez pracodawcę, a zatem w kwocie pokrywanej za pracownika równocześnie pobierającego przez część miesiąca zasiłek chorobowy, zasiłek opiekuńczy, świadczenie rehabilitacyjne w części przypadającej za ten okres nie należy wliczać do podstawy wymiaru składek na podstawie § 2 ust. 1 pkt 24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, natomiast (...)

- wartość świadczenia w postaci pakietu medycznego w części finansowanej przez Wnioskodawcę przypadającego na okres świadczenia pracy w części finansowanej przez Wnioskodawcę, jak wskazał sam Przedsiębiorca w piśmie z dnia 13 maja 2016 r. uzupełniającym złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - będzie stanowiła dla pracownika przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając jednak na uwadze fakt, że z treści przedstawionego we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy będą uprawnieni do zakupu usług medycznych po cenie niższej niż detaliczna, a uprawnienie pracowników oraz obowiązek ponoszenia części kosztu nabycia usług medycznych będzie wynikał ze stosownych zapisów w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce

- wartość stanowiącej przychód z tytułu stosunku pracy korzyści przypadającej również za okres świadczenia pracy, uzyskiwanej przez pracownika w związku z finansowaniem części składki na te usługi przez pracodawcę, nie będzie również podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników na mocy jednakże nie wskazanego wyżej § 2 ust. 1 pkt 24 ale na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Jednocześnie Oddział informuje, iż za tę część miesiąca, w której pracownik świadczy pracę brak obowiązku naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości świadczenia w postaci pakietu medycznego w części finansowanej przez Wnioskodawcę przypadającego za okres świadczenia pracy pracownik, będzie wynikał ze stanu prawnego powołanego w pkt I ppt e decyzji.

W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 kwietnia 2016 r. uzupełnione pismem złożonym w dniu 16 maja 2016 r. w zakresie pkt I ppkt d) - za prawidłowe.

Odnosząc się do zdarzenia przyszłego przedstawionego w punkcie I ppkt e) Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 2236) powołanego powyżej, wynika że, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Stosownie natomiast do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Dla rozstrzygnięcia, czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek m.in. na te ubezpieczenia, decydujące znaczenie ma czy dla celów podatkowych zostanie on zakwalifikowany jako przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji złożonego w dniu 25 kwietnia 2016 r. uzupełnionego pismem z dnia 13 maja 2016 r. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż uprawnienie pracowników do nabycia pakietów medycznych w zakresie wykraczającym poza medycynę pracy, które w części finansowane będą przez firmę a w pozostałej części wartość pakietu medycznego będzie pokrywał pracownik - a zatem po cenie niższej niż cena detaliczna obowiązująca na rynku ponoszona przez Spółkę, uregulowane zostanie w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce, a korzyść jaką uzyskają w związku z udostępnieniem im tychże świadczeń po cenie niższej niż detaliczna, będzie dla pracowników stanowić przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 roku, poz. 361 z późn. zm.). Ponadto, zgodnie z brzmieniem zapisów ww. regulaminu pracownicy będą mogli korzystać ze świadczeń medycznych w ramach pakietów medycznych niezależnie od tego czy w danym miesiącu świadczą pracę czy też przebywają na nieobecności.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, prawo do uzyskania korzyści uzyskiwane przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, musi wynikać z zapisów zawartych w układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie pracownik powinien ponieść część kosztów świadczenia, gdyż jeżeli zostanie ono przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 22 kwietnia 2016 r. zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy będą uprawnieni do zakupu pakietu usług medycznych po cenie niższej niż detaliczna, a uprawnienie pracowników oraz obowiązek ponoszenia części kosztu nabycia usług medycznych będzie wynikał ze stosownych zapisów w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce. W konsekwencji, wartość stanowiącej przychód z tytułu stosunku pracy korzyści uzyskiwanej przez pracownika, który przez cały miesiąc lub przez część miesiąca (przypadek jak w pkt I ppkt b) i d) wniosku) będzie świadczył pracę w związku z finansowaniem części składki na te usługi przez pracodawcę, nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 kwietnia 2016 r., uzupełnione pismem złożonym w dniu 16 maja 2016 r. w zakresie pkt I ppkt e) - za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl