WPI/200000/43/452/2022 - Brak obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od kwoty dofinansowania przez pracodawcę wycieczki zagranicznej swoim pracownikom jak również byłym pracownikom Spółdzielni (emerytom i rencistom)

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2022 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/452/2022 Brak obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od kwoty dofinansowania przez pracodawcę wycieczki zagranicznej swoim pracownikom jak również byłym pracownikom Spółdzielni (emerytom i rencistom)

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 423 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 24 marca 2022 r. przez przedsiębiorcę: (...) z siedzibą w (...) uznaje za prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od kwoty dofinansowania przez Pracodawcę wycieczki zagranicznej swoim pracownikom jak również byłym pracownikom Spółdzielni (emerytom i rencistom).

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym 24 marca 2022 r., uzupełnionym w zakresie formalnym 8 kwietnia 2022 r. z siedzibą w reprezentowana przez radcę prawnego (zwana dalej "Przedsiębiorcą") wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zwanego dalej "Zakładem") o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Zdarzenie przyszłe Przedsiębiorcy:

Wnioskodawca jest spółdzielnią zatrudniającą na podstawie umowy o pracę. U Wnioskodawcy nie został założony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Wnioskodawca zamierza zorganizować zagraniczną wycieczkę (do Grecji) w trzech turach, z których każda będzie trwała 7 dni. Wyjazd jest przeznaczony dla członków spółdzielni - Wnioskodawcy; pracowników oraz dla rencistów I emerytów, będących członkami spółdzielni (Wnioskodawcy) i jej byłymi pracownikami. Wyjazd odbywa się z okazji jubileuszu 20-lecia restauracji " " (będącej jedną z części przedsiębiorstwa

Wnioskodawcy), który przypadał w 2020 r., lecz nie doszedł do skutku z powodu trwającej pandemii COVID-19 oraz tegorocznego jubileuszu 30-lecia stacji paliw, również stanowiących część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Wycieczka ma na celu integrację pracowników, budowanie pozytywnych relacji między nimi, budowanie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy jako pracodawcy i zatrudniającego w oczach pracowników i zatrudnionych, a także budowanie lojalności pracowników i zatrudnionych w stosunku do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, co przełoży się na dobrą komunikację w zakładzie pracy, a tym samym lepszą wydajność pracowników i zatrudnionych.

Uczestnictwo w wycieczce będzie dobrowolne. Uczestnicy wyjazdu zadeklarują chęć wyjazdu poprzez potwierdzenie na wcześniej przygotowanej liście uczestników wycieczki. Wnioskodawca planuje dofinansować uczestnikom koszt wyjazdu. Dofinansowanie będzie realizowane w taki sposób, że Wnioskodawca najpierw w całości pokryje całkowity koszt wyjazdu, a następnie uczestnik wycieczki zobowiązany będzie zwrócić Wnioskodawcy różnicę pomiędzy kosztem wyjazdu przeliczonym na jedną osobę a wartością dofinansowania netto.

Wysokość dofinansowania dla uczestnika oraz ewentualnej osoby towarzyszącej jest zagwarantowany przez Wnioskodawcę i wynosi zł w przypadku wyjazdu bez osoby towarzyszącej oraz w przypadku wyjazdu z osobą towarzyszącą. Na dofinansowanie wyjazdu, Wnioskodawca łącznie zamierza przeznaczyć kwotę (...) zł, z której (...) zł pochodzi z zysku za 2019 r., zł pochodzi z zysku za 2020 r., a zł pochodzi z zysku za 2021 r.

Koszt wyjazdu, będący przedmiotem dofinansowania, będzie obejmowała koszt przejazdu (tj. lot samolotem i transfer z lotniska do hotelu autokarem), noclegu oraz wyżywienia. Uczestnikom wycieczki zostanie zagwarantowana dowolność wyboru atrakcji - np. zainteresowani będą mogli zwiedzać muzea, a inni odpoczywać w hotelu, tak aby każdy uczestnik odpoczywał tak jak lubi. Przy czym wycieczki fakultatywne/bilety do muzeów płatne są indywidualnie przez pracownika (bądź innego uczestnika wycieczki), jeżeli będzie chciał z nich skorzystać.

Pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne od dofinansowania do wyjazdu, jakie uzyskują:

a)

pracownicy będący członkami spółdzielni - Wnioskodawcy;

b)

pracownicy i zatrudnieni na umowę zlecenie niebędący członkami spółdzielni - Wnioskodawcy;

c)

byli pracownicy, będący członkami spółdzielni,

w związku z ich udziałem w zorganizowanym w przyszłości wyjeździe, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego?

Stanowisko Przedsiębiorcy: Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on obowiązany do odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne od dofinansowania do wyjazdu, jakie uzyskują:

a)

pracownicy będący członkami spółdzielni - Wnioskodawcy;

b)

pracownicy i zatrudnieni na umowę zlecenie niebędący członkami spółdzielni - Wnioskodawcy;

c)

byli pracownicy, będący członkami spółdzielni w związku z ich udziałem w zorganizowanym w przyszłości wyjeździe.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest przychód, którym jest m.in. przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, umowy zlecenia i in. (art. 4 pkt 9 ustawy systemowej). Przychód na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jest rozumiany tak samo jak na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym musi pochodzić z jednego ze wskazanych tam źródeł, które obejmują m.in. zatrudnienie w ramach stosunku pracy czy umowy zlecenia.

Tymczasem, dofinansowanie do wyjazdu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie to bowiem nieodpłatne przysporzenie na rzecz pracownika, lecz świadczenie spełnianie w interesie pracodawcy. W interesie pracodawcy leży bowiem podniesienie efektywności w pracy pracownikom i zatrudnionym, niezależnie od tego czy są członkami spółdzielni - Wnioskodawcy oraz umożliwienie im nawiązywania więzi emocjonalnych. Oczekiwanymi przez Wnioskodawcę skutkami wyjazdu będzie lepsze poznanie się pracowników i zatrudnionych, co przełoży się na pozytywny wpływ na wzajemne relacje, poprawę atmosfery pracy oraz większe zmotywowanie pracowników.

Dla określenia czy nieodpłatne świadczenie stanowić będzie przychód istotne znaczenie ma także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, w którym stwierdzono, że za przychód pracownika mogą być uznane świadczenia, które:

a.

zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),

b.

zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

c.

korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, obiektywne kryterium - wystąpienia po stronie pracownika przysporzenia majątkowego (korzyści) - nie jest natomiast spełnione, gdy pracodawca proponuje swoim pracownikom udział w spotkaniach integracyjnych, choćby organizowanych poza miejscem pracy (imprezy wyjazdowe). W tym przypadku, nawet jeśli pracownik uczestniczy w spotkaniu dobrowolnie to po jego stronie nie pojawia się żadna korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Natomiast, bez elementu realnego w postaci otrzymania korzyści przez pracownika lub zatrudnionego na umowę zlecenia nie uzyskuje on przychodu. Nie występuje zdarzenie, z którym ustawa wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Odnosząc to stanowisko do przedstawionego stanu faktycznego kwota dofinansowania wyjazdu dla pracowników nie będzie stanowić dla nich przysporzenia majątkowego, gdyż nie została spełniona w ich interesie. Tym samym nie będzie stanowić nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i nie może stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w związku z tym, ze względu na brzmienie art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, nie wejdzie do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dodatkowo, w odniesieniu do kategorii pod lit. c tj. byłych pracowników, będących członkami spółdzielni, to należy zauważyć, że nawet gdyby dofinansowanie do ich wyjazdu uznać za przychód, to nie będzie on związany z żadnym tytułem uzyskania przychodu wskazanym w art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz art. 66 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a w związku z tym w żadnym wypadku nie może stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Pismem z 1 kwietnia 2022 r. Zakład wezwał Przedsiębiorcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji poprzez:

- wskazanie, czy wartość organizowanej wycieczki zagranicznej będzie przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dla:

* członków spółdzielni Wnioskodawcy będących jej pracownikami,

* pracowników i zatrudnionych na umowę zlecenia niebędących członkami spółdzielni - Wnioskodawcy,

* byłych pracowników, będących członkami spółdzielni.

Wyjaśniono Przedsiębiorcy również, że informacja dotycząca określenia, czy dane świadczenie (w przypadku Wnioskodawcy: wycieczka zagraniczna) jest przychodem w myśl przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna być elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Przedsiębiorcy. Zakład procedując nad wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w pierwszej kolejności analizuje stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Przedsiębiorcy, czy w opisie zostały przedstawione wszystkie okoliczności mające później wpływ na stanowisko Zakładu. Umieszczenie elementu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego we własnym stanowisku w sprawie jest niewystarczające do wydania interpretacji indywidualne.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem z 8 kwietnia 2022 r. Przedsiębiorca oświadczył, że wartość organizowanej wycieczki zagranicznej nie będzie przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych dla członków spółdzielni będących jej pracownikami, pracowników niebędących członkami spółdzielni - Wnioskodawcy oraz byłych pracowników będących członkami spółdzielni. Jednocześnie Przedsiębiorca wyjaśnia i koryguje poprzednio podany opis zdarzenia przyszłego, że osoby zatrudnione na umowę zlecenia nie będą brały udziału w opisywanej wycieczce, a więc Przedsiębiorca cofa wniosek o udzielenie interpretacji w tym zakresie. Wyjaśnienia za Przedsiębiorcę złożył pełnomocnik radca prawny Analiza zdarzenia przyszłego w świetle stanu prawnego:

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finasowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Przedsiębiorca zamierza zorganizować zagraniczną wycieczkę (do Grecji) dla pracowników oraz dla rencistów i emerytów, będących członkami Spółdzielni i jej byłymi pracownikami. Wyjazd związany jest z jubileuszem 20-lecia restauracji " " oraz jubileuszem 30-lecia stacji

paliw, będących częścią przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. U Wnioskodawcy nie został założony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w rozumieniu ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Wnioskodawca najpierw w całości pokryje całkowity koszt wyjazdu, a następnie uczestnik wycieczki zobowiązany będzie zwrócić Wnioskodawcy różnicę pomiędzy kosztem wyjazdu przeliczonym na jedną osobę, a wartością dofinansowania netto. Dofinansowanie do wyjazdu nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W ocenie Przedsiębiorcy koszt wycieczki nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, nie wejdzie również do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Zakład zgadza się ze stanowiskiem Przedsiębiorcy, skoro dane świadczenie nie jest przychodem w myśl przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych to nie może stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Stanowisko Zakładu:

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym 24 marca 2022 r., opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy w przedmiocie braku obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od kwoty dofinansowania przez Pracodawcę wycieczki zagranicznej swoim pracownikom jak również byłym pracownikom Spółdzielni (emerytom i rencistom).

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl