WPI/200000/43/45/2016 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od dnia 1 stycznia 2016 r. z tytułu umów zlecenia zawartych z osobami zatrudnionymi jednocześnie na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy z wynagrodzeniem w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/45/2016 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od dnia 1 stycznia 2016 r. z tytułu umów zlecenia zawartych z osobami zatrudnionymi jednocześnie na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy z wynagrodzeniem w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 stycznia 2016 r. przez Wnioskodawcę: (...) Sp. z o.o. w sprawie braku obowiązku odprowadzania Składek na ubezpieczenia społeczne od dnia 1 stycznia 2016 r. z tytułu umów zlecenia zawartych z osobami zatrudnionymi jednocześnie na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy z wynagrodzeniem w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) Sp. z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, ze Spółka korzysta z usług osób wykonujących pracę na podstawie umów zlecenia. Jest to praca dodatkowa dla tychże osób, ponieważ w innych zakładach pracy zatrudnione są w oparciu o umowę o pracę za minimalnym wynagrodzeniem.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w związku z późn. zm. jakie zaszły z początkiem 2016 r. zleceniodawca zobowiązany jest do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, czy tak jak było do tej pory jedynie składek zdrowotnych?

W ocenie Spółki, jeżeli zleceniobiorca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy, za minimalnym wynagrodzeniem i jeżeli tenże pracodawca odprowadza obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne, to na zleceniodawcy powinien jedynie spoczywać obowiązek odprowadzania składek zdrowotnych. Tak jak miało to miejsce dotychczas. Nie mniej jednak z uwagi na wprowadzone w przedmiotowym zakresie zmiany, Wnioskodawca wnosi o wydanie decyzji interpretacyjnej.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej

jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Tym samym Oddział zaznacza, że w trybie interpretacji nie dokonuje oceny czy zleceniobiorcy mający jednocześnie inny tytuł do ubezpieczeń, tj. umowę o pracę u innego pracodawcy, faktycznie uzyskują lub mają zagwarantowanie minimalne wynagrodzenie. Wydając niniejszą decyzję Oddział oparł się na informacji przedstawionej przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego, potwierdzającą że zleceniobiorcy z innego tytułu do ubezpieczeń społecznych tj. umowy o pracę u innego pracodawcy uzyskują wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie zmiana ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzona ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1831). Nowelizacja dotyczy zasad rozstrzygania zbiegów tytułów do ubezpieczenia emerytalnego i rentowych, o których mowa w art. 9 ust. 2c ustawy.

W myśl art. 9 ust. 2c ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., zleceniobiorca i osoba współpracująca przy wykonywaniu umowy, dla których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia, spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo tym ubezpieczeniom jako zleceniobiorca (albo odpowiednio jako osoba współpracująca) oraz z innych tytułów.

Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub współpracy przy jej wykonywaniu lub innych tytułów osiąga kwotę minimalnego wynagrodzenia.

Oddział zwraca uwagę, że ustawa z dnia 23 października 2014 r. nie wprowadza żadnych zmian w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek dla zleceniobiorców. Kwota minimalnego wynagrodzenia nie jest kwotą graniczną podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dokonuje się jedynie w celu rozstrzygnięcia obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych w razie zbiegu określonych tytułów ubezpieczeń.

W art. 9 ust. 2 ustawy dodane zostało zastrzeżenie ust. 2c. Oznacza to, iż ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dla celów rozstrzygnięcia zbiegu tytułów dokonuje się według kolejności ich powstawania. Ubezpieczony może zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń, jednak wybór ten nie może naruszać zasady określonej w ust. 2c ustawy.

Osoba spełniająca jednocześnie warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu stosunku pracy oraz innych tytułów jest obejmowana tymi ubezpieczeniami ze stosunku pracy, jeżeli:

* W umowie o pracę ma zagwarantowane co najmniej minimalne wynagrodzenie,

* W razie braku zagwarantowania co najmniej minimalnego wynagrodzenia (w przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy) - jeżeli podstawa wymiaru składek z tytułu stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie.

W powyższym zakresie zasada rozstrzygania zbiegów tytułów nie ulega zmianie.

W przypadku, jeżeli podstawa wymiaru składek z tytułów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 w przeliczeniu na pełen miesiąc, będzie niższa niż minimalne wynagrodzenie (przy braku zagwarantowanego w umowie o pracę minimalnego wynagrodzenia) zastosowanie będzie miał art. 9 ust. 2c ustawy.

Przy ustalaniu łącznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zawsze w pierwszej kolejności uwzględnia się podstawę z tytułów, o których mowa w pkt 1-5 (w szczególności stosunku pracy). Do tych tytułów nie na zastosowania art. 9 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka korzysta z usług osób wykonujących pracę na podstawie umów zlecenia. Jest to praca dodatkowa dla tych osób, głównym ich tytułem do ubezpieczeń jest praca na podstawie umowy o pracę, z której uzyskują co najmniej minimalne wynagrodzenie. Do dnia 31 grudnia 2015 r. Wnioskodawca odprowadzał tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Uwzględniając stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 stycznia 2016 r. w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od zawartych umów zlecenia z osobami mającymi inny tytuł do ubezpieczeń - umowę o pracę z zagwarantowanym wynagrodzeniem w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl