WPI/200000/43/404/2019 - Abonament na usługi medyczne finansowany przez pracodawcę a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/404/2019 Abonament na usługi medyczne finansowany przez pracodawcę a składki na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. por 650 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 kwietnia 2019 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionych pracownikom Wnioskodawcy świadczeń w postaci dodatkowych świadczeń medycznych w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców Powyższy wniosek został uzupełniony w dniu 18 kwietnia 2019 r.

Wnioskodawca wskazał, iż w pracownicy oprócz wynagrodzenia w formie pieniężnej mają możliwość wykupienia lub otrzymują rożnego rodzaju świadczenia w naturze sfinansowane przez Pracodawcę na podstawie umów, jakie ma zawarta Spółka z dostawcami Pracodawca uregulował sposób przyznawania świadczeń w naturze (w formie wewnątrz procedury) oraz zamierza uregulować sposób finansowania świadczeń w regulaminie wynagradzania Pracodawca chce, aby zasady przyznawania i finansowania benefitów były transparentne. Aktualnie w Spółce funkcjonują następujące rodzaje świadczeń w naturze, z których pracownicy mogą korzystać, m.in.: ubezpieczenie medyczne aktualnie pakiet indywidualny dla pracownika jest w 100% finansowany przez pracodawcę (zarówno czcić medycyny pracy - obowiązek pracodawcy, jak część świadczeń dodatkowych, poza medycyną pracy Pracodawca w zakresie tego benefitu zamierza zaimplementować zmianę polegającą na wprowadzeniu preferencyjnej odpłatności w wysokości (...) PLN za pakiet indywidualny, część świadczeń dodatkowych, oraz (...) PLN za pakiet rodzinny finansowany przez pracodawcę (pakiet rodzinny finansowany przez Pracodawcę dedykowany jest tylko dla osób z długim stażem w firmie lub wyjątkowym zaangażowaniem i wkładem w rozwój firmy za zgodą wyrażoną przez Prezesa Zarządu na taki sposób finansowania). Dla pozostałych pracowników cena pakietu rodzinnego jest i będzie w 100% finansowana przez Pracownika

W zakresie pakietów medycznych Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wartość dodatkowych świadczeń medycznych w wysokości różnicy pomiędzy ceną rynkową a preferencyjną odpłatnością ponoszoną przez pracowników stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pracowników.

W ocenie Wnioskodawcy, wartość dodatkowego ubezpieczenia medycznego - różnica pomiędzy ceną rynkową, a odpłatnością ustalaną przez Pracodawcę, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne Wartość powyższych usług wykupowanych przez pracowników nie może stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne ze względu na dyspozycję zawartą w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Zgodnie z tym przepisem podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług (...). Opisane powyżej usługi, do których wykupu uprawnieni są pracownicy, wypełniają zdaniem Wnioskodawcy wszystkie warunki przewidziane w tym przepisie. Po pierwsze, bezsprzecznie będą wynikać z regulaminu wynagradzania obowiązującego u Pracodawcy. Po drugie, koszt wykupu powyższych usług jest niższy niż cena detaliczna, pracownicy mieliby zapłacić za tego rodzaju usługi. Zatem. z regulaminu wynagradzania Wnioskodawcy wynika korzyść materialna pracowników uprawnienie do zakupu usług po cenach niższych niż detaliczne. W związku z powyższym ze względu na wypełnienie dyspozycji § 2 ust. 1 pkt 26 powyższego rozporządzenia, wartość usług opisanych w niniejszym pytaniu me może Stanowic podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Ponadto powyższy przepis § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej nie wprowadza żadnych dodatkowych warunków, których spełnienie warunkowałoby możliwość wyłączenia wartości rozważanego świadczenia z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne, w szczególności nie jest to zależne od takich okoliczności jak: - stosunek uiszczanej ceny przez pracownika do ceny rynkowej (niezależnie od wysokości ceny dla pracownika czy tez relacji tej ceny do ceny wysokości rynkowej danego świadczenia, różnica podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne), - sposób zapłaty ceny rzecz pracownika (potrącenie ceny z wynagrodzenia jest równoznaczne z zapłatą ceny przez pracownika), - podmiot, od którego pracownik bezpośrednio nabywa dane świadczenie (zarówno nabyciu przez pracownika danego Świadczenia bezpośrednio od pracodawcy, jak i nabycie tego świadczenia od osoby trzeciej. na podstawie odrębnych porozumień, uprawnia do wyłączenia wartości przychodu pracownika z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, o ile wynika to z układów zbiorowych, regulaminów wynagradzania bądź przepisów o wynagradzaniu). - ostateczny konsument danej usługi (nabycie danego świadczenia przez pracownika również dla wybranej przez siebie osoby, np. członka rodziny, objęte jest wyłączeniem wartości tego świadczenia z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, jeżeli formalnym nabywcą danego dobra jest pracownik na podstawie przyznanych mu uprawnień). Konsekwentnie, ponieważ art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Środków publicznych nakazuje przyjąć taką samą podstawą przy obliczaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne. Jak przy obliczaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, to powyżej rozważane przysporzenia wyłączone z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne, nie będą Stanowic również podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne,

Podobne rozwiązanie Pracodawca zamierza wprowadzić w zakresie kart Multisport. Cena nabycia usługi, pakietu dla Pracownika (karty indywidualnej dla Pracownika) będzie wynosić PIN, karta dla osoby towarzyszącej zawsze będzie w 100% finansowana przez Pracownika Wnioskodawca wskazał, iż odpowiednie regulacje odnośnie sposobu finansowania znajdą się w regulaminie wynagradzania.

W zakresie karnetu na obiekty sportowe Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wartość powyższego świadczenia, tak jak różnicy pomiędzy ceną rynkową, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika, stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie znajdą przepisy przytoczone powyżej, a w opisanym przez Spółkę stanie faktycznym, wartość przysporzenia pracownika, w postaci różnicy pomiędzy ponoszoną przez niego odpłatnością, a ceną rynkową nabywanego świadczenia w postaci ubezpieczenia medycznego oraz karnetu na obiekty sportowe, korzysta z wyłączenia z podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku. Przedsiębiorca poinformował iż część świadczenia finansowana przez pracodawcę będzie stanowiła przychód dla pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, udzielenie interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek

Zauważyć należy, ze we wniosku z dnia 11 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca przedstawił zagadnienia dotyczące ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników w sytuacji udostępnienia im po cenach niższych niż detaliczne świadczeń w postaci dodatkowych świadczeń medycznych oraz karnetów na obiekty sportowe tzw. karty Multisport. Wobec powyższego w niniejszej decyzji Organ odniósł się wyłącznie do kwestii dotyczącej braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w sytuacji udostępnienia pracownikom dodatkowych świadczeń medycznych, natomiast w zakresie drugiego zagadnienia proceduje odrębnie.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana Jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji. Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasady opłacania tych składek regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. µoz 1510 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, podkreślić należy, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy α podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania Źródła takiego przychodu, me mieści Się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, ze finansowana przez pracodawcę część opisanego świadczenia w postaci dodatkowego świadczenia medycznego stanowić będzie dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. ł ww. rozporządzenia Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowić będzie przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. O podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy będą ponosić za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajdzie się w przepisach wewnątrzzakładowych należących do katalogu źródeł prawa pracy, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.), wówczas korzystać będzie z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność polegać będzie w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do które) uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr Zatem, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy, będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia dodatkowych świadczeń medycznych, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością-

W konsekwencji, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, gdy zostaną spełnione kumulatywnie wszystkie przesłanki wynikające z § 7 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. tj. uprawnienie do korzystania ze Świadczenia opisanego we wniosku - dodatkowych świadczeń medycznych - po cenie niższej niż detaliczna oraz gdy zasady jego współfinansowania będą wynikać ze zmienionych zapisów obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania, a wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, wówczas ta kwota nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek pracowników na ubezpieczenia społeczne I ubezpieczenie zdrowotne. Zatem, w sytuacji udostępnienia dodatkowego świadczenia medycznego, obowiązek opłacania składek na powyższe ubezpieczenia za pracowników po stronie Wnioskodawcy nie powstanie Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 kwietnia 2019 r. przez Przedsiębiorcę (...)

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 3c ust. 8 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji

Opublikowano: www.zus.gov.pl