WPI/200000/43/384/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne składki ubezpieczenia na zycie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 kwietnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/384/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne składki ubezpieczenia na zycie.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 marca 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) w części dotyczącej nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki na Grupowe Ubezpieczenie na Życie i Zdrowie - Opieka Medyczna w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w Regulaminie wynagradzania pracownikom nie przebywającym na urlopie wychowawczym oraz nie pobierającym zasiłku macierzyńskiego i zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w (rybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w kwestii wyłączenia z wymiaru składek na te ubezpieczenia tzw. pakietów medycznych dla pracowników z dodatkowym ubezpieczeniem na życie.

Wnioskodawca wskazał, iż począwszy od 1 kwietna 2015 r. ma zamiar na podstawie umowy z firmą ubezpieczeniową zaoferować swoim pracownikom tzw. pakiet medyczny (określony w umowie jako Grupowe Ubezpieczenie na Życie i Zdrowie - Opieka Medyczna), uprawniający pracowników do nieodpłatnego korzystania z usług medycznych i szczepień ochronnych, zapewniający im dostęp do tych świadczeń w nieprzekraczalnych terminach i in.

Wnioskodawca informuje, że Pakiet ten połączony jest z ubezpieczeniem pracowników na życie na bardzo nieznaczące kwoty. Miesięczna opłata za Pakiet jest finansowana przez zakład i pracownika. Odpłatność pracowników za ten pakiet wynosić będzie 1 zł miesięcznie. zaś pozostałą część wynikającą z umowy z zakładem ubezpieczeń pokrywać będzie Wnioskodawca.

Prawo pracowników do uzyskania tych świadczeń i odpłatności w wysokości 1 zł wynika z regulaminu wynagradzania. Zgodnie z tym regulaminem pracownicy mają prawo do zakupu, po cenie niższej niż rynkowa, ww. pakietów zdrowotnych. Wartość ponoszonej opłaty przez pracowników może być obniżona zgodnie z regulaminem do 1 zł i będzie ona potrącana z wynagrodzenia w miesiącu, w którym pakiet medyczny jest pozostawiony do dyspozycji pracownika. Różnicę pomiędzy ceną rynkową a kwotą opłaconą przez pracownika finansować będzie Wnioskodawca.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że część kosztów uczestnictwa w opisanym pakiecie medycznym, pokrywana przez niego jako pracodawcę, będzie stanowić dla pracowników uprawnionych do korzystania z tych pakietów przychód ze stosunku pracy, także dla pracowników przebywających na urlopie macierzyńskim i urlopie wychowawczym.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy różnica pomiędzy odpłatnością wnoszona przez niego jako pracodawcę za ww. pakiety medyczne do firmy ubezpieczeniowej a odpłatnością wnoszoną przez pracowników stanowi ich przychód wchodzący do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w szczególności § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia?.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie. Podnosi, ze zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Przychód, od którego wymierzane są w myśl art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych składki na ubezpieczenia, stanowią wszystkie otrzymane lub pozostawione do dyspozycji należności przysługujące pracownikowi wymienione w' katalogu zawartym w ustawie o podatku dochodowym, chyba że na podstawie stosownych przepisów zostały wyłączone z podstawy ustalania składek.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią jedynie te korzyści materialne, które wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów-lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów' środkami lokomocji. W świetle przytoczonego przepisu, wartość pakietu świadczeń medycznych nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeżeli pracownicy: uprawnieni są do tych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzania oraz ponoszą za nie częściową odpłatność. Wnioskodawca wskazuje, zgodność przedstawionego przez niego stanowiska z wydanymi interpretacjami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 12 listopada 2014 r.,. nr WPI/200000/43/1223/2014 oraz z dnia 1 października 2014 r., nr DI/100000/43/1120/2014.

Zdaniem Wnioskodawcy przepis § 2 ust. 1 pkt 26 nie ma zastosowania do pracownika pobierającego zasiłek macierzyński i zasiłek w wysokości macierzyńskiego oraz przebywającego na urlopie wychowawczym. W myśl bowiem art. 6 ust. 1 pkt 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przebywanie na urlopie wychowawczym oraz pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. Zgodnie z art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku, natomiast podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, z tym, że nie może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających urlop wychowawczy, za wyjątkiem przychodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy (np. zalegle wynagrodzenie, premie, nagrody roczne itp.) wypłaconych w okresie urlopu wychowawczego lub zasiłku. W tym przypadku wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy, gdyż są one należne za okres wykonywania pracy.

W związku z tym, według Wnioskodawcy, częściowa oplata za pakiet usług medycznych, wnoszona przez pracodawcę w okresie przebywania na urlopie wychowawczym oraz pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego (okres faktycznego nieświadczenia pracy) nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy lecz z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym lub pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, a więc odrębnych od stosunku pracy tytułów do ubezpieczeń. Wnioskodawca podnosi, że takie stanowisko zostało potwierdzone w interpretacjach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 17 listopada 2014 r. WPI/200000/43/1202/2014 oraz z dnia 15 października 2014 r. nr Dl/100000/43/1157/2014.

Mając na uwadze treść wniosku oraz. obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - jeżeli uiszczona wpłata nie pokrywa opłaty za wszystkie przedstawione we wniosku stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe, powinny zostać rozpatrzone te stany faktyczne lub zdarzenia przyszłe przedstawione we wniosku, za które wpłynęły pełne opłaty, według kolejności ich ujęcia we wniosku, chyba że płatnik wyraźnie przekaże inne wskazanie. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 27 marca 2015 r., Przedsiębiorca przedstawił więcej niż jedno zdarzenie przyszłe, a do wniosku została dokonana jedna opłata, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek jedynie w części dotyczącej nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości tzw. pakietu medycznego określonego w umowie jako Grupowe Ubezpieczenie na Życie i Zdrowie - Opieka Medyczna w części finansowanej przez pracodawcę udostępnianych pracownikom nie przebywającym na urlopie wychowawczym oraz nie pobierającym zasiłku macierzyńskiego i zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - cytowanej powyżej.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy Wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią wniosku z dnia 16 marca 2015 r. kwota składki na tzw. pakiet medyczny określony w umowie jako Grupowe Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie - Opieka Medyczna, finansowanej przez Wnioskodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym Rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów' wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiąca przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, że dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

W konsekwencji skoro więc - jak wskazał we wniosku złożonym w dniu 27 marca 2015 r. Przedsiębiorca, kwota składki na tzw. pakiet medyczny finansowanej przez Wnioskodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy i pracownicy będą partycypowali w kosztach jego uzyskania oraz stosowny zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w regulaminie wynagradzania, przyjąć należy, iż spełnione zostaną warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 przywołanego rozporządzenia.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Przedsiębiorcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości składki na tzw. pakiet medyczny określonego w umowie jako Grupowe Ubezpieczenie na Życie i Zdrowie - Opieka Medyczna w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w Regulaminie wynagradzania - uznał za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 7004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl