WPI/200000/43/327/2016 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty opłaty na tzw. pakiet medyczny dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagrodzeń.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/327/2016 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty opłaty na tzw. pakiet medyczny dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagrodzeń.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 marca 2016 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty opłaty na tzw. Pakiet medyczny dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagrodzeń.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który został uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (doręczonym w dniu 7 kwietnia 2016 r.).

Wnioskodawca wskazał, iż z dniem (...) 2016 r. Spółka planuje wprowadzenie do systemu wynagrodzeń tzw. Pakietu medycznego dla pracowników. Pracownicy przystępujący do programu uzyskają dostęp do usług medycznych po cenach niższych niż rynkowe. Spółka przewiduje wprowadzenie kilku opcji pakietów medycznych, zróżnicowanych cenowo w zależności od zakresu usług ujętych w danym pakiecie.

Wnioskodawca będzie częściowo finansował pakiety medyczne ze środków obrotowych. Wartość dofinansowania będzie różna w zależności od wybranego przez pracownika pakietu. Planuje się wprowadzenie stosownych zapisów do regulaminu wynagradzania - projekt aneksu do Regulaminu Wynagradzania Wnioskodawca załączył do wniosku.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wprowadzane pakiety medyczne stanowią podstawę opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca podnosi, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) wyłączeniu z opłacania składek na tej podstawie mogą podlegać świadczenia, które spełniają jednocześnie dwa warunki, tj. gdy zostaną przyznane pracownikom na podstawie regulaminu wynagradzania oraz gdy pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenie.

W ocenie Spółki pakiet medyczny współfinansowany przez pracowników Spółki i przyznawany na podstawie aneksu do regulaminu wynagradzania spełnia wymogi § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia i nie stanowi podstawy opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe. Wnioskodawca wniósł o wydanie decyzji czy przedstawiona przez niego interpretacja przepisu jest prawidłowa.

Pismem z dnia 22 marca 2016 r. Oddział, celem udzielenia wiążącej odpowiedzi wezwał o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie, czy kwota opłaty za tzw. pakiet medyczny dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Jednocześnie Zakład wyjaśnił, iż nie jest właściwy do rozstrzygania w zakresie uznania określonego świadczenia jako przychód ze stosunku pracy, gdyż powyższe leży w gestii organów podatkowych, a bez wskazania ww. kwestii przez Wnioskodawcę jako elementu opisu zdarzenia przyszłego brak jest możliwości udzielenia w trybie pisemnej interpretacji odpowiedzi na pytanie dotyczące ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

W odpowiedzi na wezwanie, pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (doręczonym w dniu 7 kwietnia 2016 r.) Wnioskodawca wskazał, "że kwoty opłaty za tzw. pakiet medyczny dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)".

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanych przez Wnioskodawcę informacji dotyczących kwalifikacji i ustalania wysokości przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartych we wniosku informacjach w powyższym zakresie. Zgodnie z treścią wniosku z dnia 11 marca 2016 r., uzupełnionego pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. kwoty opłaty za tzw. pakiet medyczny dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym Rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią jedynie te korzyści materialne, które wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu i przebierają postać niepieniężną polegającą m.in. na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Powyższe wskazuje, że warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem jest uprawnienie pracowników do przedmiotowych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis.

W konsekwencji skoro więc - jak wskazał we wniosku złożonym w dniu 18 marca 2016 r., uzupełnionym pismem złożonym w dniu 7 kwietnia 2016 r. Przedsiębiorca, kwota opłaty za tzw. pakiety medyczne dla pracowników w części finansowanej przez Wnioskodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy i pracownicy będą partycypowali w kosztach jego uzyskania oraz stosowny zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczany u przepisach o wynagradzaniu - w przypadku Wnioskodawcy w regulaminie wynagradzania, przyjąć należy, iż, spełnione zostaną warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 przywołanego rozporządzenia.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Przedsiębiorcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty opłaty za tzw. pakiety medyczne pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania - uznał za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego.

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl