WPI/200000/43/3/2014 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/3/2014 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko zawarte we wniosku z dnia 3 stycznia 2014 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo brytyjskie uznaje za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż od 27 maja 2002 r. prowadzi jednoosobowa działalność gospodarczą z siedzibą (...). Jednocześnie,

Wnioskodawca od 1 marca 2009 r. jest zatrudniony na terenie Wielkiej Brytanii:

- od 1 marca 2009 r. do 30.11.2009

- od 1 grudnia 2009 r. do 30.09.201 Ir.

- od 01.10.2011 r. do nadal (...)

Wnioskodawca na potwierdzenie powyższego przywołuje niżej wymienione dowody, które następnie załącza do złożonego wniosku:

1.

Formularz P60 - deklaracja podatkowa z tyt. osiągania przychodów w 2008/2009 r. przez

2.

Formularz P60 - deklaracja podatkowa z tyt. osiągania przychodów w 2009/2010 r. przez

3.

Formularz P60 - deklaracja podatkowa z tyt. osiągania przychodów w 2011 r. przez

4.

Formularz P60 - deklaracja podatkowa z tyt. osiągania przychodów w 2012 r. przez

5.

Formularz P60 - deklaracja podatkowa z tyt. osiągania przychodów w 2013 r. przez

Wnioskodawca wskazuje, że złożony wniosek ma na celu uzyskanie rozstrzygnięcia w przedmiocie ustalenia obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności w Polsce w sytuacji, gdy właściwym dla Wnioskodawcy jest ustawodawstwo brytyjskie.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 290 i innymi Traktatu o UE oraz z Traktatem Zjednoczeniowym UF. (Traktat Lizboński), akt prawny tej rangi co rozporządzenie wykonawcze Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europy, ponieważ dotyczy zadań pierwszego kręgu UE (łac. Sensu stricte), należących do kompetencji Unii Europejskiej, jest stosowane bezpośrednio przez wszelkie organy władzy publicznej państw członkowskich UE i ma rangę wyższa niż ustawa w krajowym systemie prawnym. Natomiast, sprawy związane z ustaleniem i stosowaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób migrujących po terytorium dwóch i więcej Państw Członkowskich Unii Europejskiej od maja 2010 r. reguluje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U.UE.L Nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004 r.) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonania rozporządzenia nr 883/2004 (Dz. U.UE.L Nr 284 poz. 1 z 30 października 2009 r.).

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z ww. aktami prawnymi, od momentu podjęcia zatrudnienia w Wielkiej Brytanii i przyjęcia do tamtejszego systemu ubezpieczeń, wszystkie składki społeczne, w tym składki na ubezpieczenie zdrowotne winny być odprowadzone tylko w Wielkiej Brytanii, natomiast w Polsce jako przedsiębiorca zobowiązany jest dokonać wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Osoby do których zastosowanie mają przepisy ww. rozporządzenia UE nr 883/2004 podlegają ustawodawstwu tylko jednego Państwa Członkowskiego, zatem z chwila ustalenia dla przedsiębiorcy polskiego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego innego niż polskie, przedsiębiorca polski nie podlega przepisom ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zwanej dalej uosus, która stosownie do art. 2 ust. l pkt) 1 i 3) lit. d) reguluje zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o sus, obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność. Podleganie osób prowadzących pozarolniczą działalność ubezpieczeniom społecznym wiąże się z obowiązkiem opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, wyjątkowo gdy dla przedsiębiorcy polskiego ustawodawstwem właściwym w zakresie zabezpieczenia społecznego jest ustawodawstwo angielskie nie ma on obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

W związku powyższym, Wnioskodawca wnosi o wydanie decyzji w sprawie braku obowiązku odprowadzania przez niego składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności w Polsce, w sytuacji gdy właściwym ustawodawstwem dla Wnioskodawcy w zakresie zabezpieczenia społecznego jest ustawodawstwo Wielkiej Brytanii.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. I ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Jednocześnie zgodnie z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność.

Kwestie związane z ustaleniem i stosowaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób migrujących od maja 2010 r. reguluje zasadniczo w stosunku do Państw Członkowskich Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. U.UE.L Nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004 r.) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonania rozporządzenia nr 883/2004 (Dz. U.UE.L Nr 284 poz. 1 z 30 października 2009 r.). W świetle art. 1 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. - powołanego powyżej, osoby do których stosuje się niniejsze rozporządzenie, podlegają ustawodawstwu tylko jednego Państwa Członkowskiego.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w trybie wydania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie dokonuje rozstrzygnięcia w przedmiocie obowiązującego Wnioskodawcę właściwego ustawodawstwa. Natomiast, w sprawach, w których Wnioskodawca podejmuje aktywność zawodową na terenie dwóch Państw Członkowskich UE Zakład ogranicza się jedynie do wypowiedzenia w kwestii obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne w Polsce, w oparciu o jednoznaczne wskazanie przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego zawartego w treści jego wniosku, któremu ustawodawstwu z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego podlega.

W przedstawionym stanic faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, a dodatkowo jest zatrudniony na terenie Wielkiej Brytanii, gdzie wykonuje swoją pracę. Wnioskodawca oświadczył, iż jego właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawne oraz uwzględniając zawartą w opisie stanu faktycznego informację, iż właściwym dla Wnioskodawcy w zakresie zabezpieczenia społecznego jest ustawodawstwo brytyjskie należy uznać, iż. z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalność gospodarczej w Polsce Wnioskodawca nic ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.

Należy zaznaczyć, iż Zakład Ubezpieczeń Społecznych w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani postępowania dowodowego i opiera się jedynie na treści przedstawionego opisu stanu faktycznego. Celem bowiem wydanej decyzji interpretacyjnej jest wyjaśnienie treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o kompletny i jednoznaczny opis stanu faktycznego. Oznacza to, iż wydając przedmiotową decyzję interpretacyjną, Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenie, zgodnie z którym właściwym ustawodawstwem dla Wnioskodawcy w zakresie zabezpieczenia społecznego jest ustawodawstwo brytyjskie.

W konsekwencji powyższego, uwzględniając przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące w tym przedmiocie przepisy prawa Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stwierdza, że stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie interpretacji złożonym w dniu 3 stycznia 2014 r. w sprawie braku obowiązku ud prowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w sytuacji gdy właściwym ustawodawstwem jest ustawodawstwo brytyjskie - uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i sianu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust, 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl