WPI/200000/43/265/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/265/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 marca 2019 r., uzupełnionym w dniu 19 marca 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o o uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W 6 marca 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o., reprezentowana przez Pana (...). Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 15 marca 2019 r., doręczonym w dniu 19 marca 2019 r.

Wnioskodawca zwrócił się o zajęcie stanowiska w niżej opisanej sprawie.

Firma (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) ul.(...), chce podpisać umowę o świadczenie usług na rzecz pracowników w ramach Programu Korzyści Pracowniczych świadczonych przez (...) S A. oraz (...) S.A. (tzw. Karty MultiSport). Pracownicy, którzy przystąpią do programu (na zasadzie dobrowolności) będą mogli korzystać z usług sportowych w ramach wybranego pakietu, obejmującego m in. basen, siłownię, inne zajęcia sportowe lip. (decyzja o wyborze pakietu należy do pracownika). Ponadto, w ramach urnowy pracownicy będą mogli korzystać z innych aktywności sezonowych Składka miesięczna ma być współfinansowana przez pracodawcę i pracownika Pracownik będzie opłacał składkę w wysokości maksymalnie & ceny wybranego pakietu (nie mniej niż (...)% ceny wybranego pakietu), a pozostałą część opłaty pokryje pracodawca.

Na podstawie:

Artykuł pkt Regulaminu Wynagradzania:

»Pracodawca może finansować świadczenie usług na rzecz pracowników w ramach Programu Korzyści Pracowniczych świadczonych przez (...) SA. oraz (...) SA (tzw. Karty MultiSport) Składka miesięczna będzie współfinansowano przez pracodawcę i pracowników Pracownik będzie opłacał składkę w wysokości maksymalnie% ceny wybranego pakietu (nie mniej niż% ceny wybranego pakietu). a pozostałą część opłaty pokryje pracodawca

oraz § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.): "Podstawy wymiaru składek nie stanowię następujące przychody. (...) 26 korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagrodzenia lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające no uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystania z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji"

Firma (...) Sp. z o.o. reprezentuje stanowisko, ze różnica w wysokości składki, którą będzie opłacała za pracownika, stanowi wprawdzie przychód pracownika, jednakże z racji faktu, że spełnione zostały wymogi, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego wyżej Rozporządzenia, przychód ten nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne Zawarcie przez pracodawcę umowy o świadczenie usług na rzecz pracowników w ramach Programu Korzyści Pracowniczych świadczonych przez S.A. oraz S.A. (tzw. Karty MultiSport) ze składką częściowo sponsorowaną przez pracodawcę, powoduje, ze z punktu widzenia pracownika przystąpienie do programu prowadzić będzie do osiągnięcia korzyści materialnych, polegających na uprawnieniu do zakupu usługi sportowej po cenach niższych, niż detaliczne (to jest takich, które miałyby zastosowanie, gdyby pracodawca nie finansował określonej części składki). Należy zaznaczyć, że w opisanym stanie faktycznym, spełniony zostanie wymóg by pracownik, choćby w minimalnej części partycypował finansowo w opłaceniu składki a także zawarcia odpowiednich zapisów w regulaminie wynagradzania.

Wnioskodawca prosi o decyzję, czy jego interpretacja przepisów jest prawidłowa.

Pismem z dnia 11 marca 2019 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 6 marca 2019 r. poprzez:

* wskazanie czy wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.).

W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 15 marca 2019 r. doręczonym w dniu 19 marca 2019 r. Wnioskodawca poinformował, ze wartość wykupionych dla pracowników Świadczeń w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę stanowić będzie dla pracowników firmy sp. z o.o. przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U z 2018 r. poz. 1509 ze zm.)

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 3-1 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez: przedsiębiorcę (...) daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w Jego indywidualnej sprawie (interpretacja Indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualne) następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. A pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalne) z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do Ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one i wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne me powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści złożonego przez Wnioskodawcę wniosku wynika, ze Firma (...) Sp. z o.o chce podpisać umowę o świadczenie usług na rzecz pracowników w ramach Programu Korzyści Pracowniczych świadczonych przez (...) S.A. oraz (...) S.A (tzw. Karty MultiSport) Pracownicy, którzy przystąpią do programu będą mogli korzystać z usług sportowych w ramach wybranego pakietu, obejmującego m.in. basen, siłownię, inne zajęcia sportowe. Składka miesięczna ma być współfinansowana przez pracodawcę i pracownika. Powyższe będzie wynikało z zapisów w Regulaminie Wynagradzania obowiązującego w Firmie (...). Wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez pracodawcę stanowić będzie dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę usług sportowych tzw. Kart MultiSport na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 6 marca 2019 r. uzupełniony w dniu 19 marca 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług sportowych, tzw. Kart MultiSport, w części finansowanej przez Pracodawcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę I stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. S ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę Jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl