WPI/200000/43/242/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu sportowego w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 marca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/242/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu sportowego w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 11 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 08 marcu 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) Sp z o.o., Sp. k uznaje za prawidłowe w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu sportowego w części finansowanej przez Pracodawcę

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o., Sp.k.

Wnioskodawca przedstawił: sp. z o.o. sp.k. planuje zawrzeć umowę z firmą zewnętrzną w sprawie umożliwienia pracownikom korzystania z usług - pakietów sportowych dla pracowników. Koszt pakietów to (...) zł i zł miesięcznie.

Również rodzina pracownika jest objęta świadczeniami medycznymi, a faktyczny koszt tych świadczeń ponosi pracownik,

Miesięczna składka za pakiet byłaby współfinansowana przez pracodawcę i pracowników, przy czym pracownicy płaciliby zł a pracodawca pozostałą część składki. Współfinansowanie przez pracodawcę tych świadczeń będzie realizowane na podstawie zakładowego regulaminu wynagradzania. Świadczenie będzie polegało na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług sportowych.

Zgodnie z § 2 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - podstawy wymiaru składek me stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu h polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych przedmiotów lub usług (...).

Własne stanowisko sp. z o.o. sp. k w sprawie:

Jak wprost wynika z treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, przychodem, który nie jest brany pod uwagę przy obliczaniu podstawy wymiaru składek (na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) jest taki, który jest korzyścią materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub innych przepisów o wynagradzaniu, polegającą na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług (art. 2 ust. 1 pkt 26.

Oznacza to, że pracodawca finansujący (nawet w znaczne) części) pakiet sportowy i tym samych umożliwiający pracownikowi uzyskanie usług sportowych po cenach niższych niż rynkowe, zwolniony jest od obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za to świadczenie. Warunkiem koniecznym jest jednak to, by wykupienie świadczenia miało swoje oparcie np. w wewnętrznych regulacjach zakładu pracy dotyczących wynagradzania. Pracownik musi tez ponieść jakąś (nawet mocno symboliczną) odpłatność za takie świadczenia.

Zdaniem sp. z o.o sp.k. w sytuacji kiedy zawrze umowę na zakup pakietów sportowych umożliwiających jej pracownikom korzystanie z pakietów sportowych świadczenia przez niego poniesione na ten cel me będą zaliczane do podstawy składek na ubezpieczenie ponieważ jest wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe na podstawie 2 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, ze opisana we wniosku kwota opłaty za pakiet sportowy, w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowić dla pracowników przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów Ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z treści zapisów zawartych w obowiązującym u Wnioskodawcy Regulaminie Wynagradzania wynikać będzie uprawnienie pracowników do zakupu ww. świadczeń po cenach niższych niż detaliczne i będzie brzmiał:

"Pracownik jest uprawniony do zakupu usług ubezpieczenia zdrowotnego, prywatnej opieki medycznej (w postaci pakietu medycznego) oraz usług pakietów sportowych po cenie niższej niż detaliczna. Pracownik tytułem współfinansowania pakietu medycznego lub pakietu sportowego będzie ponosił cα miesiąc koszt w wysokości (...) zł (słownie:)

Kwota ta będzie potrącana z miesięcznego wynagrodzenia pracownika (na podstawie jego pisemnej zgody) począwszy od pierwszego miesiąca objęcia pracownika prywatną opieką medyczną lub wykupu pakietu sportowego".

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjne! wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki Zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe tych osób

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie W konsekwencji. Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym w treści wniosku wskazaniu, iż ww. świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będą stanowiły przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące Jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku złożonego w dniu 8 marca 2018 r. wynika, ze Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę z firmą zewnętrzną w sprawie umożliwienia pracownikom korzystania z usług - pakietów sportowych Koszt pakietów to (...) zł i (...) miesięcznie Miesięczna składka za pakiet byłaby współfinansowana przez pracodawcę i pracowników, przy czym pracownicy płaciliby zł, a pracodawca pozostałą część składki. Współfinansowanie przez pracodawcę tych świadczeń będzie realizowane na podstawie zakładowego regulaminu wynagradzania świadczenie będzie polegało na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług sportowych. Wartość dofinansowania Wnioskodawcę pakietów sportowych będzie stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyjmując przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, ze wartość udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietów sportowych wcześniej finansowanej przez Pracodawcę będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietów sportowych w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl