WPI/200000/43/237/2017 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/237/2017 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikom.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17 lutego 2017 r. przez (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikom na opisanych zasadach.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z 10 marca 2017 r. (wpływ do Oddziału w dniu 14 marca 2017 r.).

Wnioskodawca poinformował, że w ramach zwiększania atrakcyjności oferowanego zatrudnienia oraz celem promocji długoterminowego zatrudnienia wprowadziła z dniem lipca 2016 r. dla wszystkich pracowników nową regulację dotyczącą nagrody jubileuszowej, do której prawo przysługuje każdemu pracownikowi w piątą rocznicę rozpoczęcia zatrudnienia w Spółce. Jednocześnie z uwagi na fakt, że Spółka w dniu listopada 2012 r. przejęła pracowników ze spółki siostry w trybie art. 231 § 3 Kodeksu pracy, okres zatrudnienia w poprzedniej spółce, z której zostali przeniesieni pracownicy jest wliczany do okresu stażu uprawniającego do nagrody jubileuszowej w Spółce, do której zostali przeniesieni. Stosowne zapisy dotyczące nagrody jubileuszowej zostały dodane do regulaminu pracy.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że w podstawie składek ZUS nie uwzględnia się nagród jubileuszowych (gratyfikacji), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nic częściej niż co 5 lat. Tak stanowi § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zwolnienie nagrody jubileuszowej z oskładkowania jest więc uzależnione od warunków jej przyznawania zawartych w zakładowych źródłach prawa pracy (np. w regulaminie wynagradzania, regulaminie nagród jubileuszowych, układzie zbiorowy m pracy). Jeśli w powołanych przepisach uregulowano, że pracownik jest uprawniony do nagrody nie częściej niż co 5 lat. to taka nagroda jest wyłączona z podstawy wymiaru składek ZUS.

Wnioskodawca poinformował również, że wartość nagrody jubileuszowej stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracownika u pracodawcy z. tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W piśmie z 10 marca 2017 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że nagroda jubileuszowa będąca przedmiotem zapytania przysługuje pracownikom w każda piątą i wielokrotność piątej rocznicy zatrudnienia pracownika w Spółce. Tym samym świadczenie to ma charakter periodyczny, powtarzający się co pięć lat. Ponadto zapisy dotyczące nagrody jubileuszowej zostały zawarte w regulaminie wynagradzania oraz regulaminie nagród jubileuszowych.

Zdaniem Spółki, w przedstawionym powyżej przypadku spełnione są wszystkie warunki rozpisane w rozporządzeniu tj. nagroda jubileuszowa wynikająca z regulaminów, układów zbiorowych i prawo do nagrody przysługujące nie częściej niż co 5 lat. W związku z powyższym Wnioskodawca poprosił o weryfikację czy słusznie nie wlicza do podstawy wymiaru składek wartości nagrody jubileuszowej przyznawanej pracownikom zgodnie z regulaminem wynagradzania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ustawy z. dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz. podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 1 8 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy z oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustaw> z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, że opisane świadczenie stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

Zauważyć należy, że nagrody jubileuszowe nie są świadczeniami obligatoryjnymi, uregulowanymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa. Zasady ich przyznawania oraz wypłacania wynikają z obowiązujących u przedsiębiorcy regulaminów. Jednocześnie odnosząc się do zasad ich przyznawania, należy przyjąć, że stanowią one formę świadczenia dodatkowego wynikającego bezpośrednio ze stażu pracy pracownika, prawo do którego nabywa się po przepracowaniu wymaganego okresu. Decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tych świadczeń pieniężnych z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Ponadto prawo do nagrody jubileuszowej oraz zasady (warunki) jej przyznawania powinny zostać uregulowane w zakładowych źródłach prawa pracy (np. w regulaminie wynagradzania czy też zakładowym układzie zbiorowym pracy).

Z treści wniosku z 13 lutego 2017 r. wynika, że pracownikom Wnioskodawcy przysługuje na podstawie zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania oraz w regulaminie nagród jubileuszowych nagroda jubileuszowa w każdą piątą i wielokrotność piątej rocznicy zatrudnienia.

W konsekwencji, kwota wskazanej nagrody jubileuszowa przysługującej pracownikom nie częściej niż co 5 lat będzie podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy na mocy wskazanego § 2 ust. I pkt 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17 lutego 2017 r. w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagrody jubileuszowej przysługującej pracownikom na opisanych zasadach.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z. art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl