WPI/200000/43/232/2020 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy kwoty dofinansowania pracodawcy do zakupu karty dającej dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/232/2020 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy kwoty dofinansowania pracodawcy do zakupu karty dającej dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 266 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 13 marca 2020 r. przez Przedsiębiorcę: (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy kwoty dofinansowania Pracodawcy do zakupu karty dającej dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 6 marca 2020 r., uzupełnionym 31 marca 2020 r., spółka: wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Przedsiębiorca zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji w przedmiocie nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości karty dającej dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych, współfinansowanej przez Pracodawcę pracownikom.

Wnioskodawca poinformował, że w Spółce obowiązuje regulamin wynagradzania oraz nie został wprowadzony układ zbiorowy pracy. Planowane jest wprowadzenie zmian zapisów w regulaminie aby umożliwić pracownikom nabycie dodatkowego świadczenia w postaci karty dającej dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych. Natomiast w uchwale Zarządu Spółki zostaną ustalone szczegółowe zasady dotyczące: przyznawania uprawnienia do nabycia karty, wysokości częściowej odpłatności i określenia grup pracowników, którym będzie uprawnienie przysługiwało. Pracownicy będą upoważnieni do zakupienia ww. świadczenia w cenie niższej niż cena detaliczna oferowana przez firmę dostarczającą benefity dla pracowników. Dodatkowo wartość tego świadczenia będzie w części finansowana przez Pracodawcę, a w części opłacana przez Pracownika. Wartość świadczenia w części finansowanej przez Pracodawcę będzie stanowić przychód pracownika w ramach stosunku pracy.

Dodatkowo w piśmie z 23 marca 2020 r. Spółka wskazała, że w regulaminie wynagradzania będzie wprowadzony zapis o uprawnieniu pracownika do zakupu świadczenia w postaci karty dającej dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych po cenie niższej niż detaliczna. To świadczenie będzie współfinansowane przez pracownika i Pracodawcę, co również będzie wynikało ze zmienionego zapisu w regulaminie wynagradzania. Natomiast szczegółowe zasady współfinansowania świadczenia, kwoty dofinansowania oraz określenie grup pracowników uprawnionych do nabycia świadczenia w postaci karty dającej dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych będą uregulowane w stosownym zarządzeniu zarządu Spółki. Reasumując, będą zmienione zapisy w regulaminie wynagradzania, jak również będzie nowe zarządzenie Zarządu Spółki określające bardziej szczegółowe zasady współfinansowania świadczenia.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Przedsiębiorca wskazał, że zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody stanowiące korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania oraz przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Zgodnie z powyższym przepisem, zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie na rzecz pracownika w postaci opłaconej przez pracodawcę części odpłatności za kartę dającą dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych stanowi przychód dla pracownika, który nie będzie wliczany do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne. Powołując się na przepisy art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka wskazała, że wartość dopłaty do karty dającej dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych jaką finansuje Pracodawca będzie stanowiła przychód pracownika zatrudnionego w spółce w ramach stosunku pracy. W związku z tym Pracodawca jako płatnik podatku będzie doliczał wartość opłaconej przez siebie części odpłatności za kartę do wynagrodzenia pracownika za dany miesiąc i od łącznej kwoty przychodu obliczy i pobierze zaliczkę na podatek dochodowy.

Dodatkowo według stanowiska ZUS Oddział w Gdańsku z decyzji nr 105 z 26 maja 2011 r. znak DI/100000/451/276/2011 wynika, że "jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w ww. przepisach płacowych, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powyżej przywołanego przepisu". Podobne wnioski wynikają z decyzji ZUS Oddział w Gdańsku o nr 74 z 27 kwietnia 2011 r. znak DI/100000/451/205/2011, w której to ZUS wyjaśnia, że: "jeżeli wartość świadczenia (...) stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za niego częściową odpłatność (choćby symboliczną) to zostanie on wyłączony z podstawy wymiaru składek na podstawie powołanego wyżej przepisu". ZUS Oddział w Gdańsku wyraził również swoje stanowisko w decyzji nr 57 z 26 lutego 2014 r. znak DI/100000/43/76/2014, że: "częściowa odpłatność polega (...) na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr". W tej samej decyzji jak wyżej, jak również w decyzji nr 207 z 20 czerwca 2017 r. znak DI/100000/43/581/2017 ZUS Oddział w Gdańsku wskazuje, że "wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od ww. wartości".

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne nie będzie zobowiązany do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne od przychodu, który pracownik uzyska w związku z dofinansowaniem przez pracodawcę części odpłatności za kartę dającą dostęp do usług sportowo-rekreacyjnych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład zważył, co następuje:

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 powołanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zaznaczyć należy również, że w myśl art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w ściśle zakreślonym katalogu spraw dotyczących: obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przyjmując zawarte w treści wniosku informacje Przedsiębiorcy w powyższej kwestii jako elementy opisu zdarzenia przyszłego.

Przywołane powyżej rozporządzenie wśród przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek, wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 26 na korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna przysługująca pracownikowi czy członkom jego rodziny, stanowiąca przychód ze stosunku pracy, nie rodziła obowiązku opłacania składek - powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Natomiast jeżeli świadczenie będzie w całości finansowane przez pracodawcę - jego wartość będzie podlegała uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia z tytułu stosunku pracy.

Z treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że Spółka zamierza umożliwić pracownikom nabycie kart dających dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych za częściową odpłatnością. Pracownicy będą uprawnieni do zakupu świadczenia w cenie niższej niż cena detaliczna oferowana przez firmę zewnętrzną. Uprawnienie pracownika do zakupu karty i współfinansowanie świadczenia przez Pracodawcę i pracownika będzie wynikało ze zmienionych zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce. Wartość świadczenia w części finansowanej przez Pracodawcę będzie stanowić przychód pracownika w ramach stosunku pracy. Wobec powyższego, finansowana przez Przedsiębiorcę część opłaty za kartę dającą dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych będzie podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w oparciu o wskazany powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Przedsiębiorcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy kwoty dofinansowania Pracodawcy do zakupu karty dającej dostęp do usług sportowo - rekreacyjnych uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla Przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...)Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl