WPI/200000/43/226/2017 - Ustalenie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości składki ubezpieczeniowej na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/226/2017 Ustalenie możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości składki ubezpieczeniowej na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17 lutego 2017 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy wartości składki ubezpieczeniowej na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie tzw. Pakiet Medyczny w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że chce podpisać Grupowe Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie tzw. Pakiet Medyczny z firmą ubezpieczeniową. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą mogli korzystać z usług medycznych i szczepień ochronnych objętych ubezpieczeniem. Pracownik przystępując do ubezpieczenia dokona wyboru pakietu medycznego i jego zakresu zgodnego z ofertą firmy ubezpieczającej:

1.

Pakiet indywidualny w zakresie: standard, komfort, komfort plus, optimum

2.

Pakiet rodzinny w zakresie: standard, komfort, komfort plus, optimum

3.

Pakiet partnerski w zakresie: standard, komfort, komfort plus, optimum

Wnioskodawca będzie finansował pracownikowi część składki w kwocie (...) zł do wybranego przez pracownika zakresu. Pracownik w zależności od wybranego pakietu i zakresu będzie dopłacał do składki od (...) zł.

miesięcznie. Za dodatkowe osoby objęte ubezpieczeniem w pakiecie rodzina lub pakiecie partnerskim pracownik pokryje całość składki. W związku z powyższym Spółka w porozumieniu z załogą planuje wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapis następującej treści: Pracodawca może finansować pracownikowi inne usługi medyczne, które będą obejmować pakiety medyczne uprawniające pracownika do korzystania z usług medycznych nie dotyczących medycyny pracy, świadczonych przez podmiot zewnętrzny, na zasadach określonych w umowie zawartej pomiędzy Pracodawcą a tym podmiotem. Warunkiem korzystania z ww. uprawnień jest ponoszenie przez Pracownika części składki w kwocie od vota zależna od wybranego zakresu przez pracownika).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka wnosi o wydanie interpretacji w zakresie czy Spółka ma obowiązek doliczać wartość Pakietu Medycznego, który jest finansowany częściowo przez pracodawcę a częściowo finansowany przez pracownika do podstawy wymiary składek na ubezpieczenia: emerytalne, rentowe, chorobowe, i wypadkowe pracownika, jeżeli współfinansowanie to odbywać się będzie w oparciu o przytoczony zapis w regulaminie wynagradzania.

Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Spółki, w okolicznościach wymienionych powyżej, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w spawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) Spółka nie ma obowiązku doliczać wartości Pakietu Medycznego, który jest finansowany częściowo przez pracownika, a częściowo przez Spółkę w zależności od wybranego pakietu przez pracownika do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowa, chorobowe i wypadkowe pracownika jeżeli współfinansowane to odbywać się będzie zgodnie z zapisami w Regulaminie Wynagradzania.

Z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia wynika, że wyłączeniu na tej podstawie mogą podlegać takie świadczenia, które spełniają łącznie dwa warunki, tj., gdy zostaną przyznane pracownikom na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenie.

W ocenie Wnioskodawcy Pakiet Medyczny, który będzie udostępniony pracownikom Spółki na podstawie przytoczonego zapisu w regulaminie wynagradzania i częściowo finansowany przez pracowników, spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, zatem zdaniem Spółki należy uzna, iż wartość ww. Pakietu Medycznego nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowa otrzymujących go pracowników.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że to Pracownicy korzystający z Pakietu Medycznego będą uzyskiwali korzyści w postaci zakupu pakietów po cenie niższej niż detaliczna i korzyść ta stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późnym.).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Biorąc pod uwagę fakt, że z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanej przez wnioskodawcę kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na przedstawionej przez wnioskodawcę informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, prawo do uzyskania korzyści, stanowiącej przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, musi wynikać z zapisów zawartych w układach zbiorowych pracy, regulaminach wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie pracownik powinien ponieść część kosztów świadczenia, gdyż jeżeli zostanie ono przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z treści wniosku złożonego w dniu 17 lutego 2017 r. wynika, że wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę grupowego ubezpieczenia na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny. Pracownicy korzystający z ubezpieczenia będą współfinansować wraz z pracodawcą kwotę składki na ubezpieczenie. Uprawnienie pracowników do nabycia opisanego we wniosku świadczenia po cenie niższej niż rynkowa, jak również obowiązek partycypowania w kosztach nabycia będą wynikać ze stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania.

W świetle powyższego, wartość składki na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie tzw. pakiet medyczny w części finansowanej przez pracodawcę nie będzie podlegać na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji również na ubezpieczenie zdrowotne, z tytułu stosunku pracy.

Mając na uwadze powyższe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 17 lutego 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez pracodawcę części składki ubezpieczeniowej na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl