WPI/200000/43/215/2018 - Ustalenie możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia pracowniczego w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/215/2018 Ustalenie możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia pracowniczego w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 lutego 2018 r. przez przedsiębiorcą:

(...) Spółka Akcyjna uznaje za nieprawidłowe w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia pracowniczego w części finansowanej przez Pracodawcę na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy oswobodzić działalności gospodarczej złożony przez przedsiębiorcę: (...) Spółka Akcyjna.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca przedstawił: Spółka zawarła z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia pracowniczego. Grupowym ubezpieczeniem pracowniczym objęci są pracownicy, którzy zadeklarują chęć przystąpienia do tego ubezpieczenia. Zawarta polisa przewiduje wypłatę odszkodowania m.in. w razie śmierci pracownika lub małżonka, trwałego uszczerbku na zdrowiu pracownika, za leczenie szpitalne, itp. Uposażonymi są pracownicy lub członkowie ich rodzin. Pracodawca zatrudnia mniej niż pracowników i me jest zobowiązany do wydania regulaminu pracy i wynagrodzenia. U pracodawcy nie obowiązuje zakładowy bądź ponadzakładowy układ zbiorowy pracy. Pracodawca w przedmiocie finansowania składki na ubezpieczenie grupowe pracowników wydał zarządzenie w myśl którego składka na opisane wyżej ubezpieczenie finansowana jest przez pracowników w kwocie zł oraz w pozostałej części ((...) zł) przez pracodawcę. Składka na ubezpieczenie grupowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Spółka stoi na stanowisku, że składka na ubezpieczenie grupowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę stanowiąca dla pracowników przychód ze stosunku pracy, korzysta ze zwolnienia o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia 2 dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżel artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakazną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, i2 podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niz detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku Złożonego w dniu 27 lutego 2018 r. wynika, że Spółka ma zawartą umowę grupowego ubezpieczenia pracowniczego z towarzystwem ubezpieczeniowym. Spółka zatrudnia mniej niż pracowników, w związku z tym nie posiada regulaminu pracy i wynagradzania, nie obowiązuje również zakładowy bądź ponadzakładowy układ zbiorowy pracy Pracodawca wydał zarządzenie w myśl którego składka na opisane wyżej ubezpieczenie finansowana jest przez pracowników i pracodawcę. Składka na ubezpieczenie grupowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy

Uwzględniając opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że me zostały spełnione przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe dające prawo Wnioskodawcy do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości finansowanej przez pracodawcę części składki na grupowe ubezpieczenie pracownicze. Wnioskodawca we wniosku potwierdził, że Spółka w uwagi na zatrudnianie mniej niż pracowników nie posiada regulaminu pracy i wynagradzania, nie obowiązuje również zakładowy bądź ponadzakładowy układ zbiorowy pracy, ale zarządzeniem wprowadził zasadę współfinansowania przez pracowników kosztów tego ubezpieczenia, zatem w przypadku Wnioskodawcy, nie został spełniony warunek wynikający z ww. rozporządzenia; (...) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowię korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu (...).

Należy zauważyć, ze "zarządzenie" ustalające zasady współfinansowania świadczenia (w tym przypadku świadczenia w postaci tzw. grupowego ubezpieczenia pracowniczego) nie należy do katalogu źródeł prawa pracy wynikających w ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, która to ustawa wskazuje jednoznacznie na układy zbiorowe, inne porozumienia zbiorowe, a także regulaminy I statuty Jeśli otrzymywane świadczenia wynikają natomiast z Innej niż powyżej wskazana podstawa, to pomimo faktu, Iz zostaną uzyskane przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne będą stanowić podstawę wymiaru składek.

W konsekwencji uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 27 lutego 2018 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia pracowniczego w części finansowane) przez Pracodawcę na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalne) z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę I stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja me jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art, 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem Jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl