WPI/200000/43/213/2019 - Pakiety medyczne a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/213/2019 Pakiety medyczne a składki na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Przedstawione we wniosku złożonym w dniu 22 lutego 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...)

1.

uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług medyczne tzw. prywatnych świadczeń medycznych, w części finansowanej przez Pracodawcę,

2.

uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości udostępnionego członkom rodzin pracowników Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług medycznych tzw. prywatnych świadczeń medycznych, w części finansowanej przez Pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę:

Wnioskodawca przedstawiając opis zdarzenia przyszłego poinformował, że zawarł umowę z firmą medyczną o świadczenie usług medycznych dla własnych pracowników tzw. prywatne świadczenia medyczne. Pracownicy, którzy wyrażą chęć korzystania ze świadczeń, będą mogli korzystać z usług medycznych w zakresie przewidzianym w umowie. Składka kwartalna będzie finansowana zarówno przez pracownika jak i pracodawcę - pracownik będzie opłacał składkę w wysokości 1 zł kwartalnie a pozostałą część składki pokrywa pracodawca.

Wdrożenie powyższego rozwiązania poprzedzone będzie wprowadzeniem odpowiednich zapisów do Regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy. Ich treść będzie przewidywać, że:

a)

Pracownik jest uprawniony do korzystania z usług medycznych, tzw. prywatnych świadczeń medycznych w ramach umowy zawartej przez Wnioskodawcę z wybraną spółką medyczną. Pracownik ponosi częściową odpłatność za możliwość korzystania z usług medycznych w wysokości 1 zł kwartalnie. Pozostała część świadczenia medycznego będzie finansowana przez Wnioskodawcę.

b)

Pracownicy, którzy wyrażą chęć skorzystania z usług medycznych tzw. prywatnych świadczeń medycznych zobowiązani będą do złożenia Wnioskodawcy oświadczenia o zgodzie na potrącanie z ich wynagrodzenia ceny świadczenia w części, którą finansować ma Pracownik tj. 1 zł.

Powołując się na § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), Wnioskodawca stoi na stanowisku, że różnica którą planuje opłacać za pracownika, będzie wprawdzie przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.), ale nie będzie ona stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Ponadto przedstawiając opis drugiego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że zawarł umowę z firmą medyczną o świadczenie usług medycznych również dla członków rodzin pracowników tzw. prywatne świadczenia medyczne. Rodziny pracowników, którzy wyrażą chęć korzystania ze świadczeń, będą mogli korzystać z usług medycznych w zakresie przewidzianym w umowie. Składka kwartalna będzie finansowana zarówno przez pracownika jak i pracodawcę - pracownik będzie opłacał składkę w wysokości 1 zł kwartalnie, a pozostałą część składki pokrywa pracodawca.

Wdrożenie powyższego rozwiązania poprzedzone będzie wprowadzeniem odpowiednich zapisów do Regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy. Ich treść będzie przewidywać, że:

a)

Pracownik jest uprawniony do korzystania z usług medycznych dla członków rodzin, tzw. prywatnych świadczeń medycznych w ramach umowy zawartej przez Wnioskodawcę z wybraną spółką medyczną. Pracownik ponosi częściową odpłatność za możliwość korzystania z usług medycznych w wysokości 1 zł kwartalnie. Pozostała część świadczenia medycznego będzie finansowana przez Wnioskodawcę.

b)

Pracownicy, którzy wyrażą chęć skorzystania z usług medycznych dla członków rodzin tzw. prywatnych świadczeń medycznych zobowiązani będą do złożenia Wnioskodawcy oświadczenia o zgodzie na potrącanie z ich wynagrodzenia ceny świadczenia w części, którą finansować ma Pracownik tj. 1 zł.

Powołując się na § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), Wnioskodawca stoi na stanowisku, że różnica którą planuje opłacać za pracownika, będzie wprawdzie przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.), ale nie będzie ona stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o udzielenie interpretacji czy przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko w ww. sprawach jest prawidłowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska Przedsiębiorcy dokonywana pod katem prawidłowości zaprezentowanej przez Wnioskodawcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Natomiast, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Stosownie z kolei do art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1256 z późn. zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1433 z późn. zm.) składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Organ dokonał interpretacji przepisów dotyczących obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne a w konsekwencji również na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych opierając się na zawartym w treści wniosku oświadczeniu Przedsiębiorcy, że "...różnico którą planuje opłacać za pracownika, będzie wprawdzie przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.), ale nie będzie ona stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych"- traktując je jako element zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2019 r. wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z firmą medyczną w ramach której zamierza umożliwić pracownikom zakup usług medycznych tzw. prywatnych świadczeń medycznych. Pracownicy, którzy wyrażą chęć korzystania ze świadczeń, będą mogli korzystać z usług medycznych w zakresie przewidzianym w umowie. Składka kwartalna będzie finansowana zarówno przez pracownika jak i pracodawcę - pracownik będzie opłacał składkę w wysokości 1 zł kwartalnie, a pozostałą część składki pokrywa pracodawca. Wartość sfinansowanej przez Pracodawcę części opłaty za usługi medyczne tzw. prywatne świadczenia medyczne dla pracowników będzie przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wdrożenie powyższego rozwiązania poprzedzone będzie wprowadzeniem odpowiednich zapisów do Regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy. W rezultacie, finansowana przez Wnioskodawcę część składki na tzw. prywatne świadczenia medyczne dla pracowników na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, nie będzie uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) z tytułu stosunku pracy. Jednocześnie mając na uwadze wykazaną powyżej zależność łączącą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, finansowana przez Wnioskodawcę część składki na tzw. prywatne świadczenia medyczne dla pracowników nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości sfinansowanej przez Pracodawcę części opłaty za usługi medyczne tzw. prywatne świadczenia medyczne dla pracowników uznać należy za prawidłowe.

Odnosząc się do drugiego zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 22 lutego 2019 r., z treści którego wynika, że Wnioskodawca zamierza umożliwić pracownikom zakup usług medycznych tzw. prywatnych świadczeń medycznych obejmujących członków rodzin pracowników. Pracownicy, który wyrażą chęć korzystania z tych usług, będą ponosili częściową odpłatności z tytułu składki kwartalnej, natomiast pracodawca będzie pokrywał pozostała część kwoty. Uprawnienie do zakupu przez pracowników tzw. prywatnych świadczeń medycznych dla członków ich rodzin będzie wynikało z zapisów wprowadzonych do Regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce. Usługi medyczne tzw. prywatne świadczenia medyczne dla członków rodzin pracowników w części finansowanej przez pracodawcę będą przychodem pracownika w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rezultacie, finansowana przez Wnioskodawcę część składki na tzw. prywatne świadczenia medyczne dla członków rodzin pracowników, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, nie będzie uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe} z tytułu stosunku pracy.

Jednocześnie mając na uwadze wykazaną powyżej zależność łączącą wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, finansowana przez Wnioskodawcę część składki ma tzw. prywatne świadczenia medyczne dla członków rodzin pracowników nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 22 lutego 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości sfinansowanej przez pracodawcę części opłaty za usługi medyczne tzw. prywatne świadczenia medyczne dla członków rodzin pracowników również uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl