WPI/200000/43/177/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/177/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust, 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku Złożonym w dniu lb lutego 2019 r. uzupełnionym w dniu 25 lutego 2019 r. oraz w dniu 4 marca 2019 r. przez przedsiębiorcę (...) Sp. z o.o., uznaje za:

1.

prawidłowe w przedmiocie zasad ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla Wnioskodawcy zarejestrowanego jako płatnika składek od dnia (...) 2018 r. tj. po przekształceniu firmy (...) w spółkę / ograniczoną odpowiedzialnością,

2.

odmawia wydania interpretacji indywidualnej w przedmiocie obowiązków dotyczących Złożenia Informacji ZUS IWA za 2018 r.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji Indywidualne) przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony w dniu 25 lutego 2019 r. poprzez wniesienie stosownej opłaty oraz w dniu 4 marca 2019 r

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczeń i przedstawił:

Podstawą faktyczną dla składanego wniosku jest zdarzenie związane z procesem przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę prawa handlowego (...) prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (...) podjął czynności prawne mające na celu przekształcenie działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą (...) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w oparciu o art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Przekształcenie nastąpiło 2018 r. z dniem przekształcenia, powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki przekształconego przedsiębiorcy, co oznacza, iż kontynuuje działalność prowadzoną dotychczas przez (...).

Pracownicy Wnioskodawcy z dniem przekształcenia stali się pracownikami powstałej spółki Z ograniczoną odpowiedzialnością

Wnioskodawca zwraca się o interpretację przepisów w zakresie prawidłowego obliczania składki wypadkowej, po dniu dokonania przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą (...) w spółkę z ograniczona odpowiedzialnością, w oparciu o art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

W związku z powyższym, mając na względzie przepisy art. 2 pkt 8-12, art. 27-36 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1376 z późn. zm.) w zw. z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie zróżnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (t.j.. Dz. U. z 2016 r. poz. 1005) Wnioskodawca wnosi o wskazanie prawidłowego postępowania w celu wyliczenia składki wypadkowej jak niżej:

* czy przekształcona spółka traktowana jest jako nowy płatnik i powinna na 2019 rok we własnym zakresie wyliczyć procent składki wypadkowej na podstawie PKO?

* czy przekształcona spółka powinna złożyć informacje ZUS IWA, biorąc pod uwagę cały rok 2018, a co za tym idzie procent składki będzie naliczony przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie obecnych w składanych we wcześniejszych latach deklaracji ZUS IWA.

W związku z powyższym. Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczeń na zasadach ogólnych.

Pismem z dnia 18 lutego 2019 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie braków formalnych złożonego wniosku poprzez:

* dokonanie opłaty za drugi stan faktyczny,

* przedstawienie własnego stanowiska w sprawie, oraz

* wypowiedzenie się odnośnie umocowania do podpisania wniosku o wydanie

interpretacji indywidualnej dla Prokurenta - w Krajowym

Rejestrze Sądowym ww. nie jest ujawniony jako prokurent, do wniosku nie dołączono również odrębnego pełnomocnictwa dla Pana (...)

W odpowiedzi na powyższe Wnioskodawca w dniu 25 lutego 2019 r. dokonał stosownej opłaty za drugi stan faktyczny w kwocie 40,00 zł., następnie w dniu 4 marca 2019 r. złożył wniosek uzupełniony o własne stanowisko w sprawie oraz opatrzony podpisem Prezesa Zarządu Spółki jako osoby umocowanej do podpisania wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w sprawie. W opinii Wnioskodawcy, mając na względzie przepisy art. 2 pkt 8-12, art, 27-36 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeni społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tj. Dz. U. z 2018 r. por. 1376 z późn. zm.) ww. z załącznikiem nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie zróżnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1005) po dniu dokonania przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą (...) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka traktowana jest jako nowy płatnik i powinna wyliczyć samodzielnie procent składki wypadkowej na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji przepisów z zakresu ubezpieczeń na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwe) państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna).

W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy: dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje Interpretacje Indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy. Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza, ze w postępowaniu w sprawie wydania interpretacji Indywidualnej wszczętym na skutek złożenia wniosku na podstawie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców, Zakład nie ma uprawnień do prowadzenia w tym trybie postępowania wyjaśniającego czy też dowodowego co do zawartego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zaistniałego stanu faktycznego. Wydając interpretację organ nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy Indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Pełną wiedzę o stanie faktycznym czerpie wyłącznie z wniosku Wnioskodawcy nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości, Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i chronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu Wysokość stopy procentowej składek na ubezpieczenia określa art. 2? ust. 1 ustawy z dnia 18 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 300), natomiast zasady różnicowania stopy procentowej składek na ubezpieczenie wypadkowe określają przepisy ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1376 ze zm.).

Z przepisów ustawy i dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych wynika, ze wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe jaką zobowiązany jest stosować płatnik składek ustala się na okres roku składkowego obejmującego okres od dnia 1 kwietnia danego roku do dnia 31 marca następnego roku. Wysokość tej stopy jest ustalana na zasadach określonych powołaną ustawą dla wszystkich podmiotów posiadanych status płatnika składek w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych nie zawiera przepisów szczególnych dopuszczających możliwość sukcesji wysokości stopy procentowej składki pomiędzy płatnikami składek w przypadkach przejęcia innego płatnika. Zgodnie z normą zawartą w art. 7/ cytowanej wyżej ustawy, raz ustaloną stopę składki płatnik zobowiązany jest stosować w całym roku składkowym, bez względu na zmianę w trakcie roku składkowego rodzaju działalności płatnika czy liczby zgłaszanych osób do ubezpieczenia wypadkowego albo zmiany w strukturze organizacyjnej płatnika. Tym samym, jakakolwiek zmiana odnosząca się do rodzaju działalności płatnika czy liczby zgłaszanych przez niego ubezpieczonych, mająca miejsce w trakcie roku składkowego nie skutkuje koniecznością ponownego wyliczenia od daty tej zmiany - już raz ustalonej wysokości stopy procentowej składki.

Obowiązek posługiwania się w danym roku składkowym określoną wysokością stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe przez danego płatnika składek nie może być postrzegany jako zobowiązanie czy uprawnienie, które przechodziłoby na następcę prawnego, ponieważ obowiązek posługiwania się określoną wysokością stopy procentowej składki, ustaloną na zasadach wskazanych w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, wynika wprost z przepisów tej ustawy. Płatnik spełniający określone ustawą warunki jest zobowiązany do stosowania danej wysokości stopy procentowej składki Zobowiązanie to wygasa wraz z ustaniem pełnienia funkcji płatnika albo z zakończeniem danego roku składkowego. Od nowego roku składkowego obowiązująca płatnika stopa procentowa jest ustalona na nowo.

Z art. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika, ze płatnikiem składek jest m.in. pracodawca w stosunku do pracowników czy jednostka organizacyjna lub osoba fizyczna pozostająca z inna osobą fizyczną w stosunku prawnym uzasadniającym objęcie tej osoby ubezpieczeniami społecznymi. Powołana ustawa nie reguluje kwestii związanych z przekształceniami płatników składek, a tym samym nie rozstrzyga czy w wyniku przekształceń, w obrocie prawnym powstaje nowy płatnik składek, czy też jest to nadal ten sam podmiot działający jedynie w zmienionej formie organizacyjno-prawnej. Tym samym, w celu rozstrzygnięcia czy danego rodzaju przekształcenie skutkuje powstaniem nowego podmiotu w obrocie prawnym, należy stosować właściwe dla danej formy organizacyjnej podmiotu, przepisy regulujące kwestie ustrojowe, tj. określające tryb i zasady powstania, likwidacji jak i przekształceń tych podmiotów. Dla oceny czy mamy do czynienia z nowym płatnikiem czy tez nic, nie jest rozstrzygający takie fakt, czy w wyniku przekształcenia nastąpiło przejęcie pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Przejęcie pracowników w tym trybie skutkuje jedynie powstaniem odpowiedzialności solidarnej pracodawcy przejmującego pracowników i dotychczasowego płatnika w zakresie zobowiązań wynikających ze stosunku pracy powstałych przed przejściem części zakładu pracy na innego pracodawcę.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że działalność gospodarczą prowadzona pod firmą (...) uległa przekształceniu w spółkę prawa handlowego tj. w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie nastąpiło (...) 2018 r.

Z dniem przekształcenia, powstała spotka z ograniczoną odpowiedzialnością wstąpiła we wszelkie prawa i obowiązki przekształconego przedsiębiorcy, co oznacza, iż kontynuuje działalność prowadzoną dotychczas przez Pracownicy Wnioskodawcy z dniem przekształcenia stali się pracownikami powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, ze w okresie od (...) 2018 r., tj. od daty zarejestrowania płatnika składek i zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych pracowników Wnioskodawcę obowiązuje ustalona stopa procentowa wyliczona w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych tj. przy uwzględnieniu rodzaju działalności według PKD ujętego w rejestrze REGON,

Zapis art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje jednoznacznie, że nie każda sprawa leżąca we właściwości organu jest możliwa do rozstrzygnięcia przez wydanie interpretacji w tym trybie W konsekwencji, w przypadku, gdy wniosek o wydanie Interpretacji Indywidualnej zostanie złożony w sprawie nie odnoszącej się do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę w jego indywidualnej sprawie daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, Zakład obowiązany jest odmówić wydania takiej interpretacji.

Wskazany w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych katalog spraw, które mogą zostać rozpatrzone poprzez wydanie decyzji w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców, obejmuje kwestie związane z obowiązkiem świadczenia daniny publicznej, w tym składek na ubezpieczenia społeczne, natomiast nie obejmuje spraw z zakresu obowiązków dotyczących informacji ZUS IWA.

W konsekwencji uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 15 lutego 2019 r., uzupełniony w dniu 25 lutego 2019 r. oraz 4 marca 2019 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za: prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie zasad ustalania stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla Wnioskodawcy zarejestrowanego jako płatnika składek od dnia 2018 r. tj. po przekształceniu firmy (...) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, oraz odmawia wydania interpretacji indywidualnej w przedmiocie obowiązków dotyczących złożenia informacji ZUS IWA za 2018 r.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 7 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców mniejsza decyzja me jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu Jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl