WPI/200000/43/176/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników korzyści materialnych w postaci finansowania przez pracodawcę części odpłatności za abonament medyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/176/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników korzyści materialnych w postaci finansowania przez pracodawcę części odpłatności za abonament medyczny.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 20 lutego 2018 r. przez spółkę (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników korzyści materialnych w postaci finansowania przez Pracodawcę części odpłatności za abonament medyczny.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez spółkę (...).

Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z postanowieniami obowiązującego w Spółce regulaminu wynagradzania, umożliwia swoim pracownikom zakup abonamentu medycznego umożliwiającego dostęp do usług medycznych oraz Karty (...) lub innej podobnej wybranej przez Wnioskodawcę umożliwiającej dostęp do usług rekreacyjno - sportowych, po cenach niższych niż detaliczne. Różnica pomiędzy wartością płaconą przez pracownika a wartością detaliczną jest pokrywana przez Wnioskodawcą.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie, czy wyżej opisane przychody pracowników w postaci korzyści materialnych wynikających z regulaminu wynagradzania, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W ocenie Wnioskodawcy, wyżej opisane przychody pracowników w postaci korzyści materialnych wynikających z regulaminu wynagradzania, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne ww. usług, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody - korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wyżej opisane przychody pracowników w postaci korzyści materialnych wynikających z możliwości zakupu po cenach niższych niż detaliczne ww. usług, wypełniają wszystkie przesłanki uzasadniające stosowanie wobec nich ww. § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia tj. stanowią korzyści materialne, wynika to z obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania i korzyści te powstają na skutek nabycia określonych artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że stanowisko zaprezentowane powyżej znajduje odzwierciedlenie w argumentacji dotychczas prezentowanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Do tej pory ZUS wskazywał, jak w interpretacji indywidualnej z 28 lipca 2016 r. (znak: DI/100000/43/624/2016), że składek nie nalicza się od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialna wynikającą z ww. przepisów " (...) a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr (...)". Analogiczne stanowisko przedstawił ZUS w interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2016 r. (znak: DI/100000/43/1024/2016), czy też w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2017 r. (znak: WPI/200000/43/366/2017).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 20 lutego 2018 r. Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem w kwestii wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialnych związanych z uprawnieniem pracowników do zakupu po cenie niższej niż detaliczna abonamentu medycznego oraz Karty (...) lub innej podobnej wybranej przez Wnioskodawcę umożliwiającej dostęp do usług rekreacyjno - sportowych, a do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w kwestii wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści wynikającej z zakupu po cenie niższej niż detaliczna abonamentu medycznego.

Zasady ustalania istnienia obowiązku opłacania i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym w treści wniosku wskazaniu dotyczącym powyższego zakresu.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku złożonego w dniu 20 lutego 2018 r. wynika, że Wnioskodawca, zgodnie z postanowieniami regulaminu wynagradzania, umożliwia pracownikom zakup abonamentu medycznego umożlwiającego dostęp do usług medycznych po cenach niższych niż detaliczne, pokrywając różnice pomiędzy wartością płaconą przez pracownika a wartością detaliczną. Pracownicy uzyskują przychód w postaci korzyści materialnych polegających na uprawnieniu do zakupu usługi po cenach niższych niż detaliczne. W świetle powyższego, korzyści uzyskiwane przez pracowników w związku z pokrywaniem przez Spółkę części odpłatności za abonament medyczny, podlegają, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników korzyści materialnych w postaci finansowania przez Pracodawcę części odpłatności za abonament medyczny, uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. lOa ust. 2 i ust. 3 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl