WPI/200000/43/170/2018 - Brak obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w okresie oddelegowania do Innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/170/2018 Brak obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w okresie oddelegowania do Innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy i dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. Z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...)

* za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w okresie oddelegowania do Innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze,

* odmawia wydania Interpretacji w części dotyczącej ustalenia prawidłowego sposobu wypełnienia dokumentów ZUS ZSWA oraz ZUS DRA.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż pracownik zatrudniony jest na stanowisku kierowcy autobusowego. Pracownik pracuje cały etat. Opłacana jest za niego składka na Fundusz Emerytur Pomostowych. Ze względu na potrzeby pracodawcy będzie oddelegowany na inne stanowiska pracy, które me zalicza się do pracy w warunkach szczególnych Okres oddelegowania będzie wyglądał różnie (np. kilka pojedynczych dni w miesiącu lub cały tydzień lub cały miesiąc) Oddelegowanie pracownika będzie w formie pisemnej i umieszczone w aktach osobowych pracownika

Wnioskodawca powziął wątpliwość jak prawidłowo powinno się naliczać Fundusz Emerytur Pomostowych? Czy odliczać od czasu pracy okres oddelegowania i płacić FEP tylko za pracę kierowcy autobusowego? Czy w momencie wystawiania dokumentu ZUS ZSWA odliczać okresy oddelegowania? Sporządzając deklarację ZUS DRA w bloku IX 01 należy podać liczbę pracowników, za których jest opłacana składka na FEP - według zgłoszonych osób do FEP czy według stanu u dany miesiąc (czy jeżeli pracownik choruje cały miesiąc lub jest na świadczeniu rehabilitacyjnym i nie ma opłaconej składki, ale jest zgłoszony do FEP to czy trzeba odliczyć taką osobę z ogólnej' liczby ubezpieczonych?)

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnia pracownika w pełnym etacie W umowie o pracę ma dwuczłonowe stanowisko: dyspozytor ruchu - kierowca autobusowy Wnioskodawca zadaje pytanie, co w przypadku, kiedy dany pracownik przepracuje cały miesiąc Jako kierowca autobusowy lub jako dyspozytor ruchu, a co w przypadku, kiedy w ciągu miesiąca pracuje zarówno jako kierowca (np około 10 dni), jak i dyspozytor ruchu (πp. około 6 dni). Czy za takiego pracownika należy opłacać składkę na FEP oraz w jaki sposób wykazać go na druku /US ZSWA /daniem Wnioskodawcy, składka na FEP powinna być odprowadzana tylko za okresy pracy na stanowisku kierowcy autobusowego (jeżeli pracownik został czasowo przeniesiony do wykonywania pracy na stanowisku, które nie zostało zakwalifikowane jako praca szczególna, zatem odpowiednio za ten okres składka na FEP jest nienależna)

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publiczne) oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w Jednym wniosku o wydanie Interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego Wobec faktu, Iż we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem w kwestii ustalenia obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego na stanowisku: kierowca autobusowy oraz za pracownika zatrudnionego na stanowisku: kierowca autobusowy - dyspozytor ruchu, natomiast do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w pierwszym z przedstawionych przez Wnioskodawcę zakresów Zasady i tryb opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych oraz zasady finansowania emerytur pomostowych określają przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r o emeryturach pomostowych (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 664 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 35 powołanej powyżej ustawy, płatnik składek zobowiązany jest do opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika urodzonego po 31 grudnia 1948 r., który wykonuje, wymienione w wykazach stanowiących załącznik do ww. ustawy, prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze Obowiązek ten powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania przez niego pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o którym mowa w art. 3 ust. 1 i ust. 3 powołanej ustawy, jednakże nie wcześniej niż od 1 stycznia 2010 r, a ustaje z dniem zaprzestania wykonywania tych prac.

Okres od dnia rozpoczęcia wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia zaprzestania wykonywania tej pracy należy rozumieć jako okres od dnia zatrudnienia na stanowisku pracy, na którym wykonywana jest praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze do dnia ustania zatrudnienia na tym stanowisku. Wskazać przy tym należy, iż płatnik składek zobowiązany Jest opłacać składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych za wszystkich pracowników spełniających powyższe warunki.

Zatem, składka na Fundusz Emerytur Pomostowych powinna być opłacana od wszystkich wynagrodzeń stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przysługujących za okres zatrudnienia w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. Tym samym obowiązek opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych nie dotyczy tych składników wynagrodzenia, które są należne za okresy pracy, w którym praca w szczególnych warunkach lub o szczególnych charakterze nie była wykonywana.

Powyższe oznacza, że w sytuacji gdy pracownik, który jest zatrudniony w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze, zostanie oddelegowany do wykonywania innej pracy, nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, to od wynagrodzenia należnego za okres skierowania nie istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy, Oddział uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za pracownika zatrudnionego w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w okresie oddelegowania do innej pracy nie będącej pracą w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Ponadto, zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji, jednakże w ściśle określonym katalogu spraw wymienionych w art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Powyższe jednoznacznie przesadza, iż nie każda sprawa leząca we właściwości organu lub państwowej jednostki organizacyjnej jest możliwa do rozpatrzenia w trybie art. 10, a także nie każdy przepis może podlegać Interpretacji na podstawie ustawy o swobodne działalności gospodarczej w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Przedmiotem Interpretacji mogą być wyłącznie te sprawy, z których wynika obowiązek świadczenia przez Wnioskodawcę (Przedsiębiorcę) daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne Zatem, przedmiotu wniosku nie mogą stanowić zasady składania i wypełniania przez płatnika składek dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Tym bardziej nie jest możliwe wypowiedzenie się przez Zakład w powyższym trybie, co do sposobu wypełnienia formularza ZUS ZSWA służącego do przekazywania przez Wnioskodawcę informacji o pracownikach pracujących w szczególnych warunkach lub realizujących obowiązki służbowe o szczególnym charakterze.

W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odmawia wydania pisemnej interpretacji w przedmiocie ustalenia prawidłowego sposobu wypełnienia dokumentów ZUS ZSWA oraz ZUS DRA

Jednocześnie wskazać należy, li odmowa wydania pisemnej interpretacji nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do wystąpienia w przedmiotowej sprawie do właściwej pod względem miejscowym terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z zapytaniem na zasadach ogólnych regulowanych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1257),

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji Lublin, marca 2018 r.

Opublikowano: www.zus.gov.pl