WPI/200000/43/168/2014 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/168/2014 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 lutego 2014 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczeń medycznych w części finansowanej przez pracodawcę przysługujących na podstawie zarządzenia Prezesa Zarządu Spółki.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, iż podpisał umowę Grupowego Ubezpieczenia na Życie i Zdrowie z firmą ubezpieczeniową (...) Pracownicy, którzy przystąpili do ubezpieczenia będą objęci ochroną ubezpieczeniową gwarantującą wypłatę określoną w umowie świadczeń pieniężnych w przypadku zajścia określonych zdarzeń dotyczących sfery ich życia lub zdrowia. W ramach zawartej umowy będą korzystali z usług medycznych i szczepień ochronnych, objętych zakresem ubezpieczenia a także świadczeń zmniejszających koszty zakupu leków w aptece. Składka miesięczna jest finansowana przez zakład i pracownika po 50% należnej składki.

Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie została wprowadzona dopłata 50% należnej składki na ww. ubezpieczenie dla każdego pracownika, który przystąpi do ubezpieczenia.

Wnioskodawca jako podstawę prawną wskazał § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) "Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: (...) 26) korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów

Jednocześnie katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego powyżej rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów opieki medycznej, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Należy przy tym podkreślić, iż wskazany przepis uzależnia możliwość zastosowania wyłączenia określonego świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne od zawarcia zapisu o prawie do tegoż świadczenia w obowiązującym u pracodawcy układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania lub przepisach o wynagrodzeniu.

Z powyższego wynika, iż uprawnienie do zastosowania wyłączenia określonego świadczenia z podstawy wymiaru składek, powinno być uwzględnione w akcie należącym do ustawowego katalogu źródeł prawa pracy. Obowiązujące przepisy definiując prawo pracy wskazują na art. 9 Kodeksu pracy. Zgodnie z jego treścią przez prawo pracy rozumie się przepisy Kodeksu pracy oraz przepisy innych ustaw i aktów wykonawczych, określające prawa i obowiązki pracowników i pracodawców, a także postanowienia układów zbiorowych pracy i innych opartych na ustawie porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów określających prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Wynika stąd, że zarządzenie Prezesa Spółki nie należy do katalogu źródeł prawa pracy, więc jego postanowienia nie mają charakteru "przepisów o wynagradzaniu".

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że świadczenie w postaci dodatkowych usług medycznych i szczepień ochronnych objętych Grupowym Ubezpieczeniem na Życie i Zdrowie tzw. Pakietem Medycznym za części odpłatnością pracownika będzie miało źródło w (...).

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcy stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedsiębiorcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne wartości świadczeń medycznych w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujących na podstawie (...)

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nic jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy i dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl