WPI/200000/43/1467/2014 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1467/2014 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 672 ? późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 12 grudnia 2014 r. przez przedsiębiorcę (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców kwot wypłaconych diet do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, oraz

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców kwot wypłaconych ryczałtów za nocleg do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: (...) reprezentowanej przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż jest agencją pracy tymczasowej, której celem jest dostarczenie wykwalifikowanej kadry pracowniczej formom transportowym. Spółka zamierza zawrzeć z osobami fizycznymi (zwanymi dalej zleceniobiorcami) umowy cywilnoprawne, których integralną część stanowią Ogólne Warunki Umowy (zwane dalej OWU). Z treści zawartych umów cywilnoprawnych wynika, że Spółka będzie wypłacała zleceniobiorcom diety i inne należności. Przy czym diety krajowe będą wypłacane w wysokości przewidzianej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz. warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (zwanego dalej: rozporządzeniem o podróżach służbowych), zaś diety zagraniczne będą wypłacane do wysokości określonej w tym rozporządzeniu. Oznacza to, że kierowca jadący do np. Niemiec za jeden dzień podróży służbowej na terenie Niemiec otrzyma dietę w przedziale od (...) zł do (...) Euro. Zabieg taki jest podyktowany analogicznym brzmieniem art. 775 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, gdzie ustawodawca określił, że postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dicta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określonej dla pracownika

Jednocześnie korzystając z zasady swobody umów oraz nie wypaczając sensu i celu podróży służbowej kierowców transportu międzynarodowego i krajowego, na podobnych, zasadach Wnioskodawca będzie wypłacał ryczałty za nocleg (inne należności). Podstawą wypłaty ryczałtu za nocleg będą przepisy OWU, które stanowią integralną część umowy. Z warunków OWU wynikać będzie, iż w ramach indywidualnych ustaleń zleceniodawca może przyznać zleceniobiorcy ryczałtowy zwrot kosztów za nocleg, z tym zastrzeżeniem, iż maksymalna wartość ryczałtu nie może przekraczać kwoty limitu przewidzianego w załączniku do rozporządzenia o podróżach służbowych albo innej kwoty zwolnione; na podstawie odrębnych przepisów z opodatkowania lub podstawy wymiaru składek, chyba, że zleceniodawca ustalił ze zleceniobiorcą na piśmie inne zasady liczenia kosztów wyjazdów krajowych i zagranicznych. Zapis ten podobnie jak zapis przy dietach powstał w celu wykluczenia ryzyka związanego z. zarzutem dyskryminacji osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, to oni bowiem mieliby mniej preferencyjne zasady rozliczania wszystkich należności związanych z podrożą służbową niż osoby wykonujące podobne obowiązki na podstawie umowy o pracę Odpowiednikiem tego na gruncie prawa pracy jest art. 775 § 3 kodeksu pracy, z którego wynika, ze warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u pracodawcy komercyjnego" określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowę o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania

W rezultacie, w ramach regulacji wynikających z umowy oraz OWU wypłacany przez Spółkę ryczałt za nocleg nie będzie przekraczał kwoty określonej w rozporządzeniu o podróżach służbowych albo innej kwoty zwolnionej na podstawie odrębnych przepisów z opodatkowania lub podstawy wymiaru składek.

Oznacza to. iż wypłacony ryczałt za nocleg będzie zawsze dotyczył sytuacji gdy zleceniobiorca (kierowca transportu międzynarodowego krajowego) nie miał zapewnionego noclegu zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów SN z 12 czerwca 2014 r. (sygn. akt II PZP 1/14), a tym samym ryczałt za nocleg zgodnie z w/porządzeniem o podróżach służbowych będzie należny Jednakże nie zawsze Spółka po powstaniu okoliczności uzasadniających wypłatę będzie chciała naliczyć i wypłacać wszystkie ryczałty za nocleg, które powinny zleceniobiorcy zostać wypłacone. Oznacza to. iż wnioskodawca nie wypłaci ryczałtu za nocleg mimo spełnienia przesłanek wynikających z rozporządzenia o podróżach służbowych.

Ponadto w celu skrócenia czasu realizacji wypłaty należności dla zleceniobiorców będących kierowcami transportu międzynarodowego. Spółka dokonuje wypłaty po ustaleniu i autoryzowaniu kwoty należności poprzez elektroniczne środki komunikacji elektronicznej (telefon, poczta elektroniczna). tzn. bez podpisu zleceniobiorców.

W przedstawionej sytuacji Wnioskodawca powziął wątpliwość w następujących kwestiach.

Czy wypłacane diety (krajowe i zagraniczne) zleceniobiorcy na warunkach określonych wstanie taktycznym do wysokości określonej w § 2 ust. 1 pkt 15 w związku z. § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. z dnia 29 grudnia 1998 r.) będą zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne? Czy wypłacane ryczałty za nocleg zleceniobiorcy na warunkach określonych w stanie faktycznym, do wysokości określonej w § 2 ust. 1 pkt 15 w związku z § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będą zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Płatnik podkreśla, iż jego intencją jest uzyskanie pisemnej interpretacji w przedmiocie zakresu obowiązku płacenia składek na ubezpieczenia społeczne, w żadnym wypadku nie chce uzyskać pisemnej interpretacji w zakresie szeroko rozumianego prawa pracy bądź cywilnego.

Zdaniem Spółki, diety oraz ryczałty za nocleg (inne należności), wypłacone na warunkach określonych w stanie faktycznym do wysokości określonej w § 2 ust. 1 pkt 15 w związku z § 5 pkt 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będą zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeżeli będą wypłacane do wysokości wynikającej z rozporządzenia o podróżach służbowych.

Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 5 pkt 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych oraz osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia Jednocześnie na mocy § 2 ust. 1 pkt 15 tegoż rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody w postaci diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju lub poza granicami kraju (z zastrzeżeniem pkt 17, który w analizowanej sytuacji nie ma zastosowania). Z przedstawionych wyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu podlegają diety i inne należności, które otrzymają zleceniobiorcy od zleceniodawcy, jeżeli są przyznawane do wysokości wynikającej z przepisów rozporządzenia o podróżach służbowych. Do analogicznych konkluzji należy dojść odnośnie wypłacanych ryczałtów za nocleg, zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 pkt 15 w związku z § 5 pkt 2 rozporządzenia składkowego zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe są również inne należności" do wysokości określone; w przepisach rozporządzenia o podróżach służbowych. Bez wątpienia innymi należnościami wynikającymi z rozporządzenia o podróżach służbowych oraz rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe są ryczałty na nocleg Skoro zatem wypłata zarówno diet jak i innych należności z tytułu podróży służbowych w kraju, jak i za granicą nastąpi do wysokości określonych w rozporządzeniu o podróżach służbowych, zaś limit ten jest górną granica należności zwolnionych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, stąd tez ich wypłata do tej wysokości nie powinna stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

W opinii Spółki, w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest możliwość zmniejszenia wypłacanej diety z. tytułu podróży zagranicznej do wysokości nawet diety krajowej bądź ryczałtu za nocleg, a także wypłata należności z tytułu podróży służbowych bez podpisu zleceniobiorcy. Wynika to bowiem z faktu, iż o możliwości skorzystania ze zwolnienia decyduje wyłącznie maksymalna kwota świadczenia. Tym samym ciężar zwolnienia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest przesunięty z zasad ich wypłacania mu wielkość przekazanych należności, z tym zastrzeżeniem aby nadal one realizowały cel nałożony przez ustawodawcę, a nie były ukrytym wynagrodzeniem. Analogiczne zasady dotyczą pracowników jak wynika bowiem z art. 775 § 4 Kodeksu pracy, postanowienia układu zbiorowego pracy, regulaminy wynagradzania lub umowy o prace nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju lub po/a granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju określona dla pracownika o którym mowa w § 2. Jednocześnie zaś art. 775 § 3 Kodeksu pracy, z którego wynika, że warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi zatrudnionemu u "pracodawcy komercyjnego" określa się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania.

Skoro zatem przepisy prawa pracy dopuszczają możliwość zastosowania diet (art. 775 § 4 Kodeksu pracy) i ryczałtów za nocleg (art. 775 § 3 Kodeksu pracy) niższych niż obowiązujące w przepisach rozporządzenia o podróżach służbowych w stosunku do pracowników odbywających podróż służbową, nie ma przeszkód aby odpowiednio zastosować ww. regulacje w stosunku do zleceniobiorców. Oczywiście odpowiednie zastosowanie tych regulacji nie będzie polegało na ich zawarciu w przepisach układu zbiorowego pracy, regulaminie wynagradzania czy tez umowie o pracę. Wyżej wymienione regulacje dotyczą bowiem tylko i wyłącznie pracowników a nie zleceniobiorców. Stąd też prawidłowym postępowaniem jest odpowiednie zastosowanie art. 775 § 3 i 4 Kodeksu pracy w związku z przepisami rozporządzeniu o podróżach służbowych, poprzez umieszczanie takich klauzul w umowie zlecenia lub OWU.

Tym samym skoro w celu wykluczenia ryzyka dyskryminacji zleceniobiorca stosuje podobne regulacje jak pracodawca na gruncie przepisów prawa pracy i jednocześnie przepisy rozporządzenia składkowego nie stoją w opozycji do tego rozwiązania (wręcz je sankcjonują poprzez brzmienie § 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczeniu emerytalne i rentowe), stąd też jest to kolejny argument potwierdzający, iż uprawnione jest stanowisko Wnioskodawcy, że wypłacone diety i ryczały za nocleg do kwot określonych w przepisach rozporządzenia o podróżach służbowych są zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, na zakres zwolnienia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przekazywanych diet w żaden sposób nie ma wpływu brak podpisu zleceniobiorcy na dokumencie rozliczeniowym delegacji. Żaden przepis rozporządzenia o podróżach służbowych nie przewiduje bowiem, iż do prawidłowego rozliczenia delegacji konieczny jest podpis pracownika bądź zleceniobiorcy. Przyjmując odmienne stanowisko (które nie wynika bezpośrednio z przepisów prawa) doszlibyśmy do konkluzji, zgodnie z która fizyczny podpis pracownika! zleceniobiorcy kreowałby należność roszczenie pracownika o wypłatę diety i innych należności mimo np. braku fizycznego wyjazdu w podróż służbową do innego kraju Podpis zleceniodawcy ma zatem charakter wyłącznie materialno techniczny, gdyż źródłem zobowiązania do wypłaty należności z. tytułu podróży jest odbycie samej podróży zatem czynność faktyczna oraz odpowiednie postanowienia umowy zlecenia oraz OWI, które kreują źródło tej należności. Prawidłowy zakres oraz wysokość należności z tytułu podróży służbowej wylicza Zleceniodawca na podstawie prowadzonej przez niego ewidencji komputerowej poprzedzonej bezpośrednim uzgodnieniem należności że zleceniobiorca (który na koniec danego okresu rozliczeniowego może przebywać nawet kilkaset kilometrów od siedziby Zleceniodawcy) za pomocą telefonu bądź poczty elektronicznej. Działanie takie nie tylko jest podyktowane szybkim obiegiem dokumentów oraz bezzwłoczna wola wypłaty należności przysługujących Zleceniodawcy, ale przede wszystkim, z uwagi na charakter wykonywanych czynności (transport międzynarodowy), możliwym fizycznym brakiem zleceniobiorców w siedzibie Zleceniodawcy na koniec każdego okresu rozliczeniowego. Jednocześnie po stronie Zleceniodawcy po uzgodnieniu wartości przysługujących należności z tytułu podróży wykonywanej w danym okresie rozliczeniowym, będzie powstawało zobowiązanie do wypłaty tych należności, zaś po stronic zleceniobiorcy roszczenie o ich wypłatę. Ponadto Zleceniobiorca na zasadach ogólnych Kodeksu cywilnego będzie miał roszczenie o ewentualne uzupełnienie tych należności, gdy z to właśnie umowa oraz OWU będą źródłem ich wypłaty a nie podpis na rozliczeniu delegacji.

Podsumowując wypłacane przez Wnioskodawcę w przedstawionym stanie faktycznym diety i inne należności są zwolnione z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku, gdy są one wypłacane do wysokości określonej w odrębnych przepisach tj. rozporządzeniu o podróżach służbowych,

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualne) sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne reguluje ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie wykonawcze Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z. dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowego ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 161. poz. 1 106 z późn. zm.).

W myśl art. 18 ust. 1, 3 i 7 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla zleceniobiorcy stanowi uzyskany z tytułu wykonywanej umowy przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

W konsekwencji, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne będą stanowiły wszystkie otrzymane lub postawione do dyspozycji należności przysługujące zleceniobiorcy, wymienione w katalogu zawartym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba ze na podstawie stosownych przepisów zostały wyłączone z podstawy ustalania składek.

Na mocy § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, grupa przychodów została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 5 ust. 2 tego rozporządzenia, w treści obowiązującej od 1 sierpnia 2010 r. przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

W sytuacji otrzymywania przez zleceniobiorcę świadczeń finansowych z tytułu przebywania w podróży noszącej znamiona podróży służbowej zastosowanie będzie miał § 2 ust. 1 pkt 15 wskazanego rozporządzenia, zgodnie z którym co do zasady podstawy wymiaru składek nie stanowią diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17

Powyżej wskazane wyłączenie ma odpowiednie zastosowanie do zleceniobiorców w sytuacji kiedy określone czynności wynikające z zawartej umowy wykonywane są poza miejscem ustalonym w umowie jako miejsce świadczenia pracy lub usługi, jeżeli stosowne postanowienia zawartych z nimi umów lub przepisy odrębne przewidują zwrot tych należności do wysokości określonej przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U z 2013 r. poz. 167).

Z treści wniosku z dnia 11 grudnia 2014 r. wynika, że wnioskodawca wypłaca kierowcom zatrudnionym na podstawie umów zlecenia diety krajowe w wysokości przewidzianej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalaniu należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej oraz diety zagraniczne do wysokości przewidzianej w tym rozporządzeniu. Wnioskodawca wskazał ponadto, ze zasady przyznawania diet określone zostaną w Ogólnych Warunkach Umownych lub w umowie zlecenia.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców kwot wypłaconych diet do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej za prawidłowe.

W zakresie drugiego z przedstawionych zagadnień wnioskodawca poinformował, iż wypłaca zleceniobiorcom wynikający z Ogólnych Warunków Umowy ryczałtowy zwrot kosztów za nocleg do wysokości limitu przewidzianego w załączniku do rozporządzenia o podróżach służbowych albo innej kwoty zwolnionej na podstawie odrębnych przepisów z opodatkowania lub podstawy wymiaru składek, chyba że zleceniodawca ustalił ze zleceniobiorcą inne zasady liczenia kosztów wyjazdów krajowych i zagranicznych.

Kwota powyższego ryczałtu za nocleg zgodnie z wskazanym § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców do wysokości określonej w przepisach w-sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

W konsekwencji Zakład uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w kwestii nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców kwot wypłaconych ryczałtów za nocleg do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że w trybie wydawania decyzji z wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani dowodowego, a jedynie dokonuje wykładni mających zastosowanie w określonym stanie faktycznym zdarzeniu przyszłym przepisów opierając się na treści wniosku. Ponadto Zakład jest ograniczony treścią art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych co do zakresu tematyki podlegającej pisemnej interpretacji. W konsekwencji Zakład Ubezpieczeń Społecznych w niniejszej decyzji nie odnosi się do zgodności z prawem i aktualnie prezentowanym orzecznictwem sadowym przedstawionych przez Wnioskodawcę zasad wypłaty diet i ryczałtów za nocleg, w tym kwestii dotyczących obowiązku wypłaty ryczałtu za nocleg, a także sposobu prawidłowego rozliczenia delegacji czy czynności materialne technicznych takich jak podpis zleceniobiorcy na dokumencie rozliczeniowym delegacji, gdyż powyższe stanowi zagadnienie nie podlegające interpretacji przez organ w trybie wynikającym z art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążącą dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl