WPI/200000/43/1455/2017 - Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń członków rad nadzorczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1455/2017 Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń członków rad nadzorczych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 grudnia 2017 r. przez (...) w sprawie w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń członków (...) oraz odmawia wydania interpretacji w przedmiocie możliwości skorygowania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od 1 stycznia 2015 r.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z postanowieniami Statutu (...) organami (...) są Rada i Zarząd (...).

Rada (...) składa się z 6 do 8 członków powoływanych i odwoływanych przez Prezydenta Miasta (...). Do zakresu działania Rady (...) należy: uchwalanie Regulaminu Zarządu (...), rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu (...) i udzielanie mu corocznie absolutorium, wnioskowanie w sprawie wynagrodzenia dla Dyrektora (...) oraz pozostałych członków Zarządu (...), rozpatrywanie i rozstrzyganie wniosków przedstawionych przez Zarząd, rozpatrywanie zgłaszanych przez Zarząd propozycji zmian w Statucie (...) i przedstawianie ich w formie projektu zarządzenia Prezydentowi Miasta zatwierdzanie struktury organizacyjnej (...) przedstawionej przez Zarząd, zatwierdzanie zasad wynagradzania pracowników (...) przedstawionych przez Zarząd, uchwalanie rocznych i wieloletnich programów działania, kontrolowanie stanu majątkowego, rozpatrywanie oraz zatwierdzanie bilansu oraz rachunku zysków i strat, przedstawianie Prezydentowi Miasta (...) wniosku w formie projektu uchwały Rady Miasta (...) o podjęcie decyzji o likwidacji. wnioskowanie o podjęcie decyzji o przystąpieniu (...) do spółek i innych fundacji, nadzór nad realizacją głównych kierunków działania. Na mocy Uchwały Zarządu (...) członkowie Rady (...) otrzymują wynagrodzenie ryczałtowe w kwocie przekraczającej 200,- zł tytułem zwrotu kosztów poniesionych w związku z udziałem w każdym posiedzeniu. Przychody otrzymywane przez te osoby są zaliczane do przychodów z działalności wykonywanej osobiście na podst. Art. 13 pkt 7 ustawy o p.d.o.f. i (...) jako płatnik pobiera zaliczki na podatek dochodowy. Na podstawie Art 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych począwszy od 1 stycznia 2015 r. od przychodów uzyskiwanych przez członków Rady (...) z tytułu pełnionej funkcji opłaca składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne i rentowe) również w sytuacji, gdy osoby te dodatkowo spełniają warunki do objęcia ich tymi ubezpieczeniami z innych tytułów lub mają ustalone prawo do emerytury lub renty. Podsumowując, po zmianie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadzających z dniem 1 stycznia 2015 r. obowiązkowe ubezpieczenie społeczne w przypadku członków rad nadzorczych uznała, że przychody uzyskiwane przez członków Rady (...) jako odrębnego od zarządzającego organu kontroli i nadzoru na podstawie Art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podlegają obowiązkowi ubezpieczeń emerytalno-rentowych. W związku z powyższym (...), zgłosiła z dniem 01.01.2015 r. do ubezpieczeń emerytalno- rentowych członków Rady (...) z kodem tytułu ubezpieczeń 2241 i rozliczała na raportach imiennych składki za miesiące, w których wynagrodzenie było wypłacane.

Biorąc pod uwagę dostępne interpretacje treści Art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, nakazujące pierwszeństwo wykładni językowej nad pozostałymi metodami analizy przepisów należy uznać, że skoro ustawodawca nie wymienił literalnie w powoływanym przepisie Rady (...), to przychody uzyskiwane przez członków Rady nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, a (...) ma prawo skorygowania odprowadzonych składek począwszy od 1 stycznia 2015 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparcia o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych - na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) tak, by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych prawnie w tym zakresie.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Od 1 stycznia 2015 r., zgodnie z dodanym pkt 22 do art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są członkami rad nadzorczych wynagradzanymi z tytułu pełnienia tej funkcji. Obowiązek ten dotyczy wszystkich członków rad nadzorczych, którzy pobierają wynagrodzenie z tego tytułu, bez względu na posiadanie innego tytułu i bez względu na fakt pobierania emerytury lub renty. Obowiązek ten dotyczy członków rad nadzorczych podmiotów, w których taki organ występuje. Osoby te nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu (art. 11 oraz art. 12 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). Natomiast, nie będą objęci tym obowiązkiem członkowie organów sprawujących funkcje tożsame lub zbliżone do rad nadzorczych, ale o innych nazwach.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za członków Rady (...) wynagradzanych za pełnienie tej funkcji.

Przepis art. 6 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy traktuje wyłącznie o członkach rad nadzorczych, nie odnosząc się już do członków organów podobnych czy nawet tożsamych co do zakresu kompetencji. W opisanym przypadku nie będzie więc miał zastosowania przepis art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 grudnia 2017 r. przez (...) w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od wynagrodzeń członków Rady

Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji, jednakże w ściśle określonym katalogu spraw wymienionych w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Powyższe jednoznacznie przesądza, iż nie każda sprawa leżąca we właściwości organu lub państwowej jednostki organizacyjnej jest możliwa do rozpatrzenia w trybie art. 10, a także nie każdy przepis może podlegać interpretacji na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Przedmiotem interpretacji mogą być wyłącznie te sprawy, z których wynika obowiązek świadczenia przez Wnioskodawcę (Przedsiębiorcę) daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Przedmiotu wniosku nie mogą stanowić zasady składania i korygowania przez płatnika składek dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych, a tym samym możliwość skorygowania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od 1 stycznia 2015 r.

W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odmawia wydania pisemnej interpretacji w przedmiocie możliwości skorygowania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od 1 stycznia 2015 r.

Jednocześnie wskazać należy, iż odmowa wydania pisemnej interpretacji nie pozbawia wnioskodawcy prawa do wystąpienia w przedmiotowej sprawie do właściwej pod względem miejscowym terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z zapytaniem na zasadach ogólnych regulowanych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1257).

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl