WPI/200000/43/1444/2015 - Brak obowiązku ubezpieczeń społecznych osób świadczących usługi informatyczne w ramach umowy o współpracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1444/2015 Brak obowiązku ubezpieczeń społecznych osób świadczących usługi informatyczne w ramach umowy o współpracy.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 21 grudnia 2015 r. przez: (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie braku obowiązku ubezpieczeń społecznych osób świadczących umowy o współpracę - świadczenie usług informatycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oraz

2.

odmawia wydania interpretacji w części dotyczącej potencjalnych obowiązków innych płatników składek, a także w zakresie oceny charakteru opisanej we wniosku umowy.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: (...) reprezentowanej przez doradcę podatkowego (...), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku zgłoszenia do ubezpieczeń oraz pobierania i wpłacania na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń wypłacanych osobom wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego jako "zleceniobiorcy". Powyższy wniosek został uzupełniony w zakresie formalnym i merytorycznym pismem z dnia 19 stycznia 2016 r. (wpływ do Oddziału w dniu 26 stycznia 2016 r.).

Wnioskodawca poinformował, iż jego głównym obszarem działalności będzie podwykonawstwo przy realizacji projektów informatycznych na rzecz podmiotów trzecich. Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność o charakterze agencji zatrudnienia świadcząc usługi, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 ze zm.). W związku z rozpoczęciem planowanej działalności Wnioskodawca zamierza uzyskać wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia.

Wnioskodawca zamierza zawierać umowy o współpracę z osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej - Zleceniobiorcy). Zleceniobiorcy będą zobowiązani do świadczenia usług informatycznych obejmujących rozwój i testowanie oprogramowania na rzecz podmiotów trzecich wskazanych przez Wnioskodawcę. Zakres i rodzaj usług będzie ustalany między Zleceniobiorcami, a zatrudnianymi przez Wnioskodawcę koordynatorami projektów na bieżąco w formie pisemnej, ustnej (w tym za pośrednictwem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość), faksem, pocztą elektroniczną lub w inny podobny sposób. Za świadczone usługi będzie przysługiwać Zleceniobiorcom miesięczne wynagrodzenie określone w zryczałtowanej wysokości.

W zakresie współpracy z Wnioskodawcą, Zleceniobiorcy pozostaną podmiotami samodzielnymi i niezależnymi, przy czym zobowiązani będą do uwzględniania wskazówek i zaleceń Spółki w sytuacjach, gdy wymagać tego będzie należyta realizacja powierzonych im zadań. Zleceniobiorcy będą również zobowiązani do znajomości i stosowania procedur obowiązujących w Spółce. Ponadto, Zleceniobiorcy zobowiązani będą do działania przy wykonywaniu swoich obowiązków z należytą starannością wymaganą od odpowiedzialnego przedsiębiorcy, a także do ochrony interesów i dobrego imienia Spółki. Zleceniobiorcy będą mogli także świadczyć usługi na rzecz innych niż Wnioskodawca podmiotów.

Zleceniobiorcy będą wykonywali powierzone im zadania na własnym sprzęcie i przy pomocy własnego licencjonowanego oprogramowania. W razie potrzeby zapewnienia spójności działań Spółki, w szczególności z uwagi na: szczególne wymogi klientów Spółki uzasadnione bezpieczeństwem ochrony danych, wymogi projektowe, tajemnicę handlową lub przedsiębiorstwa Spółki, Wnioskodawca będzie udostępniał Zleceniobiorcom pomieszczenia oraz urządzenia, komputery, sprzęt techniczny i oprogramowanie niezbędne do wykonania obowiązków określonych w umowach o współpracę. W takim przypadku w zamian za udostępnienie sprzętu Wnioskodawca będzie obciążał Zleceniobiorców ustaloną kwotą pieniężną. Zleceniobiorcy będą wykonywali zadania w swojej siedzibie, a także we wszystkich miejscach wymagających podjęcia czynności w celu należytej realizacji usług świadczonych na rzecz Wnioskodawcy, w szczególności w siedzibie Spółki lub klientów Spółki, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Wykonywanie zadań będzie miało miejsce w czasie uzgadnianym na bieżąco przez Zleceniobiorców i Spółkę, uwzględniając potrzeby klientów Spółki. Na życzenie Spółki Zleceniobiorcy będą zobowiązani do ewidencjonowania czasu wykonywania zadań w sposób wskazany przez Spółkę oraz będą informowali Spółkę o przebiegu wykonywania zlecenia.

Umowy o współpracę zawarte ze Zleceniobiorcami będą zawierać zapisy dotyczące odpowiedzialności Zleceniobiorców w przypadku naruszenia przez nich warunków umowy, w tym obowiązków w zakresie zachowania poufności oraz działalności konkurencyjnej (w zakresie współpracy z klientami Wnioskodawcy). Odpowiedzialność Zleceniobiorców będzie obejmowała obowiązek zapłaty kar umownych oraz obowiązek pokrycia innych roszczeń, w szczególności wynikających z odpowiedzialności deliktowej lub wynikających z przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Dodatkowo w piśmie z dnia 19 stycznia 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że opisani we wniosku Zleceniobiorcy będą świadczyć usługi na rzecz Spółki w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. W związku z powyższym, uzyskiwane przez Zleceniobiorców przychody będą stanowiły przychody z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym przez Zleceniobiorców, z którymi Spółka będzie zawierała umowy o współpracę na zasadach wskazanych w treści wniosku.

W ocenie Wnioskodawcy, Zleceniobiorcy, z którymi Spółka będzie zawierała umowy o współpracę na zasadach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będą podlegać ubezpieczeniom społecznym na podstawie tytułu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy systemowej. W związku z tym Spółka nie będzie zobowiązana do zgłaszania do ubezpieczeń społecznych Zleceniobiorców, ani pobierania i wpłacania na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne od wypłacanego Zleceniobiorcom wynagrodzenia. Wnioskodawca uzasadnia powyższe w następujący sposób:

Obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym podlega osoba, która posiada określony tytuł do ubezpieczeń wskazany w ustawie systemowej. W art. 6 ust. 1 ustawy systemowej wskazany został katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i rentowego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy systemowej, obowiązkowo ubezpieczeniem emerytalnemu i rentowemu podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy systemowej, obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Przedsiębiorcy są również objęci dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym (art. 11 ust. 2 ustawy systemowej).

Jak wynika z powyższego, prowadzenie pozarolniczej działalności stanowi tytuł do objęcia ubezpieczeniami społecznymi. Przedsiębiorcy podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom: emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu. Zgodnie z art. 16 ust. 4 pkt 1 ustawy systemowej, składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe osób prowadzących pozarolniczą działalność finansują w całości z własnych środków sami ubezpieczeni. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy systemowej, składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe ubezpieczeni niewymienieni w ust. 1 (w tym m.in. osoby prowadzące pozarolniczą działalność) sami obliczają i przekazują co miesiąc do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zleceniobiorcy świadczący usługi na rzecz Spółki na podstawie umów o współpracę zawieranych w ramach wykonywanej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej będą objęci tytułem ubezpieczenia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy systemowej. W przepisie tym jest mowa o osobach prowadzących pozarolniczą działalność. Na podstawie art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy systemowej, za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych.

W ocenie Wnioskodawcy, przepisami o działalności gospodarczej, do której odwołuje się definicja zawarta w ustawie systemowej, są przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Na podstawie art. 2 oraz art. 4 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna nie będąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Z powyższych regulacji wynika w opinii Wnioskodawcy, że za osobę prowadzącą działalność gospodarczą uznaje się osobę, która: prowadzi we własnym imieniu działalność określonego rodzaju, w tym działalność usługową, prowadzi działalność w celu zarobkowym, prowadzi działalność w sposób zorganizowany i ciągły, a prowadzona działalność została zgłoszona do centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawcy, Zleceniobiorcy spełniają wszystkie z powyższych warunków uzasadniających uznanie ich działalności za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (oraz w rozumieniu ustawy systemowej). W szczególności, przedmiotem działalności Zleceniobiorców będzie świadczenie usług informatycznych we własnym imieniu na rzecz Spółki. W ramach wykonywanej działalności Zleceniobiorcy będą mieli możliwość świadczenia usług również dla innych podmiotów niż Wnioskodawca (z wyjątkiem klientów Wnioskodawcy, którzy będą objęci zakazem działalności konkurencyjnej). Świadczenie tych usług odbywać się będzie w celach zarobkowych (tekst jedn.: w zamian za miesięczne zryczałtowane wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę). Działalność wykonywana przez Zleceniobiorców będzie miała charakter ciągły (będzie wykonywana przez dłuższy okres czasu, na jaki zostanie zawarta umowa o współpracę) oraz zorganizowany (Zleceniobiorcy w celu wykonywania zadań zleconych przez Spółkę będą angażować własne zasoby, w tym sprzęt i licencjonowane oprogramowanie). Zleceniobiorcy podlegać będą odpowiedzialności wobec Spółki za należyte wykonywanie obowiązków wynikających z umowy o współpracę. Ponadto Zleceniobiorcy będą zawierać umowy o współpracę ze Spółką w ramach działalności zgłoszonej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarcze.

Powyższe wskazuje, że zawierając umowy o współpracę ze Spółką Zleceniobiorcy będą występować w charakterze przedsiębiorców tj. osób prowadzących działalność gospodarczą. Tym samym Zleceniobiorcy będą objęci tytułem ubezpieczenia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy systemowej. Natomiast stosunek prawny łączący Wnioskodawcę ze Zleceniobiorcami nie będzie posiadał charakteru umowy o pracę (co skutkowałoby objęciem Zleceniobiorców tytułem do ubezpieczenia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy systemowej) ani wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia (co skutkowałoby objęciem Zleceniobiorców tytułem do ubezpieczenia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy systemowej).

Wnioskodawca uważa zatem, że nie będzie podmiotem zobowiązanym do zgłaszania Zleceniobiorców do ubezpieczenia społecznego ani do obliczania i przekazywania składek na ubezpieczenia społeczne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a obowiązki w tym zakresie będą ciążyć na Zleceniobiorcach.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 i art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, z zastrzeżeniem ust. 4 tegoż artykułu. Jednocześnie w myśl art. 18 ust. 3 tejże ustawy podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia ustala się zgodnie z ust. 1 (tekst jedn.: biorąc pod uwagę przychód uzyskany z tego tytułu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Ponadto z art. 6 ust. 1 pkt 5 i art. 12 ust. 1 tejże ustawy wynika obowiązek podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu przez osoby prowadzące działalność pozarolniczą, w tym osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zakład wskazuje przy tym, że w sytuacji, gdy osoba prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, a następnie w ramach tej działalności zawiera umowę cywilnoprawną (umowę zlecenia lub o świadczenie usług), której przedmiot jest zgodny z przedmiotem prowadzonej działalności, a przychody z niej uzyskiwane są zaliczane pod względem podatkowym do przychodów z działalności gospodarczej, wówczas umowa taka, jako wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie stanowi odrębnego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych, a w konsekwencji nie rodzi po stronie zleceniodawcy obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Jednocześnie Zakład podkreśla, że z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której organ jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu. Kwalifikacja wypłacanego świadczenia pieniężnego jako przychód z określonego źródła ma natomiast wpływ na istnienie lub brak obowiązku ubezpieczeń społecznych podmiotu otrzymującego wskazane świadczenie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na wskazanej przez Wnioskodawcę informacji, zgodnie z którą przychody uzyskiwane przez Zleceniobiorców z tytułu opisanych umów będą zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż zamierza on zawrzeć z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach prowadzonej przez nie działalności - umowy o współpracę tj. świadczenie usług informatycznych obejmujących rozwój i testowanie oprogramowania. Zgodnie z informacją przekazaną przez Wnioskodawcę, przedmiotem działalności Zleceniobiorców będzie również świadczenie usług informatycznych, a przychody uzyskane z tytułu ww. umów będą zaliczane do przychodów z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że opisane we wniosku umowy o współpracę (świadczenie usług informatycznych), jako wykonywane w ramach prowadzonej przez opisane osoby działalności gospodarczej, nie będą stanowiły odrębnego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany zgłaszania Zleceniobiorców do ubezpieczeń społecznych oraz opłacania składek na te ubezpieczenia.

W świetle powyższego, uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku obowiązku ubezpieczeń społecznych osób świadczących umowy o współpracę - świadczenie usług informatycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zakład podkreśla, iż w myśl art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pisemna interpretacja przepisów może dotyczyć wyłącznie indywidualnej sprawy przedsiębiorcy. W konsekwencji, w niniejszej sprawie organ nie ma możliwości wypowiedzenia się w zakresie potencjalnych obowiązków w sferze ubezpieczeń społecznych innych przedsiębiorców - osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, mających zawarte z wnioskodawcą umowy o współpracę, natomiast może udzielić odpowiedzi wyłącznie w zakresie obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika składek.

Biorąc powyższe pod uwagę Zakład odmówił wydania pisemnej interpretacji przepisów trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie dotyczącym potencjalnych obowiązków innych płatników składek (Zleceniobiorców mających zawarte z Wnioskodawcą opisane umowy o współpracę - świadczenie usług informatycznych).

Ponadto w świetle wskazanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje pisemne interpretacje przepisów w formie decyzji wyłącznie w odniesieniu do wskazanych w cytowanym przepisie spraw. Wydając pisemną interpretację w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej organ nie prowadzi również postępowania wyjaśniającego ani dowodowego, a bierze pod uwagę jedynie przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, na podstawie którego dokonuje oceny stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę w ustawowo określonym zakresie i w świetle jego zgodności z przedstawionymi przepisami. W przypadku, gdy wątpliwość przedsiębiorcy dotyczy sprawy nie odnoszącej się do ustawowo określonych zagadnień, Zakład obowiązany jest odmówić wydania pisemnej interpretacji w tym zakresie. Uwzględniając powyższe, Zakład odmawia również wydania pisemnej interpretacji przepisów w części dotyczącej badania charakteru i cech opisanej we wniosku umowy o współpracę, w tym potwierdzenia, iż nie spełnia ona znamion umowy o pracę w świetle przepisów prawa pracy.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...) Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl