WPI/200000/43/1360/2015 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy a wartość uzyskanych przez pracowników świadczeń pieniężnych w wyniku realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek Uczestnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1360/2015 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy a wartość uzyskanych przez pracowników świadczeń pieniężnych w wyniku realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek Uczestnictwa.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 30 listopada 2015 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z o.o. uznaje za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy wartości uzyskanych przez pracowników świadczeń pieniężnych w wyniku realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek Uczestnictwa.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) Spółka z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie stosowania obowiązujących przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych do osób, które wykonują określone czynności na rzecz Spółki na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych, w zakresie braku obowiązku włączenia wypłat z tytułu programu motywacyjnego wprowadzonego przez Spółkę do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wyjaśnił, że Spółka prowadzi działalność związaną z grami losowymi oraz zakładami wzajemnymi. Wnioskodawca wprowadził program motywacyjny, którym objęte zostały osoby pełniące kluczowe funkcje w Spółce (m.in. członkowie zarządu, dyrektorzy, menedżerowie, pracownicy na stanowisku "(...)" lub inni pracownicy czy też osoby fizyczne wykonujące określone czynności na rzecz Wnioskodawcy na podstawie umów cywilnoprawnych - dalej: "Uprawnieni" lub "pracownicy").

Celem Programu jest zapewnienie możliwości uzyskania przez Uprawnionych dodatkowego świadczenia pieniężnego w wysokości ściśle powiązanej z wynikami finansowymi Spółki. Program ma przyczynić się do zwiększenia efektywności Spółki a tym samym poprawy jej wyników finansowych oraz pozycji rynkowej.

W związku z powyższym, opracowano regulamin realizacji instrumentu pochodnego (dalej: Regulamin) obejmujący osoby świadczące pracę lub usługi na rzecz Spółki (dalej: Uprawnieni). Na podstawie tego Regulaminu kreowane są pochodne instrumenty finansowe (dalej: Jednostki Uczestnictwa, Jednostki) spełniające - w ocenie Spółki - definicję instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361; dalej: u.p.d.o.f.). Jednostki Uczestnictwa nie są oferowane innym osobom niż Uprawnieni.

W oparciu o Regulamin Spółka zawiera pisemne umowy o pochodny instrument finansowy (dalej: "Umowa'") z wybranymi pracownikami, na mocy której uprawniony nabywa jednostki uczestnictwa, będące pochodnymi instrumentami finansowymi.

Jednostki te zostają przyznane Uprawnionym na warunkach i zasadach określonych w Umowie. Zgodnie z brzmieniem Umowy i na jej podstawie, każdej osobie (Uprawnionemu) zostanie przyznana z góry określona liczba Jednostek Uczestnictwa.

Realizacja Jednostek Uczestnictwa, na zasadach i warunkach określonych w Umowie daje Uprawnionemu prawo do otrzymania wypłaty gotówkowej, kalkulowanej jako iloczyn liczby Jednostek Uczestnictwa i ich wartości na dzień realizacji.

Wartość Jednostek Uczestnictwa jest bezpośrednio uzależniona od wartości określonych wyników finansowych osiągniętych przez Spółkę w okresie od ich przyznania do zaistnienia zdarzenia uprawniającego do realizacji wynikających z nich praw.

Zgodnie z zawieranymi Umowami, realizacja Jednostek Uczestnictwa ma nastąpić w przypadku spełnienia łącznie określonych w Umowie warunków.

Przykładowo, zawierane są Umowy, w których zawarte są następujące warunki realizacji Jednostek Uczestnictwa:

1)

Upływ terminu wskazanego w Umowie;

2)

Osiągnięcie przez Spółkę, na wskazany w Umowie dzień realizacji, określonych wskaźników finansowych w tym m.in.:

i.

Odpowiedniej wartości wskaźnika (...) (zysk operacyjny po przeprowadzeniu ustawowych potrąceń z zakładów lub innych podobnych świadczeń zgodnie ze stosownymi przepisami prawnymi); przed odsetkami, opodatkowaniem podatkiem dochodowym oraz amortyzacją, podany w sprawozdaniu finansowym Wnioskodawcy lub innej spółki z Grupy kapitałowej Wnioskodawcy za dany okres rozrachunkowy);

ii.

Inne wskaźniki finansowe właściwe dla branży (...), zwłaszcza suma wkładów za wszystkie zakłady razem z opłatą manipulacyjną, obniżona o wypłacone wygrane, ustawowe odprowadzenia z przychodów oraz rezerwy na niewypłacone wygrane lub inne wskaźniki finansowe, np. utworzone na podstawie informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym Spółki.

W przypadku ziszczenia się określonych w Umowie warunków, nastąpi realizacja praw Jednostek Uczestnictwa w oparciu o uzgodniony w Umowie algorytm.

Umowa zakłada, że Uprawniony ma możliwość realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa (a tym samym uzyskania jakichkolwiek korzyści z tytułu przyznania mu jednostek uczestnictwa) dopiero po upływie wskazanego w niej okresu.

W konsekwencji, dopiero wówczas po stronie uprawnionego może pojawić się ewentualne roszczenie wobec Spółki z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa.

Wszelkie uprawnienia i ewentualne korzyści Uprawnionych wynikają wyłącznie z Regulaminu i Umowy o pochodny instrument finansowy. Jednocześnie nie wynikają one z umów o pracę ani innych umów cywilnoprawnych, np. umów zlecenia zawartych ze Spółką, których stroną mogą być Uprawnieni.

Ponadto Jednostki Uczestnictwa zostały przyznane Uprawnionym za określoną w Umowie cenę nabycia, a i ich wartość końcowa zależy bezpośrednio od warunków rynkowych, których wpływ jest bezpośrednio uwzględniony w zmiennych będących podstawą ustalenia tej wartości.

Przyznanie w ramach Programu motywacyjnego Jednostek Uczestnictwa powoduje powstanie po stronie Uprawnionych przychodu w momencie ich realizacji poprzez rozliczenie pieniężne, którego wartość całkowicie zależy od wartości wskaźników finansowych.

Podstawą i powodem przysporzenia dla Uprawnionych jest realizacja praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa, których wartość jest ściśle zależna od zdefiniowanych wskaźników finansowych osiąganych przez Spółkę. Natomiast na wysokość wskaźników finansowych związanych z Jednostkami Uczestnictwa wpływ mają zmienne warunki rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna Spółki jako całości. Oznacza to, że czynności wykonywane przez Uprawnionych razem z innymi czynnikami i działaniami podejmowanymi przez inne osoby zatrudnione w Spółce mają pośredni wpływ na sytuację finansową Spółki i osiągane przez nią wyniki finansowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przedmiotowe Jednostki Uczestnictwa stanowią pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 u.p.d.o.f. oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm., dalej: ustawa OIF). W konsekwencji, przychody uzyskane z realizacji pochodnych instrumentów finansowych są kwalifikowane na gruncie u.p.d.o.f. jako przychody z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 u.p.d.o.f., które podlegają opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej zgodnie z art. 30b u.p.d.o.f. Stanowisko to zostało potwierdzone interpretacją indywidualną z dnia 8 maja 2015 r. o sygn. IBPBII/2/4511-195/15/MZM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w (...).

Wnioskodawca ma wątpliwość: czy - mając na względzie przedstawiony powyżej stan faktyczny prawdą jest, że wartość wypłaty pieniężnej z tytułu realizacji Jednostek Uczestnictwa nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz w związku z tym po stronie Wnioskodawcy, w zakresie wypłaty z tytułu realizacji Jednostek Uczestnictwa nie wystąpi obowiązek pełnienia funkcji płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne?

Wnioskodawca przestawił własne stanowisko w sprawie.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zmianami, dalej: USUS), przychód jest zdefiniowany jako "przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania".

Natomiast art. 18 USUS wskazuje generatory przychodów, stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w zależności od przynależności do określonej grupy osób podlegających ubezpieczeniu. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przede wszystkim przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 USUS, przychód z tytułu umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło (art. 18 ust. 1a USUS) kwota uposażenia, stypendium, zasiłku, świadczenia socjalnego lub przychód z tytułu pełnienia funkcji w radzie nadzorczej (ust. 4), wynagrodzenia za pracę (ust. 4a). Przychody z kapitałów pieniężnych nie znajdują się w katalogu źródeł przychodu będących podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zaś zgodnie z art. 20 ust. 1 USUS, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenie rentowe.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę, że realizacja jednostek uczestnictwa nie powoduje powstania po stronie Uprawnionych przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub innych powodujących powstanie obowiązku w zakresie ubezpieczeń społecznych, lecz skutkuje uzyskaniem przez Uprawnionych przychodów z kapitałów pieniężnych, Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Zatem nie jest prawnie możliwe uwzględnianie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne jakichkolwiek należności z tytułu realizacji pochodnych instrumentów finansowych.

Następstwem regulacji zawartej w art. 18 w związku z art. 20 ust. 1 USUS jest przepis § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r., w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru zobowiązany jest ZUS (Dz. U. Nr 78, poz. 465 z późn. zm.), zgodnie z którym dla każdego ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w imiennym raporcie miesięcznym i imiennym raporcie miesięcznym korygującym sporządzonym za tego ubezpieczonego oraz w deklaracji rozliczeniowej i deklaracji rozliczeniowej korygującej uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy-stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem ograniczenia, o którym mowa w art. 19 USUS. Tym samym uzyskanie przychody z realizacji Jednostek Uczestnictwa uzyskanych w ramach Programu nie stanowi podstawy do uwzględnienia wartości przychodu z tego tytułu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W ocenie Spółki, przychód uzyskany z tytułu realizacji prawa Jednostki Uczestnictwa należy zaliczyć do kategorii przychodów określonej w art. 17 u.p.d.o.f. tj. do przychodów z kapitałów pieniężnych, gdyż Jednostka Uczestnictwa powinna zostać zakwalifikowana jako pochodny instrument finansowy. Potwierdza to bowiem uzyskana przez Spółkę interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2015 r. o sygn. IBPBII/2/84511-195/15/MZM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w (...).

Skoro zatem kreowane Programem Jednostki Uczestnictwa są pochodnym instrumentem finansowym, w ocenie Wnioskodawcy ewentualny przychód z nich będzie dla Uprawnionego przychodem z kapitałów pieniężnych, a więc w zakresie wypłaty z tytułu realizacji Jednostek nie wystąpi obowiązek pełnienia funkcji płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zaprezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących programów motywacyjnych dla pracowników, np. w interpretacji Oddziału ZUS w Lublinie z 31 lipca 2014 r. (WPI/200000/43/814/2014), w interpretacji Oddziału ZUS w Lublinie z 12 czerwca 2015 r. (WP1/200000/43/641/2015), w interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 4 lipca 2013 r. (DI/100000/451/719/2013), w interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 18 marca 2015 r. (DI/100000/43/134/2015), w interpretacji Oddziału ZUS w Gdańsku z 21 kwietnia 2015 r. (DI/100000/43/393/2015) oraz w interpretacji oddziału ZUS w Gdańsku z 20 października 2015 r. (DI/100000/43/985/2015),

Spółka wskazuje, że Program zakłada wprawdzie oferowanie Jednostek m.in. pracownikom, jednak podstawą kreacji jednostki jest odrębny Regulamin, niezależny od np. umowy o pracę, czy umowy cywilno-prawnej. Jednostki Uczestnictwa są nabywane jako element Programu, a wartość każdej Jednostki Uczestnictwa zależna jest od zmiennych opartych na wskaźnikach finansowych odpowiedniego obszaru biznesowego Spółki. Na jej wysokość mają wpływ warunki rynkowe i ogólna kondycja ekonomiczna obszaru biznesowego oraz Spółki. Osiągnięcie wyników uzależnione jest od wielu niezależnych od siebie czynników, a nie wyłącznie od działań podejmowanych przez poszczególnych Uprawnionych. Dodatkowo, uzyskanie ewentualnych korzyści jest niepewne.

W zaprezentowanym stanie faktycznym w ocenie Spółki należy uznać, że wartość korzyści ekonomicznych uzyskiwanych wynikających z realizacji przez Uprawnionych Jednostek

Uczestnictwa stanowi przychód z kapitałów pieniężnych. W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku poboru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 30 listopada 2015 r. Wnioskodawca przedstawił wątpliwości w zakresie dotyczącym dwóch stanów faktycznych, a do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek wyłącznie w zakresie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy wartości uzyskanych przez pracowników świadczeń pieniężnych w wyniku realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek Uczestnictwa tj. pierwszej kwestii podniesionej przez Wnioskodawcę, natomiast drugą kwestię dotyczącą osób wykonujących pracę na postawie umów cywilnoprawnych pozostawił bez rozpoznania informując o powyższym Wnioskodawcę odrębnym pismem.

Oddział zaznacza, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Z treści powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, natomiast sprawy te należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasad i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613). Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej przez Wnioskodawcę kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji, że przychód uzyskany z tytułu realizacji prawa Jednostki Uczestnictwa należy zaliczyć do kategorii przychodów określonej w art. 17 u.p.d.o.f., tj. do przychodów z kapitałów pieniężnych, gdyż Jednostka Uczestnictwa powinna zostać zakwalifikowana jako pochodny instrument finansowy - potwierdza to uzyskana przez Spółkę interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2015 r., sygn. IBPBII/2/4511-195/15/MZM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w (...).

Zatem, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku z dnia 30 listopada 2015 r. opisane świadczenia pieniężne wynikające z realizacji Jednostek Uczestnictwa - czyli pochodnych instrumentów finansowych, nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko przychód z kapitałów pieniężnych uregulowany w art. 17 tejże ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład stwierdza, iż wartość świadczenia pieniężnego wynikającego z realizacji jednostek uczestnictwa przez uprawnionych pracowników, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, gdyż stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji, wartość opisanych powyżej świadczeń nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe, własne stanowisko w sprawie oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2015 r. za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl