WPI/200000/43/132/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczenia w postaci pakietów medycznego w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/132/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczenia w postaci pakietów medycznego w części finansowanej przez pracodawcę.

Lublin,

lutego 2Ol8 r.

WPI/2OOOOO/43/I32/2Ol8

Dane identyfikacyjne wnioskodawcy

NIP:

KRS: Reprezentowana przez:

DECYZJA Nr 132 / 2018

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2OO4 r. o swobodzie działalności gospodarnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2Ol7 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2Ol7 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku przez Przedsiębiorcą

w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczenia w postaci pakietów medycznego w części finansowanej przez Pracodawcę

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2Ol8 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Odd2lał w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez Przedsiębiorcę

reprezentowaną przez pełnomocnika radcę prawnego

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, źe zamierza nawiązać współpracę z podmiotem leczniczym wykonującym działalność leczniczą w celu sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami pracującymi w rozumieniu ustawy z 27 czerwca I997 r. o służbie medycyny pracy oraz ustawy z 15 kwietnia 201 lr o działalności leczniczej - firmą: siedzibą W ramach zakupionego w pakietu medycznego, pracownicy w zależności od wybranego

pakietu, będą mieli prawo do korzystania z usług medycznych, badań profilaktycznych oraz zabiegów ambulatoryjnych Spółka zamierza w części finansować ze swoich środkow świadczenia medyczne dla swoich pracowników, a pracownicy korzystajmy z ww. świadczeń zobowiązani będą do pokrywania pozostałej części odpłatności za świadczone przez usługi. Część kosztów uczestnictwa pokrywana przez Wnioskodawcę będzie

stanowić przychód osiągany przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Ponadto, Spółka zamierza wprowadzić do obowiązującego regulaminu wynagradzania postanowienia normujące prawo pracowników do otrzymania częściowo odpłatnych świadczeń medycznych oraz zasady przystąpienia i korzystania z tych świadczeń.

W związku z powyższym. Wnioskodawca powziął wątpliwość czy ma obowiązek uwzględniać w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy, wartości finansowanej przez Wnioskodawcę jako Pracodawcę, części wynagrodzenia za świadczenia zdrowotne realizowane w ramach pakietu medycznego zakupionego w podmiocie leczniczym, które będą przysługiwały pracownikom Wnioskodawcy na podstawie stosownych postanowień zawartych w regulaminie wynagradzania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w niniejszej sprawie uzasadnione będzie zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zgodnie z którym.Podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji" W sytuacji, gdy prawo do częściowo odpłatnych świadczeń jest zagwarantowane w przepisach o wynagradzaniu (np. regulaminie wynagradzania) obowiązujących u pracodawcy, wartość tych świadczeń jest wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne

W ocenie Wnioskodawcy przytoczony przepis jednoznacznie wskazuje, że Jeżeli, pakiet medyczny będzie współfinansowany przez pracodawcę i pracownika, wykupione świadczenie będzie dla pracowników przychodem ze stosunku pracy, a uregulowania dotyczące możliwości i sposobu skorzystania z zakupionego świadczenia będą wynikać z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania bądź przepisów o wynagradzaniu, to w takiej sytuacji wartość wynagrodzenia za zakupiony pakiet medyczny, w części pokrywana przez Wnioskodawcę, będzie zwolniona od obowiązku uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne Wnioskodawca wskazał także, ze partycypowanie przez Spółkę w kosztach związanych z zakupem pakietu medycznego spowoduje, ze pracownicy uzyskają świadczenia po cenach niższych niż detaliczne.

Ponadto, kwota składki, którą za pracownika opłaca Spółka stanowi jego przychód ze stosunku pracy i w związku z tym będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych Powyższe wynika z art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca I99lr o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym.za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na zrodło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności, wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokości została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych."

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, Jeżeli Spółka podejmie współpracę z podmiotem medycznym polegającą na zakupie pakietu medycznego dla swoich pracowników I wprowadzi w regulaminie wynagradzania postanowienia normujące uprawnienia pracowników do tych świadczeń oraz zasady i kwestie częściowej odpłatności tego pakietu, t| ustali w Jakiej wysokości odpłatności te pokrywa pracodawca a w jakiej części partycypują w nich pracownicy - wysokość odpłatności pokrywana przez pracodawcę nie będzie podlegała uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca mole złozyc do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w Jego indywidualnej sprawie W mysi ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2Ol7 r. poz. 1949) Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2OO4 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe tych osób.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne ■ rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca I99lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2Ol8 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Ponadto, podkreślić należy, ze w mysi powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy

0 systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ora2 wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia I997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2Ol7 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu, ze finansowana przez Wnioskodawcą część opisanego świadczenia w postaci pakietu medycznego stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia I998 r., w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Natomiast, za przychody ze stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez wzglądu na źródło finansowania tych wypłat 1 świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop I wszelkie inne kwoty niezależnie od tego. czy ich wysokość została z góry ustabna, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, Jeżeli korzyść uzyskiwana prze2 pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca I99lr o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność

1 stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne

I rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym} w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług, Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od te), do które) uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr

W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabyc>a świadczenia w postaci pakietu medycznego, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Z treści przedstawionego przez Przedsiębiorcę

zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza nawiązać współpracę z podmiotem leczniczym umożliwiając pracownikom prawo do korzystania z usług medycznych, badań profilaktycznych oraz zabiegów ambulatoryjnych (pakiet medyczny) po cenie niższej nił detaliczna, a zasady jego współfinansowania będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu Wynagradzania i wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy, wówczas ta kwota nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne I ubezpieczenia zdrowotne

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 lutego 2Ol8 r. przez Przedsiębiorcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. lOa ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie)est wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu je) zmiany lub uchylenia

Od mniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października I998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2OO4 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej

ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl