WPI/200000/43/1282/2018

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 grudnia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1282/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 20 listopada 2018 r. uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2038 r. przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o uznaje za:

1.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci abonamentu medycznego umożliwiającego dostęp do usług medycznych, w części finansowanej przez pracodawcę, oraz

2.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci Kart MultiSport. w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji Indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony poprzez dokonanie w dniu 3 grudnia 2018 r. opłaty w pełnej wysokości za przedmiotowy wniosek.

Wyczerpujący opis stanu faktycznego:

(...) Sp. z o.o. z Siedzibą w (...)(dalej: Wnioskodawca) nie jest zobowiązany zgodnie z art. 772 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej, k.p.) ustalać warunków wynagrodzenia za pracę w regulaminie wynagradzania i w związku z tym taki regulamin me obowiązuje u Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest tez objęty zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy odpowiadającym wymaganiom określonym w art. 772 § 3 k.p Pomimo powyższego, Wnioskodawca wprowadził u siebie regulamin regulujący kwestie tzw. dodatków do wynagrodzenia dla pracowników (dalej: Regulamin). Regulamin ten stanowi w ocenie Wnioskodawcy źródło prawa pracy zgodnie z art. 9 § 1 k.p.

Zgodnie z postanowieniami obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu, umożliwia on swoim pracownikom zakup abonamentu medycznego umożliwiającego dostęp do usług medycznych, Karty MuitiSport lub innej podobnej wybranej przez Wnioskodawcę umożliwiające) dostęp do usług rekreacyjno-sportowej (dalej: Usługi), po cenach niższych niż detaliczne i nie zależy to od woli pracodawcy Różnica pomiędzy wartością płaconą przez pracownika a wartością detaliczną jest pokrywana przez Wnioskodawcę i stanowi przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy i dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zasadnym jest pytanie czy wyżej opisane przychody pracowników w postaci korzyści materialnych wynikających z Regulaminu, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne Usług, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe?

Własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

W ocenie Wnioskodawcy wyżej opisane przychody pracowników w postaci korzyści materialnych wynikających z Regulaminu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne Usług, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej: Rozporządzenie), "podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody (...) korzyści materialne wynikające i układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegające no uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji." Wyżej opisane przychody pracowników w postaci korzyści materialnych wynikających z możliwości zakupu po cenach niższych niż detaliczne Usług, wypełniają wszystkie przesłanki uzasadniające stosowanie wobec nich ww. § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, tj. stanowią (ii) korzyści materialne, (iii) wynika to z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu - źródła prawa pracy (przepisy o wynagradzaniu), (iii) powstają te korzyści na skutek nabycia określonych artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne.

Stanowisko Jak zaprezentowane powyżej znajduje odzwierciedlenie w argumentacji dotychczas prezentowanej w tej mierze przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (dalej: ZUS). Do lej pory ZUS wskazywał, Jak w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lipca 2016 r. {znak: DI/100000/43/624/2016), że składek nie nalicza się od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z ww przepisów; " (...) a polegająca na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Częściowa odpłatność potęgo w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr Analogiczne stanowisko przedstawił ZUS w Interpretacji indywidualnej z 2 listopada 2016 r. (znak: DI/100000/43/1024/2016), w interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2017 r. (znak: WPI/200000/43/366/2017), czy też w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2018 r. (znak: WPI/200000/43/176/2018).

Pismem z dnia 26 listopada 2018 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie braków formalnych wniosku Złożonego w dniu 20 listopada 2018 r. poprzez:

* dokonanie opłaty w pełnej wysokości za stany faktyczne przedstawione w złożonym wniosku (wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych: abonamentów medycznych oraz Kart MultiSport, w dniu 16 listopada 2018 r. dokonano opłaty w kwocie 40,00 zł, tj. opłacono jeden stan faktyczny).

W odpowiedzi na powyższe w dniu 3 grudnia 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił braki formalne poprzez dokonanie opłaty za wniosek w pełnej wysokości.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie Interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje Indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku złożonego w dniu 20 listopada 2018 r., uzupełnionego w dniu 3 grudnia 2018 r. wynika, że Wnioskodawca umożliwia swoim pracownikom zakup abonamentu medycznego umożliwiającego dostęp do usług medycznych oraz Karty MultiSport po cenach niższych niż detaliczne. Różnica pomiędzy wartością płaconą przez pracownika, a wartością detaliczną jest pokrywana przez Wnioskodawcę i stanowi przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest zobowiązany ustalać warunków wynagrodzenia za pracę w regulaminie wynagradzania i w związku z tym taki regulamin nie obowiązuje u Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest również objęty zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Wnioskodawca wprowadził jednak u siebie regulamin regulujący kwestie tzw. dodatków do wynagrodzenia dla pracowników. Regulamin ten stanowi w ocenie Wnioskodawcy źródło prawa pracy zgodnie z art. 9 § 1 Kodeku pracy.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę dopłat do abonamentów medycznych oraz kart MultiSport, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 20 listopada 2018 r., uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2018 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy, świadczenia w postaci abonamentów medycznych oraz kart MultiSport w części finansowanej przez Pracodawcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. S ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl