WPI/200000/43/1255/2014 - Pakiety medyczne a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1255/2014 Pakiety medyczne a podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 29 października 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne części składki finansowanej przez pracodawcę pracownikom, z tytułu zawartej umowy o finansowanie świadczeń medycznych tzw. pakiet medyczny.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 21 października 2014 r. opisał zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wskazał, że zamierza wykupić dla swoich pracowników prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Pakiet obejmował będzie badania ambulatoryjne, wizyty u lekarzy specjalistów, medycynę pracy oraz rehabilitację i leczenie szpitalne.

Wnioskodawca wskazał, że ubezpieczenia zdrowotne z wyłączeniem medycyny pracy będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy.

Wnioskodawca poinformował, że w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy dokonane będą zapisy mówiące o wprowadzeniu przez pracodawcę prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych ze wskazaniem, że pracownik partycypuje w kosztach nabycia ubezpieczenia. Pracownik ma kupować pakiet podstawowy za zł lub rozszerzony za zł. Pozostałe koszty ceny pakietu ponosi pracodawca.

Wnioskodawca przestawił własne stanowisko w sprawie.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), wnioskodawca reprezentuje stanowisko, że wyżej wymienione korzyści materialne (różnica pomiędzy ceną nabycia ubezpieczenia przez pracodawcę, a odpłatnością ponoszona przez pracownika, pomniejszona o koszty medycyny pracy) wolna jest od składek ZUS. Wnioskodawca jest zdania, że zwolnienie to dotyczy również osób pobierających wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy, opiekuńczy, macierzyński czy rehabilitacyjny.

Wnioskodawca wniósł o decyzję Zakładu, czy jego interpretacja przepisów jest prawidłowa.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do treści z art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 199 lr. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźna oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ściśle określony zakres przedmiotowy spraw, w których jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W myśl cytowanego przepisu brak podstawa prawnych potwierdzenia w trybie wydawania pisemnych interpretacji przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji zgodnie z którą wartość składki finansowanej przez pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów zakupionej przez pracodawcę usługi, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę. Ponadto należy podkreślić, że fakt przyznania pracownikom powyższego świadczenia powinien wynikać z obowiązującego w firmie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planuje wykupić dla swoich pracowników prywatne ubezpieczenie zdrowotne - pakiet medyczny, obejmujący badania ambulatoryjne, wizyty u lekarzy specjalistów, medycynę pracy oraz rehabilitację i leczenie szpitalne. Wnioskodawca stwierdził, że ubezpieczenia zdrowotne, z wyłączeniem medycyny pracy będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy. W Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy wnioskodawca wprowadzi zapisy dotyczące prywatnych ubezpieczeń społecznych oraz zawrze zapis o partycypacji pracownika w kosztach nabycia ubezpieczenia tj. pracownik zakupuje pakiet podstawowy ubezpieczenia zdrowotnego za zł lub wariant rozszerzony za (...) zł, a pozostałe koszty ceny pakietu ponosi wnioskodawca. Wobec przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wnioskodawca jest zdania, że na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wymieniona korzyść materialna w postaci finansowania części składki przez wnioskodawcę, z wyłączeniem kosztów medycyny pracy nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Reasumując biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawne Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednocześnie Oddział informuje, że stosownie do treści art. 10 ust. 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przypadku wystąpienia w jednym wniosku kilku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. W sytuacji przedstawienia we wniosku więcej niż jednego stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego i równoczesnego dokonania przez wnioskodawcę jednej opłaty Oddział rozpoznaje w pierwszej kolejności stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe opisane jako pierwsze.

W stanowisku wniosku o pisemną interpretację z dnia 21 października 2014 r. wnioskodawca odniósł się również do możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne części składki finansowanej z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia pracowników przez pracodawcę/wnioskodawcę w sytuacji pracowników pobierających wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy, opiekuńczy, macierzyński czy też rehabilitacyjny. Oddział wyjaśnia, że wobec braku zawarcia powyższych przypadków w opisie zdarzenia przyszłego oraz wobec jednej wpłaty dokonanej za wniosek, nie odniósł się do stanowiska wnioskodawcy w zakresie możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne części składki z tytułu zawartej umowy o dodatkowe świadczenia opieki medycznej pracownika pobierającego wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy, opiekuńczy, macierzyński i rehabilitacyjny.

Mając na uwadze powyższe Oddział stwierdził jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodnie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl