WPI/ 200000/43/1243/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe, Fundusz Pracy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez pracodawcę, w okresie pobierania przez pracownika zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz przebywania na urlopie wychowawczym przy uwzględnieniu w tej podstawie wartości tego świadczenia w okresie przebywania pracownika na urlopie bezpłatnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 listopada 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/ 200000/43/1243/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe, Fundusz Pracy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne wartości pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez pracodawcę, w okresie pobierania przez pracownika zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz przebywania na urlopie wychowawczym przy uwzględnieniu w tej podstawie wartości tego świadczenia w okresie przebywania pracownika na urlopie bezpłatnym.

N podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. 2015 i poz. 584 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: .U z 2015 i. poz. 121 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 3 listopada 2015 r. przez przedsiębiorcę (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe Fundusz Pracy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, wartości tzw. Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez pracodawcę, w okresie kiedy pracownik będzie pobierał zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz. kiedy będzie przebywał na urlopie wychowawczym. oraz

2.

uznaje za nieprawidłowe stanowisko w sprawie nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe. Fundusz Pracy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, wartości tzw. Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez pracodawcę, w okresie kiedy pracownik będzie przebywał na urlopie bezpłatnym.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) reprezentowanego przez (...) o wydanie w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pisemnej interpretacji przepisów. z których wyniku obowiązek uregulowania przez płatniku składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu finansowania pracownikom przez. pracodawcę pakietów prywatnej opieki medycznej (abonamentów medycznych).

Wnioskodawca wskazał, że spółki prawa handlowego zajmującą się m.in. produkcją wyrobów ceramicznych. Spółka zamierza częściowo finansować pracownikom pakiety prywatnej opieki medycznej, tzw. abonamenty medyczne dalej jako - "Pakiet medyczny") objęcie pracownika Pakietem medycznym następować będzie na zasadzie dobrowolności, na wniosek pracownika. Spółka ponosiła będzie część kosztu medycznego, pozostałą część tego kosztu ponosić będą we własnym zakresie pracownicy.

Wnioskodawca informuje, że objęcie pracowników Pakietem medycznym nie będzie wynikało z Zakładu Zbiorowego Pracy, z Regulaminu Wynagradzania, ani też z innych przepisów o wynagradzaniu. W związku z faktem, że koszt Pakietu medycznego poniesiony przez Spółkę stanowił będzie przychód po stronie pracownika. Wnioskodawca odprowadzał będzie składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, przyjmując za podstawę wymiaru składek przychód w wysokości wynikającej z wartości dopłacanej przez Spółkę do Pakietu medycznego (pomniejszonej o kwotę niepodlegającą oskładkowaniu. np. dotyczącą medycyny pracy).

Wnioskodawca podnosi, ze pracownik będzie objęły Pakietem medycznym, a tym samym będzie uprawniony do korzystania z usług prywatnej opieki medycznej równie? w okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego, zasiłku na prawach zasiłku macierzyńskiego, w okresie przebywaniu na urlopie wychowawczym, α tak Ze w okresie przebywania na urlopie bezpłatnym

Wnioskodawca powziął wątpliwość:

1 Czy wartości Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez Spółkę, powinna zostać zaliczona do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe. Fundusz Pracy t Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne. w okresie kiedy pracownik będzie pobierał zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz kredy będzie przebywał na urlopie wychowawczym?

2 Czy wartości Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez Spółkę, powinna zostać zaliczona do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne. w okresie kiedy pracownik będzie przebywał na urlopie bezpłatnym?

Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze nie będzie zobowiązany zaliczyć wartości Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikom przez Spółkę do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, w okresie kiedy pracownik będzie pobierał zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz kiedy będzie przebywał na urlopie wychowawczym.

Ponadto. Wnioskodawca stoi na stanowisku, ze nie będzie zobowiązany zaliczyć wartości Pakietu medycznego w kwocie finansowane) pracownikom przez Spółkę do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, w okresie kiedy pracownik przebywał będzie na urlopie bezpłatnym.

Uzasadniając swoje stanowisko. Wnioskodawca wskazuje, ze zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 13 października 1998 r. (dalej:. usus. obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają. zastrzeżeniem art. 8 i 9 osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, zgodnie natomiast z art. 18 ust. 1 usus. podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu art. 4 pkt. 9 i 10 usus. Wskazany przepis odwołuje się do definicji przychodu określonej w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku procy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje sic wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego. czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, zgodnie z par. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej "Rozporządzenie składkowe"), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. zwanych dalej. składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Z kolei w par. 2 Rozporządzenia składkowego określono katalog przychodów, które są wyłączone z podstawy wymiaru składek. Zgodnie z par. 1 ust. 2 pkt. 26 Rozporządzenia składkowego, nie stanowią podstawy wymiaru składek przychody z tytułu korzyści materialnych wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzaniu lub przepisów o wynagrodzeniu, u polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów', przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Wnioskodawca podnosi, że jak wskazał w opisie stanu faktycznego, objęcie pracowników Pakietem medycznym nie będzie wynikało z Układu Zbiorowego Pracy, z Regulaminu Wynagradzania, ani też z innych przepisów o wynagradzaniu, nie będzie to jednak w ocenie Wnioskodawcy stanowiło przeszkody do wypłacania z podstawy wymiaru składek kosztu Pakietu medycznego w części pokrywanej przez Spółkę w okresie kiedy pracownik pobierał będzie zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz kiedy będzie przebywał na urlopie wychowawczym lub urlopie bezpłatnym. Według Wnioskodawcy, istotny jest zapis art. 6 ust. 1 pkt 16 ustawy o sus zgodnie z którym, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają (...). osoby przebywające na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Oznacza to, ze w stosunku do osób na urlopach wychowawczych lub pobierające zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego zachodzi odrębny tytuł do obowiązkowego ubezpieczenia Zgodnie z art. 18 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku, tym samym. podstawę wymiaru składek stanowi w tym przypadku kwota zasiłku a nie przychód ze stosunku pracy.

Wnioskodawca przywołując art. 6 ust. 1 pkt 19 usus wskazuje, iż także przebywanie na urlopie wychowawczym stanowi odrębny od stosunku pracy tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych Składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe za osoby przebywające na urlopie wychowawczym ustalane są wyłącznie od podstawy wynikającej z art. 18 ust. 5b i ust. 15. zgodnie z art. 18 ust. 5b usus. w przypadku osób przebywających na urlopie wychowawczym, podstawę wymiaru składek stanowi kwota 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 usus na dany rok kalendarzowy.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku osób pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz w przypadku osób przebywających na urlopie wychowawczym podstawił wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe me jest ustalana w oparciu o przychód ze stosunku pracy, a w oparciu o konkretnie określoną w przepisach usus podstawę. W świetle powyższego, wartość Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikom przez Spółkę w okresie pobieraniu przez pracownika zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz w okresie przebywania przez pracownika na urlopie wychowawczym nie będzie wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, ponieważ prawo do łych świadczeń przysługuje pracownikom me za okres świadczenia pracy, a z racji pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe ustalenia maj również zastosowanie dla określeniu podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe. zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 usus podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W świetle zaś art. 11 i art. 12 usus, osoby pobierające zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz przebywające na urlopie wychowawczym nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu i wypadkowemu. Z kolei zgodnie z art. 104 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z. 20 kwietnia 2004 oraz zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy z dnia 13 lipcu 2006 składki na Fundusz Pracy i Fundusz gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pobiera się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Odnośnie składek na ubezpieczenie zdrowotne, Wnioskodawca przywołuje art. 66 ust. 1 usuwy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 r. osoby pobierające zasiłek macierzyński nie są objęte tym ubezpieczeniem.

Z kolei art. 66 ust. 1 pkt 32 ustawy wymienia osoby korzystające z urlopu wychowawczego niepodlegające obowiązkowi ubezpieczenia społecznego jako odrębna grupa. W takim przypadku podstawę wymiaru składek stanowi kwota odpowiadająca wysokości specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Tym samym przychód w postaci wartości Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez Spółkę nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne w okresie pobieraniu zasiłku macierzyńskiego oraz w okresie korzystania z urlopu wychowawczego.

Odnosząc sic natomiast, do kwestii oskładkowania finansowanych pracownikom przez Spółkę Pakietów medycznych w okresie przebywania przez pracownika na urlopie bezpłatnym. Wnioskodawca wskazuje. Ze zgodnie z art. 174 par. 2 Kodeksu procy okres urlopu bezpłatnego nie wlicza sic do okresu pracy, od którego zalicza uprawnienia pracownicze. Oznacza to, że urlop bezpłatny to okres zawieszenia stosunku pracy, kiedy pracownik nie świadczy pracy na rzecz pracodawcy. Z tego względu w okresie urlopu bezpłatnego pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym i brak jest obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji również na ubezpieczenie zdrowotne Ponadto ust. 6 ust. 1 usus nie wskazuje urlopu bezpłatnego jako obowiązkowego tytułu do ubezpieczeń emerytalnego i rentowego. W opinii Wnioskodawcy, również, pozostałe przywołane w niniejszym wniosku regulacje prawne nie wymieniają urlopu bezpłatnego jako odrębnego tytułu do ubezpieczenia. W konsekwencji uznać należy, że w okresie przebywaniu przez, pracownika na urlopie bezpłatnym nie zachodzi obowiązek odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu finansowania pracownikowi przez pracodawcę Pakietu medycznego

Zdaniem Przedsiębiorcy, w konsekwencji powyższego, w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie (obowiązany zaliczyć wartości Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikom przez Spółkę do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne w okresie kiedy pracownik pobierał będzie zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego, jak również w okresie przebywania przez pracownika na urlopie wychowawczym, a także w okresie przebywania przez pracownika na urlopie bezpłatnym Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że przedstawione stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wyrażonym m.in. w Decyzji nr 523/2015 z dnia 15 maja 2015 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez, przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje u drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy. Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz, emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego, Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska Wnioskodawcy pod kątem prawidłowości przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa, tj. przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wyniku obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowaniu w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy stanowi opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony przez przedsiębiorcę w treści wniosku. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład me prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowaniu dowodowego. Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż wiedzę o stanie faktycznym zdarzeniu przyszłym Zakład opiera wyłącznie na treści złożonego przez Przedsiębiorcę wniosku nie mając uprawnień do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W rezultacie celem interpretacji jest udzielenie Wnioskodawcy informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne i uchronienie w ten sposób przed błędnym zastosowaniem przez niego danego przepisu.

Odnosząc sit do problematyki podniesionej w treści złożonego w dniu 3 listopada 2015 r. wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wskazać należy, iż obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne spoczywa na płatniku składek i dotyczy osób. które podlegają tym Ubezpieczeniom z uwagi na posiadanie odpowiedniego tytułu do tych ubezpieczeń.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym reguluje ustawa z dniu 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wskazując w art. 6 katalog podmiotów, które podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z przepisu tego wynika, iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownicy. Należy zaznaczyć, że określony tym przepisem katalog osób fizycznych, podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jest zamknięty.

Zgodnie z pkt. 19 powołanego art. 6 ust 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierającymi zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż przebywanie na urlopie wychowawczym oraz pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tytuł (niż stosunek pracy ) do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym. Okres urlopu wychowawczego jak również pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego jest bowiem okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Tytułem zatem do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest korzystanie z urlopu wychowawczego, jeżeli osoba ta nie ma ustalonego prawu do emerytury lub renty oraz innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych co wynika z dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 19 ww. z art. 9 ust. 6 ustawy, lub pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Jednocześnie należy wskazać iż z zapisów art 11 i art. 12 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jednoznacznie wyniku, że osoby o których mowa w powołanym powyżej art. 6 ust. 1 pkt 19 tejże ustawy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu 1 ubezpieczeniu wypadkowemu. Z art. 18 ust. 5b i ust. 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wyniku. Ze podstawę wymiaru składek na ubezpieczeniu emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota 14 % prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, na dany tok kalendarzowy z tym. ze podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przebywających na urlopie wychowawczym me może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie, z kolei z treści art. 18 ust. 6 ww. ustawy wyniku, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku ubezpieczonych pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku z wyjątkiem przy chodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy (itp.: zaległe wynagrodzenie. premia, nagroda roczna) wypłacanych w okresie przebywania na urlopie wychowawczym lub pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. W takim bowiem przypadku wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy, gdyż są one należne za okres wykonywania pracy. Natomiast, inne świadczenia opłacane przez pracodawcę za okres urlopu wychowawczego lub okres pobierania zasiłku macierzyńskiego (u więc za okres nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z. tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy

Natomiast obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015. poz. 581 z późn. zm.) uzależniając zaistnienie tegoż obowiązku, a w konsekwencji również podstawę wymiaru składki na to ubezpieczenie od statusu ubezpieczonego (posiadanego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego) zgodnie z treścią art. 81 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 66 ust. 1 pkt 32 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób korzystających z urlopu wychowawczego niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, test kwota odpowiadająca wysokości specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 6 tejże ustawy wynika, iż zasiłek macierzyński nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Z kolei, odnosząc się do składek nα Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, to zgodnie z art 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 149) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006. r. o ochronie roszczeń pracowniczych (tekst jedn.: U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypluł stanowiących podstawę wymiaru terenie Rzeczypospolitej Polskiej w osobami przebywającymi na urlopach wychowawczych lub pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Z powyższego jednoznacznie wynika. iż przebywanie na urlopie wychowawczym oraz pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi odrębny tymi (niż stosunek pracy do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych. W tym okresie pracownik nie podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym. Okres urlopu wychowawczego lub również pobierania zasiłku macierzyńskiego lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego jest bowiem okresem przerwy w ubezpieczeniu pracowniczym. Tytułem zatem do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych jest korzystanie z urlopu wychowawczego, jeżeli osoba ta nie na ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych co wynika z dyspozycji art. 6 ust. 1 pkt 19 w (w. z art. 9 ust. 6 ustawy, lub pobieranie zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Jednocześnie należy wskazać. iż z zapisów art. 11 i ust. 12 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jednoznacznie wyniku, że osoby o których mowa w powołanym powyżej art. 6 ust. 1 pkt 19 tejże ustawy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu 1 ubezpieczeniu wypadkowemu.

Z art. 18 ust. 5b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika że podstawę wymiaru składek na ubezpieczeniu emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym stanowi kwota 14% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, na dany tok kalendarzowy z tym. ze podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przebywających na urlopie wychowawczym me może być wyższa niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie, z kolei z treści art. .18 ust. 6 ww. ustawy wyniku, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku ubezpieczonych pobierających zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego stanowi kwota tego zasiłku z wyjątkiem przy chodów ze stosunku pracy należnych za wcześniejszy okres świadczenia pracy (itp.: zaległe wynagrodzenie. premia, nagroda roczna) wypłacanych w okresie przebywania na urlopie wychowawczym lub pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego. W takim bowiem przypadku wymienione przychody stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy, gdyż są one należne za okres wykonywania pracy. Natomiast, inne świadczenia opłacane przez pracodawcę za okres urlopu wychowawczego lub okres pobierania zasiłku macierzyńskiego (a więc za okres nieświadczenia pracy) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z. tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do tych świadczeń nie przysługuje za okres świadczenia pracy.

Natomiast obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2001 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015. poz. 581 z późn. zm.) uzależniając zaistnienie tegoż obowiązku, a w konsekwencji również podstawę wymiaru składki na to ubezpieczenie. od statusu ubezpieczonego (posiadanego tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego) zgodnie z treścią art. 81 ust. 1 pkt 10 w zw. z aπ.66 ust. 1 pkt 32 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób korzy stających z urlopu wychowawczego niepodlegających obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu, jest kwota odpowiadająca wysokości specjalnego zasiłku opiekuńczego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Natomiast zgodnie z art. 67 ust. 6 tejże ustawy wynika, iż zasiłek macierzyński nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Z kolei, odnosząc się do składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, to zgodnie z art 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006. r. o ochronie roszczeń pracowniczych (tekst jedn.: U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypluł stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust.. 1 ustawy z dnia 13 październiku 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Tym samym wartość pakietów medycznych, do których prawo przysługuje osobom przebywającemu na urlopie wychowawczym lub pobierającym zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego nie stanowi również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W konsekwencji, wartość Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez Wnioskodawcę, opłacanego przez pracodawcę w okresie kiedy pracownik przebywał będzie na urlopie wychowawczym oraz w okresie kiedy pobierał będzie zasiłek macierzyński albo zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego (w okresie faktycznego nie świadczenia pracy), nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy, gdyż prawo do świadczeń w postaci Pakietu medycznego nie przysługuje za okres świadczenia pracy, bez z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym lub pobierania zasiłku macierzyńskiego albo zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, a więc odrębnych od stosunku pracy tytułów do ubezpieczeń.

Należy również zaznaczyć, iż powyższe decyduje również o tym, iż jak słusznie zauważył Wnioskodawca, nie znajdzie tu zastosowania par. 1 oraz § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudniu 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, gdyż. decydujące znaczenie ma mu fakt. iż są to odrębne od "pracowniczego" tytuły do ubezpieczeń. W konsekwencji podstawa wymiaru składek w okresach podlegania z tych tytułów również, jak wskazano to wyżej, ustalana na innych zasadach.

Uwzględniając opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanowisko w spij wic oraz obowiązujący sian prawny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisku przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3 listopada 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe. Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, wartości tzw. Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez pracodawcę, w okresie kiedy pracownik będzie pobierał zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego oraz kiedy będzie przebywał na urlopie wychowawczym za prawidłowe.

Odnosząc się do stanowiska Przedsiębiorcy w kwestii nieuwzględnienia wartości Pakietu medycznego w części finansowanej pracownikowi przez Spółkę - w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, w okresie kiedy pracownik będzie przebywał na urlopie bezpłatnym, Zakład wskazuje co następuje:

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczeniu emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.). podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Z tytułu zatrudnienia w runach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z choroba zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń. a w szczególności wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, rożnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego jaka ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym Rozporządzeniu z dniu 18 grudnia 1998 i w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Na mocy przepisu par. 2 ustawodawca wymienia enumeratywnie przychody, które nie wchodziły do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zatem w sytuacji, gdy wartość danego świadczenia, z którego korzysta pracownik w trakcie urlopu bezpłatnego stanowi przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, to wartość takiego świadczenia nie korzysta z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zastosowanie bowiem znajdzie generalna zasada wynikająca ze wskazanych powyżej przepisów art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód - gdyż wartość świadczeń, które w okresie przebywania pracownika na urlopie bezpłatnym są finansowane przez pracodawcę i stanowią przychód pracownika z tytułu zatrudnieniu w minach stosunku pracy nie korzystał z wyłączeń, o których mowa w par. 2 rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zgodnie z art 174 par. 1 i 2 Kodeksu pracy, na pisemny wniosek pracowniku pracodawca może udzielić mu urlopu bezpłatnego, natomiast okres urlopu bezpłatnego nie wlicza się do okresu, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Z powyższego wynika, iż okres urlopu bezpłatnego to okres zawieszenia stosunku pracy, w którym pracownik nie świadczy pracy na rzecz pracodawcy. W konsekwencji, w okresie urlopu bezpłatnego pracownik nie podlega ubezpieczeniom społecznym i brak jest obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne. Urlop bezpłatny, jak słusznie zresztą wskazał Wnioskodawca, nie został również wymieniony w art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych juko obowiązkowy tytuł do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych co potwierdza powyższe. Podkreślić jednak w tym miejscu należy, iż w czasie urlopu bezpłatnego pracownik w dalszym ciągu pozostaje w stosunku pracy, mimo że tej pracy nie świadczy, a pracodawca nie wypłaca mu wynagrodzenia.

Należy podkreślić, iż bez znaczenia prawnego jest okoliczność, iż dane świadczenie będzie przedstawione do dyspozycji uprawnionej osobie w trakcie urlopu bezpłatnego, bowiem o tym czy należne świadczenie będzie stanowiło podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie decyduje okoliczność braku świadczenia stosunku pracy w momencie uzyskania przy chodu Decydujące znaczenie będzie miała tutaj okoliczność, że świadczenie takie wynika ze stosunku pracy.

W świetle powyższego wartość pakietu medycznego w kwocie finansowanej przez pracodawcę w okresie kiedy pracownik będzie przebywał na urlopie bezpłatnym będzie stanowiła jego przychód, od którego w myśl art. 4 pkt 2 i art. 46 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Spółka jako płatnik składek będzie obowiązana, według zasad wynikających z przepisów ustawy opłacać należne składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe, fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że stosownie do zapisów m 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotne; finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne zleceniobiorców stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ty cli osób z kolei zgodnie zaś z art. 104 ustawy z dnia 20 kwietniu 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach tynku pracy (tekst jedli Dz. U. z 2015 1. poz. 149) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 sierpnia 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Świadczeń Pracowniczych w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy prawne. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3 listopada 2005 r. w części dotyczącej nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe, Fundusz Pracy Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz ubezpieczenie zdrowotne, wartości tzw. Pakietu medycznego w kwocie finansowanej pracownikowi przez pracodawcę, w okresie kiedy pracownik będzie przebywał na urlopie bezpłatnym - za nieprawidłowe..

Ponadto należy podkreślić, iż wskazana we wniosku decyzja interpretacyjna nr WPI/200000/43/523/2015 z dnia 15 maja 2015 r. została wydana w indywidualnej sprawie innego przedsiębiorcy, w oparciu o opisany stan taktyczny lub zdarzenie przyszłe. Stosownie do art. 10 ust. 1 i 10a ust. 3 ustawy oswobodzić działalności gospodarczej pisemna interpretacja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych tylko w sprawie, w której została wydana Interpretacje wydawane są w oparciu o zawarty we wniosku opis stan Taktycznego lub zdarzenia przyszłego i nawet najmniejsza różnica w zawartym we wniosku o wydanie interpretacji opisie stanu taktycznego lub zdarzenia przyszłego (w tym pominięcie lub dodanie jakiegokolwiek elementu) może mieć istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia zawartego w interpretacji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wioząca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie w nosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl