WPI/200000/43/1209/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników wartości świadczeń w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietu medycznego przy równoczesnym uwzględnieniu w tej podstawie wartości finansowanych pracownikom posiłków.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1209/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników wartości świadczeń w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietu medycznego przy równoczesnym uwzględnieniu w tej podstawie wartości finansowanych pracownikom posiłków.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje stanowisko Wnioskodawcy (...) przedstawione we wniosku złożonym w dniu 27 października 2015 r. za:

1.

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości świadczeń w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietu medycznego.

2.

nieprawidłowe w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości dofinansowania oferowanych pracownikom posiłków.

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Wnioskodawcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazał, iż Regulamin Wynagradzania Pracodawcy w Rozdziale V Inne Świadczenia, § 19 określa rodzaj świadczeń w całości finansowanych przez Pracodawcę oraz te, które są finansowane zarówno przez Pracodawcę, jak i Pracownika. Ponadto zgodnie z Regulaminem Wynagradzania Pracownikom przysługuje "Uprawnienie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług, w tym medycznych. ubezpieczeniowych, sportowych".

W Regulaminie Wynagradzania przyjęto, iż rodzaj świadczenia w postaci uprawnienia do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług oraz zasady korzystania z nich przez Pracowników, w tym odpłatność, każdorazowo określa Porozumienie, stanowiące załącznik do Regulaminu Wynagradzania, zawierane pomiędzy Zarządem a Radą Pracowników. Porozumienie to stanowi integralną część Regulaminu Wynagradzania.

(...), zgodnie z Regulaminem Wynagradzania, w sposób stały zapewnia Pracownikom benefity w postaci:

1)

Posiłków dostarczanych przez firmę cateringową, udostępnianych pracownikom do spożycia, bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu, dofinansowywane przez Pracodawcę do wysokości 190 zł miesięcznie. "Pracodawca dofinansowuje pracownikom posiłki dostarczane przez firmę zewnętrzną. Wysokość dofinansowania wynosi nie mniej niż 50% ceny posiłku". Posiłki te finansowane są w części przez Pracodawcę (nie mniej niż 50%), w pozostałej części przez Pracownika. Koszt posiłków finansowanych przez Pracodawcę nie przekracza miesięcznie 190 zł dla jednego pracownika. Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Pracodawca korzysta z wyłączenia z naliczania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości posiłków sfinansowanych przez Spółkę do kwoty 190 zł miesięcznie.

2)

Ubezpieczeń grupowych z funduszem kapitałowym.

Aktualnie)

składki na dodatkowe ubezpieczenie grupowe z funduszem kapitałowym dla uprawnionych Pracowników finansuje w całości Pracodawca. Regulamin Wynagradzania określa grupę Pracowników uprawnionych do korzystania z tego benefitu: "Dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę na czas nieokreślony Pracodawca finansuje w całości dodatkowe ubezpieczenie z funduszem kapitałowym". Pracownicy, którzy są zainteresowani przystąpieniem do tego ubezpieczenia uzyskują do niego dostęp poprzez podpisanie deklaracji przystąpienia. Wartość tego świadczenia stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

3)

Pakietów medycznych.

Aktualnie)

Pracodawca finansuje w całości grupie uprawnionych pracowników pakiet medyczny. Regulamin Wynagradzania określa grupę Pracowników uprawnionych do korzystania z tego benefitu: "Dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach menedżerskich Pracodawca finansuje pakiet medyczny". Pracownicy, którzy są zainteresowani korzystaniem z pakietu medycznego uzyskują do niego dostęp. Wartość tego świadczenia stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić zmiany w zakresie benefitów. Nowym dotychczas nieoferowanym pracownikom benefitem będzie możliwość skorzystania przez wszystkich pracowników ze szczepień ochronnych (przeciw grypie i inne). Po zmianie, koszty zakupu szczepionek, benefitów w postaci ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym oraz pakietu medycznego po cenach niższych niż detaliczne, będą częściowo finansowane przez uprawnionych Pracowników, częściowo przez Pracodawcę. Planowane zmiany zgodnie z postanowieniami Regulaminu Wynagradzania zostaną szczegółowo określone w Porozumieniu zawartym pomiędzy Zarządem a przedstawicielami Pracowników.

Wartość tych świadczeń, w części finansowanej przez Pracodawcę stanowić będzie przychód opodatkowany podatkiem dochodowy od osób fizycznych.

Mając zatem wątpliwości Wnioskodawca pyta:

Pytanie 1: czy wartość świadczeń oferowanych Pracownikom, takich jak szczepienia ochronne, ubezpieczenia grupowe z funduszem kapitałowym, pakiet medyczny, z tytułu których otrzymują oni korzyści materialne ze względu na ceny korzystniejsze niż detaliczne, powinna stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, jeśli Pracownicy ponoszą z tego tytułu częściową odpłatność, a prawo do tych świadczeń jest uregulowane w Regulaminie Wynagradzania i w Porozumieniu stanowiącym integralną część tego Regulaminu Wynagradzania?

Pytanie 2: czy w przypadku zakupu posiłków, Pracodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opłacania składek na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, bez limitu kwotowego w wysokości 190 zł, jeżeli zostanie zawarte Porozumienie z Radą Pracowników, stanowiące integralną część Regulaminu Wynagradzania, które szczegółowo będzie określało zasady korzystania z tego świadczenia, w tym szczegółowe zasady współfinansowania kosztów zakupu posiłków przez Pracownika?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie, powołując się na § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106). z którego wynika, że podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Stosownie do tego przepisu, zdaniem Wnioskodawcy, składki na ubezpieczenie społeczne nie powinny być naliczane od przychodu Pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z obowiązującego Regulaminu Wynagradzania i Porozumienia stanowiącego jego integralną część polegającą na umożliwieniu Pracownikom np. dostępu do dodatkowych badań profilaktycznych, szczepień ochronnych, ubezpieczeń grupowych z funduszem kapitałowym, pakietów medycznych, posiłków oferowanych Pracownikom po cenach niższych niż detaliczne, gdzie część kosztów związanych z zakupem tych usług ponosi Pracodawca, a pozostałą część pracownik, także gdy udział Pracownika w tych kosztach jest niewielki.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wyłączenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie miało zastosowanie również do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca wniósł zatem o wydanie interpretacji czy stanowisko Wnioskodawcy, że nie wchodzą do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przychody pracowników, wynikające z regulaminu Wynagradzania, polegająca na uzyskaniu korzyści materialnych z uprawniania do zakupu po cenach niższych niż detaliczne ww. artykułów lub usług jest prawidłowe.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Stosownie do art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z I998 r., Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zakład wskazuje ponadto, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w treści wniosku informacji w powyższym zakresie, w której Wnioskodawca stwierdził, że wartość świadczeń opisanych we wniosku o interpretację, w części finansowanej przez pracodawcę stanowić będzie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony został w powołanym powyżej rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia jest zapis stanowiący, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów' wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w przeniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę - stanowi ono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściowa ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Powyższe wskazuje, że warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem jest uprawnienie pracowników do przedmiotowych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 21 października 2015 r. stanu faktycznego wynika, że Regulamin Wynagradzania Pracodawcy w Rozdziale V - inne świadczenia, § 19 - określa rodzaj świadczeń w całości finansowanych przez Pracodawcę oraz te, które są finansowane zarówno przez Pracodawcę, jak i Pracownika. Zgodnie z regulaminem wynagradzania Pracownikom przysługuje uprawnienie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług, w tym medycznych, ubezpieczeniowych, sportowych. W regulaminie wynagradzania przyjęto, iż rodzaj świadczenia w postaci uprawnienia do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług oraz zasady korzystania z nich przez Pracowników, w tym odpłatność, każdorazowo określa Porozumienie, stanowiące załącznik do regulaminu wynagradzania, zawierane pomiędzy Zarządem, a Radą Pracowników. Porozumienie to stanowi integralną część regulaminu wynagradzania. Plastic Omnium Auto Inergy Poland sp. z o.o. zgodnie z regulaminem wynagradzania, w sposób stały zapewnia Pracownikom benefity w postaci m.in. szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietów medycznych w zasadniczej części finansowanych przez Pracodawcę, a w niewielkiej części finansowanych przez pracowników. Szczegółowe zasady określa Porozumienie będące integralną częścią regulaminu wynagradzania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż zostanie spełniony warunek uzyskania świadczenia po cenach niższych niż detaliczne na podstawie stosownych zapisów Regulaminu Wynagradzania, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W konsekwencji, należy uznać, że wartość świadczeń na rzecz pracowników w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietu medycznego nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2015 r. w części dotyczącej nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości świadczeń przewidzianych regulaminem wynagradzania i dodatkowo porozumieniem do regulaminu, w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietów' medycznych, udostępnianych po cenach niższych niż wartość rynkowa świadczeń.

Wnioskodawca we wniosku złożonym w dniu 27 października 2015 r. poddał w wątpliwość możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne posiłków oferowanych pracownikom w trakcie pracy, a dostarczanych przez firmę cateringową, bez prawda do ekwiwalentu z tego tytułu, dofinansowywanych przez pracodawcę do wysokości 190 zł miesięcznie.

W tym miejscu Oddział wskazuje, że zasadą jest, iż składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odprowadza się od każdego przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. zawiera zamknięty katalog wyjątków nie stanowiących podstawy7 wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i przepisy rozporządzenia należy interpretować ściśle.

W powyżej powołanym rozporządzeniu ustawodawca przewidział w § 2 ust. 1 pkt 11 możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Powyższe wskazuje, że warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem jest uprawnienie pracowników do przedmiotowych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 21 października 2015 r. stanu faktycznego wynika, że Regulamin Wynagradzania Pracodawcy w Rozdziale V - inne świadczenia, § 19 - określa rodzaj świadczeń w całości finansowanych przez Pracodawcę oraz te, które są finansowane zarówno przez Pracodawcę, jak i Pracownika. Zgodnie z regulaminem wynagradzania Pracownikom przysługuje uprawnienie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług, w tym medycznych, ubezpieczeniowych, sportowych. W regulaminie wynagradzania przyjęto, iż rodzaj świadczenia w postaci uprawnienia do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów, usług oraz zasady korzystania z nich przez Pracowników, w tym odpłatność, każdorazowo określa Porozumienie, stanowiące załącznik do regulaminu wynagradzania, zawierane pomiędzy Zarządem, a Radą Pracowników. Porozumienie to stanowi integralną część regulaminu wynagradzania.

(...) zgodnie z regulaminem wynagradzania, w sposób stały zapewnia Pracownikom benefity w postaci m.in. szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietów medycznych w zasadniczej części finansowanych przez Pracodawcę, a w niewielkiej części finansowanych przez pracowników. Szczegółowa zasady określa Porozumienie będące integralną częścią regulaminu wynagradzania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż zostanie spełniony warunek uzyskania świadczenia po cenach niższych niż detaliczne na podstawie stosownych zapisów Regulaminu Wynagradzania, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W konsekwencji, należy uznać, że wartość świadczeń na rzecz pracowników w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietu medycznego nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2015 r. w części dotyczącej nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości świadczeń przewidzianych regulaminem wynagradzania i dodatkowo porozumieniem do regulaminu, w postaci dostępu do szczepień ochronnych, ubezpieczenia grupowego z funduszem kapitałowym, pakietów' medycznych, udostępnianych po cenach niższych niż wartość rynkowa świadczeń.

Wnioskodawca we wniosku złożonym w dniu 27 października 2015 r. poddał w wątpliwość możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne posiłków oferowanych pracownikom w trakcie pracy, a dostarczanych przez firmę cateringową, bez prawda do ekwiwalentu z tego tytułu, dofinansowywanych przez pracodawcę do wysokości 190 zł miesięcznie.

W tym miejscu Oddział wskazuje, że zasadą jest, iż składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odprowadza się od każdego przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. zawiera zamknięty katalog wyjątków nie stanowiących podstawy7 wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i przepisy rozporządzenia należy interpretować ściśle.

W powyżej powołanym rozporządzeniu ustawodawca przewidział w § 2 ust. 1 pkt 11 możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnionych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 190 złotych. Powyższy przepis wyłącza z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 190 zł.

Natomiast w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia przewidziano możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania łub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług

Oddział podkreśla, że skoro ustawodawca przewidział, wartość udostępnianych posiłków do spożycia bez prawa do ekwiwalentu do kwoty 190 zł, jako odrębną podstawę wyłączenia przychodów z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 11. dlatego też brak jest podstaw prawnych, aby tę wartość posiłków wyłączyć na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia.

Jak podkreślono powyżej przepisy Rozporządzenia nie podlegają wykładni rozszerzającei i należy je interpretować ściśle. W związku z powyższym brak jest podstaw prawnych do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości posiłków dla pracowników wnioskodawcy na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 cytowanego Rozporządzenia.

Podsumowując powyższe Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku z dnia 21 października 2015 r., w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości posiłków oferowanych pracownikom za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia,

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, \v terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl