WPI/200000/43/1202/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1202/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku Złożonym w dniu 29 października 2018 r. uzupełnionym w dniu 5 listopada 2018 r. przez przedsiębiorcę (...) Sp. z o o. uznaje za:

1.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci karnetów sportowych, w części finansowanej przez pracodawcę, oraz

2.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie, w części finansowanej przez pracodawcę.

W dniu 29 października 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony poprzez dokonanie w dniu 5 listopada 2018 r. opłaty w pełnej wysokości za przedmiotowy wniosek

Wyczerpujący opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca częściowo finansuje swoim pracownikom benefity w postaci:

* dopłaty do karnetów sportowych.

* dopłaty do grupowego ubezpieczenia na życie.

W posiadanym regulaminie wynagradzania ustanowiono: "Pracownikom przysługuje dopłata do grupowego ubezpieczenia na życie oraz karnetów sportowych. Składka każdorazowo jest finansowana zarówno przez pracownika, jak i przez pracodawcę. W przypadku dopłaty do ubezpieczenia grupowego pracodawca opłaca (...) zł, a w przypadku karnetów sportowych (...) zł Różnicę pokrywa pracownik Dopłata przysługuje również w okresie choroby i innej usprawiedliwionej nieobecności pracownika Pracownicy mogą dobrowolnie i w każdej chwili przyłączyć się do oferowanych benefitów, podpisując jednocześnie zgodę na potrącenie odpłatności za udostępniony produkt z listy płac. Benefity są oferowane dla wszystkich pracowników posiadających umowy o pracę. W przypadku nieskorzystania przez pracownika z benefitów, nie jest on uprawniony do otrzymania dopłaty dokonywanej przez pracodawcę.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty dostawcy benefitów pełnej kwoty świadczenia.

Umowy zawarte przez pracodawcę z dostawcami usług oferowanych w ramach benefitów powodują, iż pracownik pokrywając częściowo składki na te usługi uzyskuje korzyść materialną polegającą na uprawnieniu do korzystania z oferowanych świadczeń po cenach niższych niż detaliczne. Korzyść ta stanowi dla pracownika przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Pytanie wnioskodawcy

Czy wartość świadczeń oferowanych pracownikom benefitów w części finansowanej przez wnioskodawcę, Jako płatnika składek, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych?

Własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

Według wnioskodawcy zarówno dopłata do ubezpieczenia grupowego, jak i do karnetów sportowych finansowana ze środków obrotowych Spółki wyłączona jest z podstawy wymiaru składek, jako korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów i usług na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Tym samym wnioskodawca nie będzie zobowiązany do potrącenia składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych od przychodu pracownika, stanowiącego różnicę pomiędzy ceną nabycia benefitu, a odpłatnością, którą pracownik zapłaci wnioskodawcy przy potrąceniu z listy płac za uczestnictwo w wybranym programie. Zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chorobowe i wypadkowe ubezpieczonych będących pracownikami stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku nabycia przez pracowników benefitów za częściową odpłatność, część sfinansowana przez pracodawcę stanowi przychód ze stosunku pracy, polegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co pociągałoby za sobą również konieczność naliczenia składek społecznych.

Powołując się jednak na przepis będący wyjątkiem od generalnej zasady zawarty w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, z którego wynika, ze podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody - korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W ocenie wnioskodawcy spełnienie łącznie warunków:

* zawarcie zasad udostępniania i korzystania z benefitów w Regulaminie Wynagradzania, oraz

* uzyskanie przez pracownika prawa do benefitów po cenach niższych niż detaliczne umożliwi wyłączenie wartości, jaką finansuje pracodawca z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym wyłączenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe będzie miało zastosowanie również do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 104 ustawy o promocji zatrudnienia, składki na Fundusz Pracy ustalane są od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Również zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o ochronie roszczeń składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Wnioskodawca wnosi o wydania interpretacji czy zaprezentowane stanowisko, że benefity udostępniane pracownikom na zasadach opisanych powyżej nie wchodzą do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zaprezentowane stanowisko zostało potwierdzone w licznych Interpretacjach indywidualnych, w szczególności:

- Decyzja nr 509 DI/100000/43/1218/2016 z dnia 14.12.2016 Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku,

- Decyzja nr 51 DI/100000/43/21/2015 z dnia 05.02.2015 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku.

- Decyzja nr 1010/2015 WPI/200000/43/1010/2015 z dnia 08.09.2015 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie.

Pismem z dnia 31 października 2018 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie braków formalnych wniosku złożonego w dniu 29 października 2018 r. poprzez:

* dokonanie opłaty w pełnej wysokości za stany faktyczne przedstawione w złożonym wniosku (wniosek dotyczy dwóch stanów faktycznych: karnetów sportowych oraz grupowego ubezpieczenia na życie, w dniu 23110.2018 r. dokonano opłaty w kwocie 40,00 zł, tj. opłacono jeden stan faktyczny).

W odpowiedzi na powyższe w dniu 5 listopada 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił braki formalne poprzez dokonanie opłaty za wniosek w pełnej wysokości.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego Indywidualnej sprawie Interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku złożonego w dniu 29 października 2018 r., uzupełnionego w dniu 5 listopada 2018 r. wynika, że Wnioskodawca w posiadanym regulaminie wynagradzania wprowadził zapis o dopłatach do karnetów sportowych oraz grupowego ubezpieczenia na życie dla pracowników korzystających z powyższych benefitów. Wymienione karnety sportowe oraz grupowe ubezpieczenie na życie są finansowane zarówno przez pracodawcę jak i przez pracowników. Dopłata przysługuje również w okresie choroby i innej usprawiedliwionej nieobecności Pracownika. Ww. korzyść stanowi przychód pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, ze wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę dopłat do karnetów sportowych oraz grupowego ubezpieczenia na Zycie, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy. Powyższe dotyczy również pracowników w okresie choroby jako usprawiedliwionej nieobecności w pracy.

Oddział nie odniósł się ogólnie do "usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy", ponieważ Wnioskodawca nie określił precyzyjnie jakiego rodzaju jest to nieobecność, wydając niniejszą decyzję potwierdza prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy odnośnie choroby jako usprawiedliwionej nieobecności w pracy pracownika.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, iż z treści obowiązujących przepisów wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest właściwy do rozstrzygnięcia w trybie Interpretacji kwestii dotyczących istnienia lub braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1065 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1256 z późn. zm.).

Stosownie jednak do art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - cyt. powyżej - pracodawcy i inne jednostki organizacyjne opłacają za ubezpieczonych obowiązkowe składki na Fundusz Pracy ustalone od kwot stanowiących podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Natomiast z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy cyt. powyżej wynika, ze pracodawcy opłacają składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustalone od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 29 października 2018 r., uzupełnionym w dniu 5 listopada 2018 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy, świadczenia w postaci karnetów sportowych oraz grupowego ubezpieczenia na życie, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl