WPI/200000/43/1156/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników kwoty finansowanej przez pracodawcę do wartości pakietu medycznego przysługującego pracownikom na podstawie umowy na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie dla pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1156/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników kwoty finansowanej przez pracodawcę do wartości pakietu medycznego przysługującego pracownikom na podstawie umowy na grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie dla pracowników.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. 11, poz. 584 ze. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 11 o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. 11, poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 października 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) z siedzibą w Lublinie w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników kwoty' dofinansowania przez wnioskodawcę do wartości pakietu medycznego przysługującego pracownikom na podstawie umowy o grupowe ubezpieczenie na życie i zdrowie dla pracowników, w sytuacji wprowadzenia do regulaminu wynagradzania spółki zapisu o prawie do świadczenia i współfinansowaniu części wartości świadczenia przez pracownika.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca (...) zamierza podpisać umowę z podmiotem zewnętrznym na grupowe ubezpieczenie (...) tzw. pakiet medyczny.

Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą mogli korzystać z usług medycznych i szczepień ochronnych objętych ubezpieczeniem. Składka miesięczna ma być współfinansowana przez zakład. Pracodawca umożliwi pracownikowi nabycie pakietu podstawowego w cenie (...)zł (słownie: jeden zł (...) gr). Pracownik objęty ubezpieczeniem będzie mógł wykupić pakiet dla członka/członków rodziny lub wybrać pakiet rozszerzony dla siebie - pokrywając w całości różnicę, wynikającą z wybranego pakietu.

W związku z tą zmianą wnioskodawca planuje wprowadzenie zapisu w regulaminie wynagradzania, zgodnie z którym pracownicy będą mogli skorzystać z opieki medycznej, pod warunkiem, że pracownik nabędzie pakiet podstawowy w cenie (...) zł (słownie: (...) zł (...) gr). Zapis ten będzie miał brzmienie:

"Pracodawca umożliwi pracownikowi nabycie pakietu podstawowego w cenie (...) zł (słownie: (...) gr). Pracownik objęty ubezpieczeniem będzie mógł wykupić pakiet dla członka/członków rodziny lub wybrać pakiet rozszerzony dla siebie - pokrywając w całości różnicę, wynikającą z wybranego pakietu, obejmującego prawo do skorzystania z usług medycznych, niedotyczących medycyny pracy, świadczonych przez podmiot zewnętrzny, na zasadach określonych w umowie zawartej pomiędzy Pracodawcą a podmiotem."

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem wnioskodawcy w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego znajdzie zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 26 - Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), zgodnie, z którym podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystania z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Spółka uważa również, że świadczenia w postaci pakietu medycznego będzie stanowiło przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), w kwocie która będzie finansowana prze pracodawcę, jednocześnie kwota ta nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne - na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 - Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 18 grudnia 1998 r., gdyż pracownicy nabędą te usługi odpłatnie.

Wnioskodawca w petitum wniosku wniósł o decyzję czy interpretacja przepisów przedstawiona przez wnioskodawcę we wniosku jest prawidłowa.

W dniu 21 października 2015 r. Oddział wezwał wnioskodawcę o uzupełnienie stanu faktycznego wniosku złożonego w dniu 16 października 2015 r. poprzez wskazanie, czy kwota dofinansowania przez wnioskodawcę do wartości pakietu medycznego dla pracowników stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

W dniu 28 października 2015 r. wnioskodawca udzielił odpowiedzi na wezwanie Zakładu, w której stwierdził, że kwota dofinansowania przez wnioskodawcę do wartości pakietu medycznego dla pracowników stanowi przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - cytowanej powyżej.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiąca przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, że dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

Jednocześnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) wynika, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym wskazane wyłączenie przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ma zastosowanie również do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W konsekwencji, zgodnie z tym co zawarł w złożonej w dniu 28 października 2015 r. odpowiedzi na wezwanie przedsiębiorca, kwota dofinansowania przez wnioskodawcę do wartości pakietu medycznego dla pracowników będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto jak wynika z wniosku o interpretację pracownicy będą partycypowali w kosztach pokrycia wartości świadczenia w postaci pakietu świadczeń medycznych oraz stosowny zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w regulaminie wynagradzania, przyjąć należy, iż spełnione zostaną warunki określone w § 2 ust. 1 pkt 26 przywołanego rozporządzenia.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny, uzupełniony odpowiedzią na wezwanie złożoną w dniu 28 października 2015 r. oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedsiębiorcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości składki na tzw. pakiet medyczny w części finansowanej przez pracodawcę, przysługujące na podstawie stosownych zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania - uznał za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl