WPI/200000/43/1123/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia na Życie, w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 grudnia 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1123/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia na Życie, w części finansowanej przez pracodawcę.

Decyzja nr 1123/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 2 grudnia 2019 r., uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) Sp. z o.o. uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia na Życie, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę:(...) Sp. z o.o. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony w dniu 17 grudnia 2019 r.

Opis zdarzenia przyszłego:

Spółka (...) Sp. z o.o. (dalej: Spółka) zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę. Spółka podpisała umowę Grupowego Ubezpieczenia na Życie dla każdego pracownika mającego podpisaną umowę o pracę z Wnioskodawcą.

Możliwość i zasady przystąpienia przez pracowników do Grupowego Ubezpieczenia zostaną określone w obowiązującym w Spółce Regulaminie Wynagradzania. Na podstawie planowanych zapisów Grupowym Ubezpieczeniem będzie mógł być objęty każdy pracownik. Spółka rozważa wprowadzenie zasad finansowania składki na ubezpieczenie, na podstawie których w każdym wariancie ubezpieczenia składka będzie finansowana w części przez Spółkę, a w części przez samego pracownika.

Wątpliwości Spółki budzi to, czy przychód związany z finansowaniem przez Spółkę pracownikom części składki na ich Grupowe Ubezpieczenie będzie wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne. Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, przychód związany z finansowaniem przez Spółkę pracownikom części składki na ich Grupowe Ubezpieczenie jest wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300; (dalej: Ustawa SUS), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1-3, stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12.

W art. 6 ust. 1 pkt 1 Ustawy o SUS, jako osoby objęte obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym wskazano m.in. pracowników. Na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy SUS za pracownika uznaje się co do zasady osobę pozostającą w stosunku pracy (art. 8 ust. 1 Ustawy SUS).

Za przychód stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uznaje się natomiast co do zasady m.in. przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 4 pkt 9 Ustawy SUS).

Natomiast, w świetle art. 20 ust. 1 Ustawy SUS, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3. Z powyższych regulacji wynika zatem, że pracownicy podlegają co do zasady ubezpieczeniom społecznym, przy czym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi ich przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Jednakże w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 ze zm.); (dalej: Rozporządzenie ws. podstawy wymiaru) określono przychody niestanowiące podstawy wymiaru składek. I tak, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia ws. podstawy wymiaru, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści materialne wynikające z układów zborowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z powyższej regulacji wynika jednoznacznie, że aby przysporzenie było wyłączone z podstawy wymiaru składek muszą zostać spełnione następujące warunki:

1.

przysporzenie musi stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy,

2.

uzyskane korzyści pracowników muszą wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisowo wynagradzaniu,

3.

korzyść materialna powinna polegać na możliwości zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt,

0 którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W ocenie Spółki, w przedstawionym przez nią opisie zdarzenia przyszłego, spełnione są wszystkie warunki, a zatem finansowanie części składki na Grupowe Ubezpieczenie pracowników będzie wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. Tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do poboru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe z tego tytułu.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych decyzjach ZUS, przykładowo:

1.

decyzja z dnia 29 stycznia 2019 r. (nr: WPI/200000/43/75/2019): "W świetle powyższego korzyść materialna w postaci częściowego finansowania przez Wnioskodawcę składki z tytułu umowy Grupowego Ubezpieczenia na Życie przez Wnioskodawcę pracownikom, którzy przystąpią do ubezpieczenia nie będzie na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, rodzić obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne i w konsekwencji na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy".

2.

decyzja z dnia 5 lutego 2019 r. (nr: DI/100000/43/1371/2018): "Podsumowując, jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybierze postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne usług (tu grupowego ubezpieczenia na zdrowie) oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie stanowić przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to będzie podlegać ono wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia".

Jednocześnie Spółka podkreśla, że na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1371 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, d-i i pkt 3 1 35, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10. Oznacza to, że uzyskiwana przez pracowników korzyść będzie również wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne.

Pismem z dnia 5 grudnia 2019 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku poprzez wskazanie: * czy wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci Grupowego Ubezpieczenia na Życie, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.).

W odpowiedzi na wezwanie pismem z dnia 12 grudnia 2019 r., doręczonym w dniu 17 grudnia 2019 r. Wnioskodawca wyjaśnił: wartość Grupowego Ubezpieczenia, o którym mowa we wniosku, w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku złożonego w dniu 2 grudnia 2019 r., uzupełnionego w dniu 17 grudnia 2019 r. wynika, że Spółka podpisała umowę Grupowego Ubezpieczenia na Życie dla każdego pracownika mającego podpisaną umowę o pracę z Wnioskodawcą. Możliwość i zasady przystąpienia przez pracowników do Grupowego Ubezpieczenia zostaną określone w obowiązującym w Spółce Regulaminie Wynagradzania. Na podstawie planowanych zapisów Grupowym Ubezpieczeniem będzie mógł być objęty każdy pracownik. Spółka rozważa wprowadzenie zasad finansowania składki na ubezpieczenie, na podstawie których w każdym wariancie ubezpieczenia składka będzie finansowana w części przez Spółkę, a w części przez samego pracownika. Wartość Grupowego Ubezpieczenia, o którym mowa we wniosku, w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowić przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę Grupowego Ubezpieczenia na Życie, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 2 grudnia 2019 r., uzupełnionym w dniu 17 grudnia 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia na Życie, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...)

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl