WPI/200000/43/1123/2015 - Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dodatkowych świadczeń w postaci pakietów medycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1123/2015 Wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne dodatkowych świadczeń w postaci pakietów medycznych.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy: (...) Spółka z o.o. przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 października 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dodatkowych świadczeń wypłaconych pracownikom w postaci pakietów medycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek wnioskodawcy: (...) Spółka z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka rozważa uregulowanie sposobu przyznania dodatkowych świadczeń pieniężnych w postaci świadczeń medycznych (tzw. pakiet medyczny). Pracownicy, którzy wyrażają taką chęć, będą mogli wystąpić o świadczenie dodatkowych usług medycznych w ramach tzw. abonamentu z placówką medyczną lub ubezpieczeń zdrowotnych na wypadek zachorowania. W tym celu Pracodawca planuje wprowadzić stosowne zmiany do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce, poprzez wprowadzenie zapisu, że Pracodawca może również finansować inne dodatkowe świadczenia medyczne na rzecz pracowników. W załączniku do Regulaminu Wynagradzania (stanowiącego jego integralną część) Spółka ma zamiar wskazać, że Pracodawca może zapewnić pracownikom możliwość wykupienia po preferencyjnych cenach dodatkowego pakietu medycznego, zaś pracownik poniesie częściową odpłatność za składkę w wysokości określonej w załączniku. Pracownicy, którzy wystąpią o abonament medyczny lub przystąpią do ubezpieczenia zdrowotnego będą mogli korzystać z usług medycznych, szczepień lub ubezpieczyć się na wypadek choroby. Składka miesięczna będzie finansowana przez pracodawcę i Pracownika. Pracownik będzie opłacał składkę w kwocie nie mniejszej niż (...) zł i nie większej niż (...) składki miesięcznej. Wysokość składki może się różnić w kolejnych latach, jednak będzie następować według zasady, że Pracownik jest zobowiązany partycypować w kosztach dodatkowego świadczenia.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko; zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106). W myśl tego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środków lokomocji.

W ocenie Spółki konstrukcja ww. przepisu jednoznacznie wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów wynagradzania przewidujących partycypację pracownika (nawet jeżeli ta partycypacja jest symboliczna) w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Uzyskanie ww. świadczeń przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne umożliwia wyłączenie tych korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz. U. z 1998 r. Nr 137, poz. 887 z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe.

Zdaniem wnioskodawcy, powyższe wyłączenie będzie miało zastosowanie w przedmiotowej sprawie, bowiem zostały spełnione wszystkie przesłanki, które warunkują wyłączenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwoty przychodu, którą pracownik uzyskuje w związku z umożliwieniem mu przez spółkę korzystania z pakietu medycznego.

Wnioskodawca powołuje się na indywidualne interpretacje ZUS, m.in.: znak WPI/200000/451/1433/2013 (1433/2013) z 6 listopada 2013 r.; znak DI/100000/451/1587/2013 (nr 477) z 9 grudnia 2013 r.; znak WPI/200000/43/651/2014 (Nr 651/2014) z 23 czerwca 2014 r., czy znak WPI/200000/43/673/2014 (673/2014) z 5 czerwca 2014 r.

Ponadto, zdaniem Spółki, korzyść uzyskania przez pracownika w postaci częściowego pokrycia kosztu świadczenia przez Pracodawcę stanowić będzie przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350) osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Spółka zamierza potraktować częściowe pokrycie kosztów uzyskanych przez pracowników jako przychód w rozumieniu ww. ustawy osiągany przez Pracowników u Pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Wnioskodawca zaznacza, że jego wolą jest uzyskanie od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Interpretacji wyłącznie w przedmiocie wyłączenia - z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dodatkowych świadczeń wypłaconych pracownikom w postaci pakietów medycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto stosownie do art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje ponadto, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w treści wniosku informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w przeniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę - stanowi ono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściowa ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Powyższe wskazuje, że warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem jest uprawnienie pracowników do przedmiotowych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 6 października 2015 r. zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka rozważa uregulowanie sposobu przyznania dodatkowych świadczeń pieniężnych w postaci świadczeń medycznych (tzw. pakiet medyczny). Pracownicy, którzy wyrażą taką chęć, będą mogli wystąpić o świadczenie dodatkowych usług medycznych w ramach tzw. abonamentu z placówką medyczną lub ubezpieczeń zdrowotnych na wypadek zachorowania. Wnioskodawca planuje wprowadzić zmiany do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce, poprzez wprowadzenie zapisu, że Pracodawca może również finansować inne dodatkowe świadczenia medyczne na rzecz pracowników. W załączniku do Regulaminu Wynagradzania - stanowiącym jego integralną część - Spółka ma zamiar wskazać, że Pracodawca może zapewnić pracownikom możliwość wykupienia po preferencyjnych cenach dodatkowego pakietu medycznego, zaś pracownik poniesie częściową odpłatność za składkę w wysokości określonej w załączniku. Pracownicy, którzy wystąpią o abonament medyczny lub przystąpią do ubezpieczenia zdrowotnego będą mogli korzystać z usług medycznych, szczepień lub ubezpieczyć się na wypadek choroby. Składka miesięczna będzie finansowana przez Pracodawcę i Pracownika. Pracownik będzie opłacał składkę w kwocie nie mniejszej niż (...) zł i nie większej niż (...) składki miesięcznej. Wysokość składki może się różnić w kolejnych latach, jednak będzie następować według zasady, że pracownik jest zobowiązany partycypować w kosztach dodatkowych świadczeń.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2015 r. w sprawie nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dodatkowych świadczeń wypłaconych pracownikom w postaci pakietów medycznych.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl